וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת התורמות גייסה 33 מיליארד דולר לעיראק

הארץ

24.10.2003 / 21:55

20 מיליארד מהם - מענק אמריקאי; בין התורמות - איראן, סעודיה וכוויית; שר החוץ של ארה"ב, קולין פאואל: "גיוס ההון מעיד על התאחדות הקהילה הבינ"ל לסייע לעיראק"



ועידת המדינות התורמות לשיקום עיראק הסתיימה היום (שישי), לאחר שהצליחה לגייס סכום כולל של מעט יותר מ-33 מיליארד דולר. 20 מיליארד דולר מתוכם הם סכום שהבטיח כבר נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, כך שלמעשה הצליחה הוועידה לגייס 13 מיליארד דולר ממדינות נוספות. שר החוץ של ארה"ב, קולין פאואל, אמר כי גיוס ההון מעיד על "התאחדותה של הקהילה הבינלאומית לסייע לעיראק".



עם זאת, רובו של הכסף הובטח בצורה של הלוואות ולא מענקים, דבר שיגדיל עוד את חובותיה של עיראק, השקועה גם כך בחובות עתק של כ-120 מיליארד דולר. גם בארה"ב, מנסה הממשל להיאבק ביוזמה שעלתה בקונגרס להפוך 10 מוך 20 מיליארד הדולר ממענק להלוואה. מכל מקום, על פי ההערכות העדכניות, תזדקק עיראק לסכום של כ-56 מיליארד דולר לשיקום כלכלתה, ואת ההפרש היא תיאלץ להשיג בעזרת עתודות הנפט שלה.



בין המדינות השונות שהציעו תרומות לעיראק בלטה איראן, שהציעה לעיראק לייצא נפט דרך נמלי הים האיראניים, ולספק לשכנתה המערבית חשמל וגז. "הבה נשלב ידיים כדי לעזור לעם העיראקי להנות מהחיים הטובים להם הוא ראוי, אחרי שנים של דיכוי", אמר שר החוץ האיראני, כמאל חראזי, בוועידת המדינות והארגונים התורמים לשיקום עיראק. הוועידה נפתחה אתמול במדריד שבספרד, ומשתתפות בה יותר מ-70 מדינות וארגונים בינלאומיים.



סעודיה התחייבה בוועידה להעביר לעיראק מיליארד דולר, כאשר חצי מהסכום יעבור כהלוואה והיתר באשראי לייצוא. כווית הציעה לתרום 1.5 מיליארד דולר לשיקום עיראק, שכבשה אותה בקיץ 1990, תחת שלטון סדאם חוסיין. שר החוץ של כווית אמר ש"כעת כשהחושך שהעיב על עיראק עשרות שנים הוסר, אנחנו מקווים ששלום וביטחון ישררו במדינה, בעזרת הקהילה הבינלאומית".



שר החוץ האיטלקי, פרנקו פרטיני, שארצו היא הנשיאה הזמנית של האיחוד האירופי, אמר כי מדינות האיחוד יעניקו סיוע של 700 מיליון יורו (812 מיליון דולר) לעיראק בשנה הבאה. מדובר בסכום נמוך בכ-20 מיליון דולר מזה שניתן לאפגניסטאן בשנה שעברה - דבר שהשקף את המשך הססנותן של צרפת וגרמניה בסוגיית עיראק.



שתי המדינות, שהובילו את ההתנגדות למלחמה בעיראק, אמרו לא פעם שהן חוששות כי השלטון יעבור בקצב אטי מדי מידיים אמריקאיות לעיראקיות, וציינו זאת כסיבה לכך שאינן מוכנות להעביר כעת כספים נוספים לשיקום עיראק. מסיבה זאת ואחרות ניסו מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, ושר החוץ האמריקאי, קולין פאואל, להנמיך את הציפיות מהוועידה. ארה"ב קיוותה לגייס 35.8 מיליארד דולר, שיאפשרו לה לשקם את כלכלת עיראק עד 2007. "אני לא מצפה שהממשלות יכריזו מחר על כל התוכניות שלהן לשיקום עיראק", אמר אנאן, "אבל הוועידה תהיה התחלה חשובה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully