וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש חייב את רש"ת לפרסם מכרז עד סוף ינואר לבחירת מפעיל למסוף המטענים החקלאי אגרקסקו בנתב"ג

זוהר בלומנקרנץ

22.10.2003 / 19:24

מדובר בפס"ד בעל חשיבות ליצוא החקלאי, שכן הוא פותח את הפעלת מסוף המטענים החקלאי לתחרות; אגרקסקו מחזיקה במסוף מזה למעלה מ-30 שנה; ביהמ"ש חייב את אגרקסקו בהוצאות של 50 אלף שקל



בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב את רשות שדות התעופה לפרסם מכרז עד לסוף ינואר 2004 לבחירת מפעיל למסוף המטענים החקלאי אגרקסקו בנמל התעופה בן גוריון. בפסק דין שניתן בתחילת השבוע קבעה השופטת הילה גרסטל כי המפעיל החדש יחל בהפעלת המסוף בתחילת ינואר 2005 לאחר שמצאה כי אגרקסקו אינה מחזיקה במוסף כדין, שכן ההסכם עימה הסתיים בשנת 1998 ולא הוארך כדין.



ביהמ"ש אף חייב את אגרקסקו בהוצאות משפט בסך 50 אלף שקל. מדובר בפסק דין בעל חשיבות רבה ליצוא החקלאי בתובלה אווירית ממדינת ישראל, שכן הוא מחייב את רש"ת לפרסם מכרז ופותח את הפעלת מסוף המטענים החקלאי לתחרות, לאחר שהוא מוחזק ומתופעל על ידי אגרקסקו, שהיא חברה ממשלתית העוסקת ביצוא חקלאי, מזה למעלה מ-30 שנה.



בנמל התעופה בן גוריון יש שני מסופי מטען: מסוף ממ"ן, שאינו מותאם ליצוא תוצרת חקלאית, ומסוף אגרקסקו, הכולל בתי קירור ומותאם ליצוא תוצרת חקלאית. אגרקסקו החזיקה במסוף החקלאי על פי הסכם בינה לבין רשות שדות התעופה ל-25 שנה, שתוקפו פג באפריל 1998. הסכם זה לא הוארך כדין, באופן שהותיר בידי אגרקסקו משאב של המדינה ללא הסכם וללא מכרז כדין, ומכאן המקור לתביעה זו.



בשנת 1999 נפתח יצוא הפרחים לתחרות. התובעות בתביעה הן יצואניות פרטיות, המתחרות באגרקסקו, שהפכה אף היא ליצואנית פרחים באותה עת. התובעות פנו לבית המשפט בעתירה ובה ביקשו לקבוע שאין בין אגרקסקו לבין רשות שדות התעופה הסכם בר תוקף לגבי מסוף המטענים החקלאי והיא מחזיקה בו שלא כדין. עוד ביקשו לחייב את רשות שדות התעופה לפרסם מכרז להפעלתו של המסוף החקלאי.



רשות שדות התעופה בתשובתה הכירה בחובתה לפרסם מכרז, וטענה כי אכן אין הסכם הארכה בר תוקף בינה לבין אגרקסקו.



השופטת הילה גרסטל מבית המשפט המחוזי בתל אביב נתנה ביום שלשום פסק דין מקיף, ובו קיבלה את תביעת התובעות. השופטת קבעה כי היא מעדיפה את גרסת נציג רשות שדות התעופה על פני גרסת מנכ"ל אגרקסקו, וקבעה כי ההסכם לא הוארך מעולם. לגבי אי קבלתם של אישורי הגופים המוסמכים להארכת ההסכם, שהם מועצת רשות שדות התעופה וממשלת ישראל, הנדרש על פי חוק רשות שדות התעופה, קבעה השופטת גרסטל: "מהמקובץ עולה שהארכת החוזה לא אושרה מעולם ע"י הגופים המוסמכים, ולכן, גם אם הוסכמה בין המשיבה לבין מאן דהוא מרש"ת אין היא בעלת תוקף; ומצב משפטי זה היה ידוע למשיבה".



השופטת התייחסה לעדותו של מנכ"ל אגרקסקו, שלמה תירוש, וציינה כי הוא לא כלל בתגובתו ובתצהירו מכתב חשוב של רשות שדות התעופה אליו, בו נאמר לו מפורשות כי ועדת הכספים של הרשות החליטה שלא להאריך את חוזה ההרשאה של אגרקסקו לגבי המסוף. השופטת קבעה: "קשה, כמובן, לקבל מפי מנכ"ל המשיבה גירסה לפיה מכתב כה חשוב, אולי החשוב ביותר מכל המסמכים, דווקא הוא, נשתכה מזכרונו".



לעניין המכרז, קבעה השופטת גרסטל כי לא חלים על מקרה זה, בניגוד לטענת אגרקסקו, סעיפי הפטור ממכרז מכוח דיני חובת המכרזים וכי חוק חובת המכרזים חל על רשות שדות התעופה. השופטת הוסיפה עוד כי "גם אם סבורה רש"ת בטעות שהיא חייבת במכרז, או שסבורה היא שהדרך הנכונה היא לפרסם מכרז מבלי שהיא חייבת לכך, אין מקום ואין הצדקה להתערב בהחלטה זו ולמונעה".



על טענת אגרקסקו, לפיה לא היו לרשות שדות התעופה נימוקים סבירים לאי הארכת ההסכם עימה, קובעת השופטת גרסטל כי "השינוי במעמדה של המשיבה בשוק הפרחים, ושינוי המצב המשפטי לרבות כניסת חוק חובת המכרזים לתוקף הינם טעמים סבירים ביותר לאי הסכמת רש"ת להארכת ההסכם ולהחלטתה בדבר פרסום המכרז".



את התובעים ייצג עו"ד גבי ספרן, ממשרד נחושתן, ספרן, מרום, ארליך ושרף. את רשות שדות התעופה ייצגה פרקליטת המדינה. אגרקסקו יוצגה על ידי עו"ד חנינא ברנדס ויואב רזין ממשרד נשיץ, ברנדס ושות'.



יצוין כי בבג"ץ תלויה ועומדת עתירה אחרת של ארגוני סוכני המכס וחברות השילוח הבינלאומי וקבוצה של חברות שילוח בינלאומי, לאפשר בניית מסוף מטען כללי מחוץ לנתב"ג, שיתחרה במסוף ממ"ן. רש"ת אף בחרה בקבוצת משקיעים חדשה להקים מסוף מטענים שלישי, בנוסף לזה של ממ"ן ואגרקסקו, בנתב"ג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully