וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד מוריד את הריבית ב-0.5%

אמיר טייג

27.10.2003 / 16:30

משלים הפחתה של 3.5% מתחילת השנה. הריבית המוניטרית תעמוד בחודש נובמבר על רמה של 5.6%, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2002


נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין, ממשיך במדיניות ההפחתות המדודות ומפחית את ריבית בנק ישראל לחודש נובמבר ב-0.5%. לעומת החודש הקודם בו הפחית ב-0.4% בלבד, שב ומאיץ מעט הנגיד את הקצב וזאת על רקע המדד השלילי המפתיע שנרשם בחודש ספטמבר. הריבית המוניטרית תעמוד בחודש נובמבר על רמה של 5.6%, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2002. ב-11 החודשים האחרונים הפחית הנגיד את הריבית ב-9 הזדמנויות רצופות, בשיעור מצטבר של 3.5%.

למרות מגמת הפחתות הריבית, ציפיות האינפלציה המגולמות בשוק ההון לא רק שלא עלו בחודשים האחרונים, אלא רשמו ירידה של 0.2% בין חודש אוגוסט לחודש לספטמבר וירידה נוספת של 0.3% באוקטובר לרמה כיום העומדת על 1.2% ב-12 החודשים הקרובים. רמה זו נמצאת בתחתית יעד יציבות המחירים הרשמי של הממשלה אשר נע בין 1% ל-3%.

כתוצאה ממדיניות הריבית המרסנת של בנק ישראל, אשר בשיאה הגיעה ל-9.1%, ירדו ציפיות האינפלציה בישראל מרמת שיא של 4.5% בחודש יוני שנה שעברה לרמת השפל הנוכחית. ביקורות רבות הוטחו בנגיד בנק ישראל על כך שהחליט לעלות בצורה חדה כל כך את הריבית אשתקד, ועל כך שאיחר להגיב לירידה החדה במדדים החודשיים והפחית את הריבית בשיעור קל מהנדרש.

מדד ספטמבר, אשר ירד ב-0.5%, הפתיע את כל הכלכלנים, העיד על המשך סביבת האינפלציה השלילית וחידד עוד יותר הביקורות נגד מדיניות הנגיד. כפי הנראה שנת 2003 תהיה השנה הראשונה בה תירשם אינפלציה שלילית בישראל. בתשעת החודשים הראשונים של 2003 נרשמה אינפלציה שלילית מצטברת של 1.5%.

מדד ספטמבר מפתיע גרם למספר התפתחויות. הדולר עלה, אומנם בהדרגתיות, בשיעור חד יחסית של 1.5% במהלך השבועיים האחרונים. העלייה של הדולר עלתה בקנה אחד עם שינוי תחזיות הכלכלנים אשר מעריכים התחזקותו עד תום השנה. להערכת גיל בפמן, מבנק לאומי, הדולר ימשיך ויתחזק עד תום השנה ושערו יעמוד על כ-4.55 שקלים. לעומתו, בבנק הפועלים גורסים כי שער הדולר יעמוד על 4.65 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully