וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציפייה לגידול במכירות ניירות ערך לקראת סוף 2003 עקב שינוי שיטת המס

רותם שטרקמן

27.10.2003 / 7:52

בינואר 2004 יונהג מס רווח הון של 15%, לעומת מס מחזור של 1% עד כה; המעבר יגביר כדאיות מכירת ניירות ערך עד סוף 2003, ורכישתם מחדש



לאחר דיונים שנמשכו כמה חודשים החליטה נציבת מס הכנסה, טלי ירון-אלדר, שלא לשנות את שיטת המעבר בין שני משטרי המס בבורסה בסוף 2003 - המעבר ממשטר של מס מחזור, שיהיה תקף עד סוף דצמבר 2003, למשטר מס רווחי הון, החל בינואר 2004. משמעות ההחלטה היא שבמקרים רבים כדאי יהיה למשקיעים בבורסה לממש רווחי הון, עוד לפני סוף השנה.



כלומר, תהיה כדאיות במכירת מניות וקרנות נאמנות (מעורבות או פטורות) שירשמו עליות עד 31 בדצמבר 2003. משקיע שבכל זאת ירצה להמשיך להחזיק בניירות הערך שבתיק ההשקעות שלו, עשוי להרוויח אם ימכור אותם וירכוש אותם מחדש מיד לאחר מכן. עם זאת, פעולה שתיראה מלאכותית, כמו מכירה ורכישה של כל הניירות שבתיק באותו יום, יכולה לעורר חשדות ולא לעבור במסננת של מס הכנסה, שידרוש הגשת דו"ח מלא.



הסיבה למצב המוזר שנוצר היא ש-2003 נחשבת לשנת מעבר מבחינת הרפורמה במס, וככזו הבנקים גובים בה רק מס מחזור בשיעור של 1% בעת המכירה. זאת לעומת מס רווחי הון בשיעור של 15% שייגבה החל בינואר 2004. אגב, חברי הבורסה שאינם בנקים גובים כבר כיום מס רווחי הון מלקוחותיהם.



בשל העליות החדות יחסית שהיו בבורסה ב-2003 - מדד ת"א 100 עלה ב-37%, ומדד התל-טק זינק ב-85% - יהיה כנראה כדאי לרבים מהמחזיקים בניירות ערך בבורסה לשלם מס מחזור ולהימנע מתשלום מס רווחי הון. החיסכון מביצוע פעולת מכירה (אפילו אם יש לבצע רכישה מיד לאחר מכן) יכול להגיע לסכומים גדולים, בעיקר במניות שעלו בחדות.



כך לדוגמה, משקיע שרכש בתחילת 2003 מניות אלווריון בעשרת אלפים שקל (בתחילת 2003 היה מחיר המניה 9 שקלים), יכול למכור אותן כיום תמורת 35 אלף שקל (31.9 שקל למניה). מס מחזור בשיעור של 1% שייגבה מהמשקיע בבנקים יסתכם ב-350 שקל, נמוך יחסית לרווח ההון הנאה שנרשם בעסקה (1.4%). מנגד, אם אותו משקיע ימתין ל-1 בינואר 2004 (או לאחר מכן) ואז ייתן לבנק שלו את פקודת המכירה באלווריון, הוא ישלם מס הגבוה פי עשרה - 3,750 שקל.



אלווריון היא דוגמה קיצונית, אך גם במניות שרשמו עליות מתונות יותר מכירה יכולה להיות כדאית. כך, למשל, משקיע שרכש מניה או קרן מנייתית בעשרת אלפים שקל, והקרן (או המניה) עלתה ב-50% מאז הרכישה, ישלם בעת המכירה (בשווי של 15 אלף שקל) מס מחזור של 150 שקל. לעומת זאת, מס רווח ההון שיידרש לשלם על ההשקעה יגיע ל-750 שקל, כלומר יהיה גבוה פי חמישה (15% מרווח של 5,000 שקל). הכדאיות של פעולת מימוש כזו מתחילה בניירות ערך שעלו ביותר מ-7% מתחילת 2003.



משקיעים רכשו ניירות ערך במועדים ובמחירים שונים, כך שקשה לדעת למי כדאי לממש ואילו ניירות ערך כדאי לממש - רק בשל תכנון המס. ואולם מבדיקת טבלת שיעורי התשואה של המניות בבורסה עולה בבירור כי למשקיעים רבים מאוד יהיה הצעד כדאי. פחות מעשר מניות מתוך 100 המניות הגדולות בבורסה עונות לקריטריון של עלייה של פחות מ-7% מאז תחילת 2003, שמתחת אליה לא כדאי למהר לממש אותן. מדובר במניות הכשרת הישוב (שרשמה תשואה שלילית של 9%), כנפיים (3%-), אינווסטק (1%-), בזק (0.5%-), כלכלית ירושלים (3%), גרנית (6%) ורבוע כחול נכסים (7%).



גורמים בשוק ההון היו אתמול זהירים בנוגע לצפוי בשוק בעקבות החלטת נציבות מס הכנסה. ואולם היו מי שאמרו כי ייתכן שמחזורי המסחר בבורסה יגדלו באופן חד לקראת סוף 2003, כאשר משקיעים יעדיפו לממש מניות, ואף ייתכן כי הדבר יביא לירידות בחלק מהמניות. אחת הסיבות לגידול האפשרי במחזורים יכולה להיות מכירה ורכישה של אותן מניות כמה פעמים עד סוף השנה. כלומר, משקיע שיממש מניה בתחילת נובמבר עשוי לרכוש את אותה מניה שנית, ולאחר שהיא תרשום עלייה נוספת של יותר מ-7% למכור אותה שוב, עוד לפני סוף השנה.



זהו אמנם מצב בעייתי, שבו כדאי לבצע עסקות כמעט מלאכותיות כדי לשלם מס נמוך יותר, ואולם בנציבות מס הכנסה הגיעו למסקנה שלא ניתן להילחם בפעולות כאלה. עם זאת, כבר בעבר הודיעו במס הכנסה כי משקיעים שיבצעו במהלך 2003 עסקות מעל היקף כספי מסוים יחויבו בהגשת דו"ח ובתשלום מס רווח הון, גם אם במהלך השנה הם שילמו מס מחזור. מס הכנסה עדיין לא הודיע מהו ההיקף המינימלי שמעליו יש להגיש דו"ח, והוא גם אינו מתכנן לפרסם זאת עד סוף 2003.







בעבר התבטאו בכירים בנציבות מס הכנסה ואמרו כי המינימום יהיה כזה שרק כ-5% מהמשקיעים יצטרכו להגיש דו"ח, כלומר הכוונה היא להשאיר את מרבית המשקיעים במסגרת משטר מס של מס מחזור. ובכל זאת, הנציבות שומרת לעצמה את הזכות לקבוע רף מינימום נמוך יחסית לאחר תחילת 2004, כך שיהיו כאלה שיממשו מניות כדי לשלם מס נמוך יותר, ובסופו של דבר ייאלצו להגיש דו"ח ולשלם מס רווחי הון מלא.



לא תהיה הצמדה ב-2003



סוגיית מס נוספת שעלתה באחרונה היא ההצמדה למדד. לפי הרפורמה, מס רווחי הון על מניות וקרנות נאמנות הוא ריאלי. כלומר, יש להצמיד את תמורת הרכישה ואת תמורת המכירה למדד הידוע באותו מועד, ולהוריד מהרווח את ההפסד שנגרם למשקיע בשל האינפלציה. המס שיש לשלם הוא מכפלת הרווח שנותר ב-15%. במצב נורמלי שבו קיימת אינפלציה, גם אם נמוכה, הרווח הריאלי יהיה נמוך מהרווח הנומינלי. כלומר למשקיע ניתן פיצוי על הפסדיו מהאינפלציה.



ואולם בשל האינפלציה השלילית הצפויה ב-2003 - עד כה מסתכמת האינפלציה מתחילת השנה במינוס 1.5% - הצמדה למדד תחייב את המשקיעים במס גבוה יותר מאשר המס הנומינלי. החששות בשוק היו שהמס יצמח אל מעל ל-15%.



סגן נציבת מס הכנסה, אוסקר אבורזק, מרגיע את החוששים. לדבריו, במקרה של אינפלציה שלילית לא יוצמדו הרווחים לאינפלציה, והרווח יהיה הרווח הנומינלי. "פקודת מס הכנסה אינה מכירה באינפלציה שלילית לתקופת דיווח", אמר אבורזק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully