וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבהלה למרקום

1.3.2001 / 13:49

מתאמת ה-AMCI אביגיל לייבל: המרקום - חלק בלתי נפרד מהצלחת חברה

צורי דאר
ltpgt
פרסום, יחסי הציבור ותקשורת השיווקית הם חלק בלתי נפרד מכל חברה, במיוחד בחברות היי-טק, שבהן התדמית והזהות הארגונית הן חלק בלתי נפרד מסיכויי ההצלחה של החברה. כדי לתת מענה נאות לצרכים אלה נוצר בשנים האחרונות תפקיד חדש בעולם ההיי-טק: Marcom (חיבור של המלים Marketing Communication) - התקשורת השיווקית בחברה.
lt/pgt

ltpgt
מקצוע המרקום נולד בעמק הסיליקון בארצות הברית לפני למעלה מעשר שנים. אל ישראל הגיע תפקיד זה באיחור יחסי - לפני כחמש שנים. הצורך באנשי מרקום התעורר בישראל בעקבות הקשרים ההדוקים עם החברות והמשקיעים האמריקאיים.
lt/pgt

ltpgt
בשל התחרות העזה הגיעו החברות הגיעו למסקנה שגם אם החברה שוכרת משרד יחסי ציבור או משרד פרסום חיצוניים, כדי להציג זהות ארגונית אחידה יש לרכז את מאמצי השיווק, הפרסום ויחסי הציבור תחת קורת גג אחת.
lt/pgt

ltpgt
גורמים בענף המרקום מעריכים כי כיום, פונקציית המרקום קיימת בקרב 50% מחברות הסטארט-אפ וב-90% מחברות ההיי-טק בישראל, שיצאו משלב הסטארט-אפ.
ltbrgt
lt/bgtהמרקום עושה עלייהltbgt
בשנה האחרונה תפס התפקיד תאוצה רצינית. פונקציית המרקום נתפשת בעיני צעירים רבים כמקצוע סקסי שמשלב בין מקצועות "חלומיים" - זוהר של משרד פרסום או יחסי ציבור, ותנאי עבודה של סביבת היי-טק.
lt/pgt

ltpgt
מעבר לזוהר ולתדמית, מתקבל הרושם שגם המשכורות המשולמות בענף זה יוצרות תמריץ. ע"פ סקר שערך AMCI - הארגון הישראלי לאנשי שיווק תקשורתי בחברות היי-טק - בין אנשי המרקום בישראל, נע שכרם של אנשי מרקום בין 11 ל-17 אלף שקל בחודש. הביקוש ללימודי תקשורת שיווקית הולך וגדל ולאחרונה נפתחו קורסים ללימודי מרקום באוניברסיטת בר אילן ובמכללת בינת.
lt/pgt

ltpgt
מהו מרקום למעשה? תפקידו של המרקום הוא לתרגם את האסטרטגיה השיווקית של החברה, לאסטרטגיה תקשורתית. המרקום מתרכז בהעברת המסר שיווקי אחיד של החברה לכל קהלי היעד שלה - לקוחות פוטנציאליים, חברות אחרות בשוק, הקהילה הפיננסית בכלל, העיתונות והתקשורת, ולפעמים גם עובדי החברה עצמם.
lt/pgt

ltpgt
המרקום מארגן כנסים ותערוכות, מפיק פרסומים והודעות לעיתונות, ואחראי על עיצוב וניהול אתר האינטרנט של החברה. המרקום אף אחראי גם לתקשורת השיווקית של החברה בעת משבר דוגמת גל פיטורים, אזהרות רווח וכו'.
lt/pgt

ltpgt
גם משרדי פרסום גדולים דוגמת קשר בראל או באומן-בר-ריבנאי הקימו מחלקת מרקום. המרקום כבר אינו נחלתן הבלעדית של חברות היי-טק ולאחרונה חלחל הצורך בפונקציה זו גם אל חברות העוסקות ב"כלכלה ישנה".
ltbrgt
lt/bgtאנשי העולם הגדולltbgt
"בניית חברה מצליחה תלויה בחשיבה לטווח ארוך. וזה בדיוק חלק מהעיסוק של המרקום", אומרת אביגיל לייבל, מתאמת AMCI בתשובה לשאלה איזו הצדקה יש להשארתם של אנשי מרקום בחברה בימים של פיטורים בהיי-טק.
lt/pgt

ltpgt
לייבל, שהתארחה היום בפורום קריירה בהיי-טק של TheMarker.com סבורה שבלי המרקום לא תהיה לחברה זכות קיום: "המרקום עוסק בזהות התדמיתית של החברה. בלי זה, החברה אינה יכולה לבלוט בשוק ולכן, בסופו של דבר, היא לא תרוויח כסף. תחום המרקום הוא חלק בלתי נפרד מהצלחת החברה".
lt/pgt

ltpgt
מה נדרש למעשה מאיש מרקום? "מאחר ומרקום מציג את פניה של החברה לעולם כולו, ומאחר שהעולם כולו דובר אנגלית, חובה שתהיה לאיש המרקום אנגלית ברמה גבוהה", אומרת לייבל. "כישורים נוספים הנדרשים הם ידע באירגון אירועים, כתיבה שיווקית ברמה גבוהה ויכולת ארגונית גבוהה".
ltbgt
האם במרקום הכרחי תחום כתיבה טכנית? באיזו מידה הנושא של כתיבת /manuals עלוני מוצר טכניים וכד' דומיננטי במרקום?
lt/bgt
"זאת שאלה קצת קשה מפני שזה תלוי בחברה. יש חברות בארץ עם קבוצת מרקום גדולה (יותר מאיש מרקום אחד בחברה) ואז התחום נעשה יותר ממוקד, כל אחד עוסק בתפקיד אחר הקשור למרקום. זאת אומרת שיש אנשי מרקום שמתעסקים רק עם כתיבה טכנית. אבל רוב החברות ההיי-טק בארץ מעסיקים גם מנהל מרקום וגם כתב טכני".
ltbgt
מה ההבדל למעשה בין מרקום לבין איש יחסי ציבור?
lt/bgt
"זאת שאלה טובה. יחסי ציבור הינו רק חלק מעיסוקו של איש המרקום ולכן אין הבדל ביניהם. מאחר שהמרקום מייצג את החברה בעולם כולו, PR הוא בהחלט חלק חשוב, אבל גם פרסום ותערוכות וכתיבת עלונים שיווקיים. כל זה הוא חלק מהתמונה הגדולה".
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully