וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: חברות הביטוח יציגו דו"חות חיוורים ביחס לרבעון השני

הרצל לקס

26.10.2003 / 12:20

כך עולה מניתוח השפעות המדד והמט"ח על תוצאות הרבעון השלישי. מיטב: מדד ספטמבר "הציל" לבנקים את הרבעון השלישי. רשתות השיווק יסבלו מהאינפלציה השלילית

חברת מיטב פירסמה היום את הערכותיה לגבי השפעת ההתפתחויות במגמת האינפלציה ושערי המט"ח על התוצאות הכספיות של החברות ברבעון השלישי. ע"פ הניתוח של מיטב ייהנו הבנקים מנתוני האינפלציה האחרונים ורשתות השיווק יסבלו מהם. כמו כן, רוב החברות היצואניות ייהנו מפיחות השקל לעומת הדולר והיורו, אך אגיס תיפגע מכך.

במהלך הרבעון השלישי ירד מדד המחירים לצרכן ב-1%, והפרש מדד בגין ידוע בשל מדד ספטמבר היה 0.1%. כאשר המדד הידוע בסיום הרבעון גבוה ממדד בגין יש לכך השפעה חיובית על דו"חות הבנקים, והמדד השלילי של ספטמבר אמנם "הציל" לבנקים את הרבעון השלישי.

הרבעון השלישי בשוק ההון היה חלש יחסית לקודמו, ובמהלכו ירד מדד המעו"ף ב-6.5% ובשוק האג"ח נרשמו תשואות סבירות של 2.1% בשחרים ו-0.6% בצמודים, הנמוכות מאלו שהושגו ברבעון השני. מכך יסבלו חברות הביטוח, שנהנו מהגאות בשוק ברבעון הקודם, ועתה יציגו דו"חות חיוורים ביחס לרבעון השני.

האינפלציה השלילית תסייע לרשתות שיווק המזון בשל התאמת מלאי הפתיחה של הרבעון, אך השפעה חיובית זו תקוזז בידי הגידול בשווי הריאלי של יתרת הלקוחות הלא צמודה והריבית השקלית הלא צמודה הגבוהה, כך שסך הכל תהיה לאינפלציה השפעה שלילית על דו"חות שופרסל והריבוע הכחול.

במהלך הרבעון פוחת השקל כלפי הדולר ב-3% וכלפי היורו ב-5.2%, אך ממבט על ההתפתחות השנתית של שערי החליפין (אם משווים תוצאות של הרבעון המקביל ב-2002) הרי שהשקל פוחת כלפי היורו ב-8% ועבר ייסוף של 8.8% מול הדולר. על מניות היצוא ישפיע הדבר לחיוב, בדרך כלל. כי"ל תגדיל את רכיב ההוצאות השקלי ב-2.5-3 מיליון שקל על כל אחוז ייסוף של השקל מול הדולר, אך ההשפעה החיובית של התחזקות היורו, בשל העובדה ש-40% ממכירות כי"ל הם לאירופה, תאזן את ההשפעה השלילית של הייסוף מול הדולר. גם טבע, שכ-29% ממכירותיה הם לאירופה, תהנה מהפיחות מול היורו. מכתשים אגן תסבול אמנם מגידול הרכיב השקלי בהוצאות, אך התחזקות הריאל הברזילאי ב-22% מול הדולר תעבוד לטובתה, במיוחד בשל העובדה שהרבעון השלישי מאופיין מסורתית כרבעון ה"לטיני" של החברה. בנוסף להשפעות מברזיל, תהנה מכתשים מהתחזקות היורו מול הדולר מפני שלמעלה מ-30% מהמכירות שלה מופנים לאירופה.

החברה שתהנה בצורה המשמעותית ביותר מהתפתחות שערי החליפין היא דלתא , שתוסיף לרווח התפעולי בין 1.5-2 מיליון דולר, בשל הפרשי שער. מי שתיפגע דווקא מהשינויים בשערי המט"ח היא אגיס שמכירותיה בארה"ב מהוות כ-60% מהמחזור, ויושפעו לרעה מייסוף השקל לעומת הרבעון המקביל. התחזקות הדולר ברבעון האחרון תמתן את הפגיעה בתוצאות.

חברות נוספות שייהנו מהתפתחות שערי המט"ח הן אלקו ,אלקטרה צריכה ועל-בד, שמוכרות בעיקר באירופה, וליפמן שגם הוצאות הרכישה שלה וגם המכירות הן בדולרים, והתחזקות הדולר ברבעון השלישי תאפשר לה למכור לפי שער דולר גבוה יותר מזה שלפיו ביצעה את רכישותיה. עלית תהנה מהאינפלציה השלילית שתשפיע לחיוב על המרווח הגולמי שלה, ועלית ישראל, המייבאת חומרי גלם בדולרים, תהנה מייסוף השקל. עלית אינטרנשיונל צפויה לכאורה ליהנות מהתחזקות היורו, אך היות שהחברה צפויה להמשיך ולהפסיד הרי שגם ההפסד השקלי יעלה, ויקזז את ההשפעות החיוביות הקודמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully