וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה על הכוונת:

ליאור כגן

5.3.2001 / 13:27

אל.איי.אמ.אס - דווקא האינטרנט יביא את הצמיחה

ליאור כגן
ltpgt
חברת LIMS (אל.איי.אמ.אס) הונפקה בבורסה בת"א בנובמבר 1993, אולם הגיעה לתודעת המשקיעים כאשר רשמה עליות חדות בשיעור של כ-1,900% במהלך השנה שבין מארס 1999 למארס 2000, תקופה בה נרשמה גאות בשוק ההון והמשקיעים רדפו אחרי כל חברה העוסקת בטכנולוגיה.
lt/pgt

ltpgt
כמו מניות טכנולוגיה רבות אחרות, מניית החברה ספגה מאז ירידות חדות ונסחרת כיום במחיר של 12.4 שקל, המשקף שווי חברה של כ-96 מיליון שקל.
lt/pgt

ltpgt
משרדי אל.איי.אמ.אס ממוקמים ברמת החייל, אך מעטים בשוק ההון יודעים כי רוב פעילות החברה (כ-95%) , וכך גם רוב עובדיה והמנכ"ל, יצחק פרידמן, יושבים במשרדי החברה בחו"ל.
lt/pgt

ltpgt
אל.איי.אמ.אס הוקמה בשנת 1987 במטרה לפתח ולשווק תוכנות לניהול מעבדות אנליטיות. באותה תקופה נשלט השוק על ידי מספר חברות גדולות שייצרו מוצרי בדיקה (כגון וריאן ו-HP) .
lt/pgt

ltpgt
לאל.איי.אמ.אס היה בעבר הסכם עם חברת וריאן, שהיא חברת ציוד אנליטי מהגדולות בעולם. וריאן שיווקה את מוצרי החברה בין השנים 1996-1992. "בשלב מסוים החלטנו לפתח תוכנית עסקית ולהפיץ את המוצרים שלנו בעולם", אומר חיים פרידמן, סמנכ"ל הכספים (ואחיו של המנכ"ל).
lttablegtlttrgtlttdgt
ltimg src="/ibo/images/archive_1/friedman_itzchak.jpg"gt
lt/tdgtlt/trgtlt/tablegtltp class="article1"gt
עם השנים פיתחה החברה פתרונות מתקדמים למעבדות, המתבססים על הטכנולוגיה החדשה של המחשוב, וכיום המערכות של החברה, המשמשות לניהול המידע במעבדות אנליטיות, מותקנות בכ-500 מעבדות ברחבי העולם.
lt/pgt

ltpgt
שווקי הייצוא העיקריים של אל.איי.אמ.אס הם אמריקה (שם הפעילות מתבצעת על ידי חברה בת) ואירופה המערבית, ועל לקוחות החברה נמנות מספר חברות בינלאומיות כגון: שברון, פיליפס, בקסטר, אמריקן הום פרודקס, לוריאל, נסטלה, וגם רשויות איכות סביבה בארה"ב ובאירופה. החברה מספקת את פתרונותיה למגוון של מעבדות, ובין לקוחותיה ישנן חברות מתחומים שונים כגון: תעשיית התרופות, פטרוכימיה, כימיקלים, איכות סביבה ועוד.
lt/pgt

ltpgt
אז מהי בעצם מעבדה אנליטית? פרידמן מסביר את המהות של מעבדה מסוג זה על ידי דוגמה: "נניח שלמעבדות לבדיקת המים של עיריית פאריס מגיעה דגימת מים, התוכנה קולטת את הדגימה תוך זיהוי מקור מאגר המים ממנו היא נלקחה, והיא יודעת אלו בדיקות יש להעביר לדגימה זו. כך עוברת הדגימה את הבדיקות הנדרשות, והמערכת פולטת את התוצאות".
lt/pgt

ltpgt
את התוצאות הללו מנתחת התוכנה, שיודעת גם לבצע הצגת נתונים על פי הצורך (בהשוואה לדגימה האחרונה ממקור מים זה, או בהשוואה לתקן הנדרש, לדוגמה). בסופו של התהליך מפיקה המערכת דו"ח, ובהתאם יודעת העירייה כיצד לפעול (האם עליה לסגור את מאגר המים, או שיש לבצע חיטוי, או אולי הבדיקה התגלתה כתקינה). לסיכום ניתן לומר שישנם 4 שלבים עיקריים בתהליך: לקיחת דגימה, הכנסת תוצאות למערכת, ניתוח התוצאות, והסקת המסקנות.
lttablegtlttrgtlttdgt
ltimg src="/ibo/images/logos/lims.gif"gt
lt/tdgtlt/trgtlt/tablegtltp class="article1"gt
פרידמן מסביר, כי ניתוח התוצאות בצורה ממוחשבת הינו יעיל ביותר. זאת, בהשוואה לניתוח תוצאות ידני שהתבצע בעבר ברוב המעבדות, ואף מתבצע כיום בחלק מהן.
lt/pgt

ltpgt
לדברי פרידמן, השוק בו פועלת החברה נאמד ב-250-200 מיליון דולר והוא בעל קצב צמיחה היסטורי של כ-12% בשנה. להערכת גורמים בענף, שוק זה יגיע תוך 6-5 שנים להיקף של 600 מיליון דולר. פרידמן מציין, כי אל.איי.אמ.אס מחזיקה בנתח של כ-5%-4% מהשוק והיא השחקן ה-5 בגודלו בשוק זה.
lt/pgt

ltpgt
לדברי פרידמן, אל.איי.אמ.אס השכילה להתקדם עם השוק במהלך השנים וידעה לתת פתרונות המתבססים על הטכנולוגיה החדישה ביותר. כך, היא השיקה בנובמבר 2000 גירסה חדשה של התוכנה המבוססת על רשת האינטרנט. היתרון הגדול הוא שמעבדות שונות, שלעתים נמצאות במרחק רב האחת מהשנייה, יוכלו באמצעות רשת האינטרנט לעבוד במשותף על אותו מאגר נתונים. פיתרון זה חוסך גם מהחברה להתקין תוכנה בכל מעבדה ומעבדה (עלות התקנת מערכת היא כ-250 אלף דולר).
ltbrgt
lt/bgt"נצמח ב-30% ב-ltbgt2001"
הסכם ראשון להתקנת מערכת חדישה זו חתמה אל.איי.אמ.אס עם חברת פרוקטר אנד גמבל, ולאחריו חתמה החברה על הסכם נוסף להקמת מערכת מידע עם חברה רב לאומית העוסקת בתחום הטיפוח והניקיון, בהיקף של כ-750 אלף דולר.
lt/pgt

ltpgt
הכנסות אל.איי.אמ.אס גדלו פי 3 מ-7.6 מיליון שקל בשנת 1997 ל-22 מיליון שקל בשנת 1999. את שנת 2000 תסיים החברה ללא צמיחה משמעותית, עקב השקעה בפיתוח ועלויות גבוהות שהיו כרוכות בפיתוח המערכת החדשה המבוססת על רשת האינטרנט. פרידמן מעריך כי המערכת החדשה, שמותקנת כבר בימים אלו אצל מספר לקוחות, עשויה להגדיל משמעותית את הכנסות החברה בשנת 2001. "להערכתי, נציג צמיחה של כ-30% בהכנסות", אומר פרידמן.
lt/pgt

ltpgt
פרידמן מדגיש, כי הנפילה במניות הטכנולוגיה והקשיים בהם נתקלו חברות מתחום זה כמעט ולא פגעו בעסקי החברה. לדבריו, המערכת החדשה של אל.איי.אמ.אס מעודדת דווקא יעילות וחיסכון - מה שמחפשות חברות רבות בימים אלו. זאת, משום שהן מאפשרות למספר מעבדות לעבוד במקביל על אותה מערכת. "הנפילה במניות הטכנולוגיה שפוצצה את הבועה, דווקא עזרה לנו מבחינת כוח אדם בחברה", אומר פרידמן, ומוסיף כי "העובדים הפסיקו לפזול לחברות אחרות ולחפש את הכסף, הם חזרו לעבוד".
lt/pgt

ltpgt
אל.איי.אמ.אס פירסמה במהלך הרבעון האחרון של שנת 2000 הצעת רכש ל-2.58% ממניות החברה, לצורך רכישת מניות שישמשו לתוכנית אופציות לעובדי החברה. הצעת הרכש זכתה להיענות יתר, ובסופו של דבר רכשה החברה חזרה 3.3% ממניותיה במחיר של כ-22 שקל למניה בסך של כ-4.4 מיליון שקל. יש לציין כי מי שנענה להצעה זו עשה מהלך נכון בדיעבד, שכן כיום נסחרת המניה במחיר הנמוך בכ-44% מהמחיר של הצעת הרכש.
ltbrgt
lt/bgtרווח של 15 מיליון שקל מביוטכנולוגיהltbgt
אל.איי.אמ.אס מימשה לאחרונה השקעה

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully