וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנות הגל הבא של פשיטות הרגל בארה"ב

5.3.2001 / 11:21

הארץ
ltpgt
ltbgt
מאת ג'ונתן גלייטר, ניו יורק טיימס
lt/bgt
גידול מהיר בחובות מסחריים, השתמטות מתשלומים ואיחורים - כל אלה מאותתים על גל חדש של פשיטות רגל בארה"ב. אך הפעם נראה כי החברות הרעועות פחות מוכנות למאבק ההישרדות מאשר חברות שהיו בסכמת פשיטת רגל בגל הקודם לפני עשר שנים.
lt/pgt

ltpgt
בתחילת שנות ה-90, האתגר הגדול ביותר של המגזר העסקי בארה"ב היה החובות עצמם. החברות הרוויחו כסף, אך לא מספיק כדי לשלם לנושים. כשנושים הסכימו לפרוס מחדש תשלומים או להמיר חוב במניות בחברה החייבת, נפתרו רוב הבעיות.
lt/pgt

ltpgt
הפתרונות האלה לבדם לא יעבדו הפעם, אומרים מומחים לפשיטות רגל וארגון מחדש של חברות במצוקה. אמנם חברות חבולות רבות צברו חובות כבדים, אך הבעיה הקשה שלהם היא הפעילות החלשה והלא רווחית.
lt/pgt

ltpgt
בנוסף, לחברות רבות יש נכסים שקשה לאמוד את שוויים ולמכור. הן חסרות הכנסות למימון פריסה מחדש של חובות, מפני שהמודל העסקי שלהן הושתת על הנחת ביקוש, שלא התגשמה. כתוצאה מכך, נדרשים עורכי דין המתמחים בפשיטות רגל לחפור עמוק בעסקים האלה כדי להחליט אם כדאי להציל אותם.
lt/pgt

ltpgt
"במצב הכלכלי כיום, לרוב החברות במצוקה פיננסית יש בעיות תפעוליות", אמר הרווי מילר, שותף במשרד עורכי הדין וייל, גוטשל ומנגס בניו יורק, המתמחה בפשיטות רגל. כתוצאה מכך, אמר מילר, "ייתכן שבהסרת נטל החובות אין די כדי להבטיח ארגון מחדש מוצלח".
lt/pgt

ltpgt
המצב כעת שונה בתכלית מזה לפני עשר שנים. אדוארד אלטמן, פרופסור למימון בבית הספר למינהל עסקים על שם סטרן באוניברסיטה של ניו יורק, שערך מחקר עבור בנק ההשקעות סלומון סמית בארני על חובות קונצרניים, אמר כי בין השנים 1989 ל-1991, יותר ממחצית מהמקרים של השתמטות מחובות היו תוצאה של "ארגון מחדש ממונף בתזמון גרוע".
lt/pgt

ltpgt
כעת, כדי לקבוע אם ניתן להציל חברה במצוקה, נדרשים מומחים לפשיטות רגל לבחון לעומק את האסטרטגיה שלה, את שוק היעד שלה ואת פעילות הייצור שלה. אם חברה לא מפיקה רווחים משמעותיים, וההערכה היא כי כך יהיה גם בעתיד הנראה לעין, מסרבים נושים לפרוס מחדש תשלומים על הלוואות או להמיר חובות במניות, אמר מילר. מצב כזה מתרחש, הוא הוסיף, כשחברה השקיעה הון רב בתשתית, כמו כבלים או לוויינים, שלא תניב רווחים במשך שנים.
lt/pgt

ltpgt
אם חברה הגזימה בהערכת הביקוש, אזי "נוכח העצבנות בשוק האשראי, קשה מאוד לגייס הון למימון פעילות, וקשה עוד יותר לגייס הון כדי לפרוע חובות קיימים, כלומר לממן אותם מחדש", אמר דומיניק דינפולי, מנהל בכיר במחלקת שירותי שיקום החברות בפרייס-ווטרהאוס-קופרס בניו יורק.
lt/pgt

ltpgt
אם אין אפשרות למימון מחדש, אמר דינפולי, עורכי הדין והיועצים הפיננסיים של חברה, והנושים שלה, נדרשים לזהות במהירות את הפעילות העסקית או הנכסים שיכולים לייצר די הכנסות כדי לסייע לחברה לשרוד ולפרוע את חובותיה.
lt/pgt

ltpgt
אירידיום קומיוניקיישנס היא דוגמה לגודל הבעיה. אירידיום תיכננה למכור שירות טלפוניה בלוויינים גלובלי. כדי לעשות זאת, היא היתה חייבת לשגר את הלוויינים האלה לחלל - הוצאה עצומה. ואז היא נדרשה לשכנע אנשים לרכוש את מכשירי הטלפון הכבדים ודמויי הלבנים שלה, כדי להשתמש בשירות.
lt/pgt

ltpgt
במבט לאחר נראה כי גיוס ההון להקמת מערכת הלוויינים היה קל מדי. עם זאת, גיוס לקוחות היה קשה מאוד. הכנסות החברה היו דלות, והיא נאלצה לפנות לבית משפט לפשיטות רגל, שם התקשו הצדדים למצוא פתרון. המרת חובות במניות לא היתה יכולה לפתור את מצוקת ההכנסות של החברה. מכירת נכסיה חייבה מציאת קונה שיראה ערך ברשת לוויינים המשרתת טלפונים כבדים מדי. כעת נראה כי פשיטת הרגל הזו תידון בתביעה משפטית, כדי לברר מי עשה מה למי, ועל מי לשלם על כך. נושים כמו צ'ייס מנהטן, אליאנס קפיטל וקונסקו, ששמחו בעבר לממן את הלוויינים, ממורמרים כעת.
lt/pgt

ltpgt
הטעות של מתן אשראי נדיב למימון צמיחה המבוססת בעיקר על תקווה לביקוש עתידי בשוק לא מוגבלת לחברות טלקומוניקציה וטכנולוגיה. כמה רשתות בתי קולנוע, בהן לווס סינפלקס, קרמייק ויונייטד ארטיסטס, פנו לבית משפט לפשיטות רגל בבקשה להגנה מפני נושיהם מפני שבנו יותר מדי בית קלונוע חדשים, שמומנו באשראי, אך מספר המבקרים היה קטן מהצפוי.
lt/pgt

ltpgt
"מדוע האמינה התעשייה כי היא יכולה להרשות לעצמה להרחיב את הפעילות ל-37 אלף אקרנים שעה ששיעור הצופים לאקרן יורד?' תהה מילר. עורכי דין אחרים ממהרים לציין כי אמריקאים ימשיכו ללכת לסרטים, כך שסיכויי ההישרדות של רשתות בתי הקלונוע טובים מאלה של חברות טכנולוגיה, אשר כמו אירידיום, הימרו בכסף שהולווה על מוצר שלא היה אמור להניב רווחים בשנים הקרובות.
lt/pgt

ltpgt
בהינתן הנהלה מיומנת, ניתן לייעל את פעילות החברה כך שלבסוף תפרע את חובותיה. ייתכן שגם כמה חברות טלקומוניקציה פושטות רגל יתאוששו, אמר ביל רפקו, ראש קבוצת שירותי הארגון מחדש בבנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס.
lt/pgt

ltpgt
לפני שניתן להציל חברה פושטת רגל מהטעויות שלה, חייבים היועצים הפיננסיים והנושים לקבל מידע אמין על הפעילות מניבת ההכנסות שלה, אמר אל קוץ, מנהל ושותף בכיר בג'יי אליקס אנד אסוסייטס, מסאותפילד מישיגן, המתמחה בארגון מחדש של חברות במצוקה. קוץ מייחס חשיבות זהה לזיהוי הפעילות המפסידה. "אם אני קמעונאי, עלי לדעת אם אני מפעיל חנויות מפסידות שכדאי לסגור אותן", אמר.
lt/pgt

ltpgt
החיפוש אחר מידע אמין בחברה במצוקה מסובך לפעמים, מפני שעובדים העוזבים אותה לוקחים אתם את הידע שלהם על הפעילות. זו אחת הסיבות לכך שחברות דוט.קום שכשלו בשנה האחרונה לא הגישו בקשות לפשיטת רגל, אומרים עורכי דין, שכן כשהעובדים עוזבים, לא נשארים כמעט נכסים למכירה כדי לפרוע חובות לנושים.
lt/pgt

ltpgt
הצעד הבא בתהליך ההצלה הוא לקבוע אילו גורמים יתעניינו בפעילות המצליחה של החברה במצוקה, אמרה קורין בול, שותפה במשרד עורכי הדין וייל גוטשל, המייצגת את בעלי איגרות החוב בפשיטת ה

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully