וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע ממליצה על שורת צעדים למניעת השימוש החשבונאי לרעה בהגדרת חברה כיחידה אוטונומית

5.3.2001 / 15:00

רואה החשבון הראשי של הרשות: "אסור לנצל את הפסקת ההתאמה לאינפלציה כדי להכניס בדלת האחורית את התופעה של שערוך נכסים בדו"חות הראשיים"

שירות TheMarker.com
ltpgt
רשות ניירות ערך העבירה היום למוסד לתקינה חשבונאית את הערותיה לתקן חשבונאות מס' 13. זאת, לאחר שההערות אושרו על ידי מליאת הרשות. התקן, העוסק בהשפעת השינויים בשערי חליפין של מטבע חוץ, מבוסס על תקן חשבונאות בינלאומי מס' 21, והוא מצוי עתה בשלבי אימוץ מתקדמים בארץ באמצעות המוסד לתקינה חשבונאית.
lt/pgt

ltpgt
ההערות נכללות במכתב שהעבירה הרשות ליו"ר המוסד לתקינה בחשבונאות, פרופ' אלי אמיר. על המכתב חתומים נציגי הרשות במוסד לתקינה, רו"ח יהודה אלגריסי ועו"ד אמיר שרף.
lt/pgt

ltpgt
חשיבותו העיקרית של התקן החדש היא בהשתלבותו בתקן אחר, תקן 12 (המצוי אף הוא בשלבי אימוץ מתקדמים), שקובע את הפסקת ההתאמה של דו"חות כספיים לאינפלציה או בנסיבות חריגות לשער החליפין של מטבע חוץ. לאחר הפסקת התיאום הופך נושא תרגום הדוחות הכספיים של פעילויות חוץ (הכרוך, לעתים, גם בשערוך נכסים), לבעייתי במיוחד.
lt/pgt

ltpgt
מתכונת תרגום הדו"חות של פעילות בחו"ל למטבע ישראלי נקבעת על פי ההחלטה (החשבונאית בעיקרה) האם מדובר בפעילות המוגדרת כ"זרוע ארוכה" או בפעילות המוגדרת כ"אוטונומית".
lt/pgt

ltpgt
כאשר הפעילות מוגדרת כזרוע ארוכה, תרגום הפעילות במטבע זר למטבע ישראלי מתבצע תוך שימוש בשער החליפין שהיה בתוקף בעת ביצוע העסקה, כאילו ביצעה החברה האם את העסקה.
lt/pgt

ltpgt
לעומת זאת, כאשר הפעילות מוגדרת כ"אוטונומית", התרגום מתבצע על פי שער החליפין בסוף השנה. מכיוון ששערי החליפין הם ניידים מטבעם, שער החליפין בסוף השנה שונה כמעט תמיד מאלה שבמהלכה. לפיכך, יש בהגדרה זו כדי להביא לשערוך נכסים.
lt/pgt

ltpgt
רואה החשבון הראשי של הרשות, ד"ר אייל סולגניק, אמר בהקשר זה היום: "בעשרים השנים האחרונות לא נרשמו בישראל מקרים של שערוך נכסים בכל אותן חברות שתיאמו את דו"חותיהן להשפעת האינפלציה.
lt/pgt

ltpgt
"אנחנו סבורים שאסור לנצל את ההזדמנות של הפסקת ההתאמה לאינפלציה או למטבע חוץ כדי להכניס בדלת האחורית את התופעה של שערוך נכסים בדו"חות הראשיים, או של תיאום למטבע חוץ. הסיבה העיקרית לכך היא שבמציאות הישראלית התופעה הזו תפגע ברמת המהימנות של הדיווח ובעיקרון ההשוואתיות".
lt/pgt

ltpgt
התפשטות מגמת הגלובליזציה בעולם העסקים הביאה למצב בו פועלות חברות ישראליות רבות בחו"ל. חברות אחרות מרכזות את עיקר פעילותן בארץ, אך נסחרות בבורסות בחו"ל. על כן, נוצר צורך להגדיר במדויק את המקרים בהם חברה ישראלית נחשבת כיחידה אוטונומית בחו"ל.
lt/pgt

ltpgt
מנהלת מחלקת חשבונאות ודיווח ברשות, רו"ח אביבה בן משה, הסבירה היום: "הטיפול שנקבע בתקן המוצע לעניין הצגת ההשקעה ביחידה מוחזקת אוטונומית, לפיו הנכסים משוערכים לפי מטבע חוץ, הוא חריג ביחס לטיפול המקובל של רישום שוטף של הנכסים בספרי החשבונות של התאגיד המדווח. חשוב להבין זאת לצורך בחינת המקרים בהם תוצג פעילות בחו"ל כיחידה אוטונומית.
lt/pgt

ltpgt
"אנחנו מתכוונים לפעול לכך שטיפול חריג זה יתאפשר רק לגבי פעילויות חוץ שמהות פעילותן מצדיקה זאת. על ידי כך נצמצם את האפשרות לניצול לרעה של התקן הזה. העיקרון הזה מהווה את הקו המנחה בעבודת הרשות לאכיפת התקן".
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully