וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני לרנר: לא הכרתי את מונטסינוס ואיני קשור לעסקת מטוסי המיג בין פרו לרוסיה

5.3.2001 / 11:16

הארץ
ltpgt
ltbgt
מאת אמנון ברזילי
lt/bgt
"אין לי כל קשר לעסקת המכירה של מטוסי המיג לפרו, איני מכיר את ולדימירו מונטסינוס ומעולם לא נפגשתי איתו" - כך אמר ל"הארץ" איש העסקים וסוחר הנשק רוני לרנר. לרנר אמר את הדברים בעקבות פרסומים הקושרים אותו לחקירה שמנהל חוסה אוגז, התובע המיוחד שמינתה ממשלת פרו כדי לבדוק חשדות למעשי שחיתות המיוחסים למונטסינוס ולנשיא פרו לשעבר, אלברטו פוג'ימורי.
lt/pgt

ltpgt
"כל עסקי בפרו עוברים דרך הפרטנרים העסקיים שלי, שהם כולם יהודים", אומר לרנר. "היה ברור לחלוטין ששמי יעלה, אך מדובר בצירוף מקרים אומלל. איני יכול לשלוט במה שקורה כיום בפרו. מתנהל שם ציד מכשפות".
lt/pgt

ltpgt
לרנר אישר כי הוא מוכר ציוד צבאי לצבא פרו, אך ציין כי ציוד זה נרכש במפעלי התעשייה הביטחונית הישראלית ומיוצא באישורו של אגף סיוע יצוא ביטחוני במשרד הביטחון.
lt/pgt

ltpgt
לרנר אומר כי העסקה למכירת המטוסים בוצעה בין ממשלות פרו לרוסיה וכי אין הוא קשור אליה: "איך אני יכול לתווך בעסקה כזו? מעולם לא הייתי ברוסיה ואני מוכן להציג את הדרכון שלי כדי להוכיח זאת".
lt/pgt

ltpgt
לדברי לרנר, כל המידע על מה שקורה בימים אלה בפרו מגיע מאותו מקור. "עקב פעילות היצוא הביטחוני שלי אני מוכר בפרו בכל הרמות ובכל התחומים. עם זאת איני מכיר אישית את מונטסינוס ועסקי בפרו החלו לפני שנכנס לתפקידו".
lt/pgt

ltpgt
לרנר הוסיף כי הוא מכיר את עו"ד מרדכי מינצר, שאוגז הזכיר גם את שמו, אם כי ברמה המקצועית ולא ברמה האישית. לרנר אמר כי הוא מבצע את עסקיו בפרו באמצעות החשבון שלו בבנק לאומי, שבו הוא מפקיד את כל מכתבי האשראי שלו. "תפסו כספים של מונטסינוס בבנק לאומי. אז מה? למה לא שואלים מדוע מונסטינוס לא הפקיד כספים בבנק בקנדה או בשווייץ? מדוע בקנדה לא מפתחים תיאוריה לגבי אנשי עסקים קנדים שעושים עסקים בפרו?", אמר. לרנר טוען כי כל החוזים שלו בפרו חוקיים ונחתמו במסגרת משא ומתן מסחרי רגיל.
lt/pgt

ltpgt
לרנר (53), תושב תל אביב ורואה חשבון במקצועו, ניהל בשנות ה-80 את חברת עיט לייצור ציוד צבאי. לחברה היו מפעלים בישראל ובארה"ב, ובין השאר היא מכרה ציוד צבאי למדינות בדרום אמריקה.
lt/pgt

ltpgt
עם פרישתו מעיט החליט לרנר לנצל את קשריו וניסיונו בתחום, והקים חברה שעסקה ביצוא ציוד צבאי. העסקה הצבאית הראשונה שביצע בפרו היתה ב-89'. לרנר שילב 11 חברות ישראליות המתמחות בייצור ציוד צבאי אישי (קסדות, אפודים, אוהלים וכדומה), ומכר לצבא פרו ציוד ב-22 מיליון דולר. מאז ביצע עסקות נוספות בפרו בעשרות מיליוני דולרים.
lt/pgt

ltpgt
פרו החליטה לרכוש מטוסי קרב רוסיים בעת המלחמה שניהלה עם אקוודור. שתי המדינות גיששו אחר סיוע מישראל, אך ישראל החליטה לבסוף למכור לאקוודור. עוד בשנות ה-80 מכרה התעשייה האווירית (תע"א) טייסת של מטוסי קרב מסוג כפיר לחיל האוויר של אקוודור. ב-98' החליטה פרו לרכוש מטוסי מיג כמענה לכוח האווירי של אקוודור. מאז נחתם הסכם שלום בין המדינות נחלש הביקוש בפרו לציוד צבאי מישראל.
ltbgt
מינצר מכחיש כל קשר לעסקי היצוא לפרו
lt/bgt
עו"ד מרדכי מינצר הכחיש כל קשר לעסקי היצוא הביטחוני לפרו. מינצר אמר כי הוא מייצג לקוחות בפרו מתחום שוק ההון, אך סירב לנקוב בשמותיהם בטענה של חיסיון. מינצר אישר כי הוא מכיר את לרנר, אך סירב לומר אם הוא מכיר את ולדימירו מונטסינוס.
lt/pgt

ltpgt
מינצר היה בשנות ה-70 וה-80 היועץ המשפטי של קבוצת אייזנברג.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully