וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התמ"ת אהוד אולמרט מסייע לראובן גבריאלי להיחלץ מקשיים עסקיים בגרוזיה

יוסי מלמן

28.10.2003 / 7:50

משרד התמ"ת: זוהי חובתו וחובת המשרד לסייע לחברות ישראליות הנתקלות בקשיים בשווקים בחו"ל



שרים בממשלה, בראשם שר התמ"ת אהוד אולמרט, וכן פקידים במשרדו ובכירים במשרד החוץ פועלים בשבועות האחרונים לסייע לאיש העסקים ראובן גבריאלי, שעסקיו נקלעו לקשיים בגרוזיה.



בין היתר, פנה אהוד אולמרט לפני כחודש בעניין זה לשר העבודה, זבולון אורלב, לקראת ביקורו בגרוזיה. אולמרט ביקש מאורלב להעלות את עניינו של גבריאלי בשיחתו עם הנשיא אדוארד שוורדנאדזה. במקביל, פעלה למענו גם רבקה כהן, שגרירת ישראל בבירת גרוזיה, טביליסי.



גבריאלי ומשפחתו פעילים בליכוד, ובת אחיו היא ח"כ ענבל גבריאלי. את הונו עשה גבריאלי בעסקי הימורים, והיה שותף בקזינו בטורקיה. לפני כמה שנים הקים בגרוזיה מפעל למים מינרלים מוגזים בהשקעה של כעשרה מיליון דולר. המפעל נקרא ביג - ראשי תיבות של "בורג'ומי יזראל גרוזיה" בגרוזינית (בורג'ומי הוא אזור הידוע במעיינות המים שלו).



ואולם לאחר שהוקם המפעל טען גבריאלי כי ממשלת גרוזיה אינה מכבדת את התחייבויותיה כלפיו. בין היתר, חוקק חוק שקבע כי יש לערוך מכרז לקבלת הזיכיון לשימוש במי המעיין - בניגוד להסכמות של גבריאלי עם שלטונות גרוזיה ולחוזים שנחתמו לפני הקמת המפעל.



לטענת גבריאלי ונציגו בגרוזיה, עו"ד יאיר שילה, במכרז זכתה חברה שעם בעליה נמנים מקורבים ובני משפחה של הנשיא שוורדנאדזה. החברה הזוכה, הוסיפו, סירבה לספק לביג את המים בקיץ האחרון, בשיא עונת הצריכה.



גבריאלי פנה לאולמרט, שביקש מפקידים בכירים במשרדו - רונית קן, מנהלת מינהל סחר חוץ, ויונתן לוי, האחראי במינהל על חבר המדינות - לטפל בעניין. קן ולוי הפעילו את פקידי משרד החוץ ואת השגרירה כהן שהעלתה את העניין בשיחות עם פקידי ממשל בגרוזיה, אך ללא הועיל. במקביל, כשהתברר לאולמרט כי אורלב יוצא לביקור בגרוזיה כאורח של עמיתו, ואמור להיפגש עם הנשיא - פנה גם אליו.



"אהוד ביקש ממני לפעול למען אנשי עסקים ישראלים שהשקיעו בגרוזיה, ושהממשלה שם מתנכלת להם", אישר אורלב. "הוא רק לא אמר לי שמדובר בראובן גבריאלי. הפנייה שלו לא היתה חריגה, רק חבל שהוא לא טרח להגיד לי שזה גבריאלי", אמר אורלב.



בנוסף התקשר לאורלב ידידו מנוער, עו"ד יאיר שילה, ששהה בטביליסי בתקופת ביקורו. "בסופו של דבר, ערב הפגישה עם שוורדנאדזה, סיפר לי שילה כי הבעיה נפתרה וכי הושג הסכם זמני. יכול להיות שהגרוזינים הבינו שאני עומד להעלות את הנושא ולכן הסדירו את הבעיה. בכל מקרה, למחרת בשיחה עם שוורדנאדזה, רק הזכרתי לו כי לאנשי עסקים בכלל ולמפעל המים בפרט יש בעיות עם הביורוקרטיה שלו", אמר אורלב.



עם זאת מקורות במשרד החוץ טוענים כי הסיכום שהושג זמני בלבד. לדבריהם, הסיכום יאפשר אמנם שיווק המים בתקופה הקרובה, כולל בקיץ הקרוב, אך לדבריהם "העניין העקרוני עדיין לא נפתר".



המקורות הוסיפו כי אף שמקובל ורצוי שפקידי המשרד יסייעו לקידום יחסי הסחר של ישראל, "במקרה של גבריאלי היתה פעלתנות-יתר וההתעניינות של שרים ופקידים בכירים היתה במינון גבוה מהמקובל".



בתגובה אמרה דוברת משרד התמ"ת: "ראובן גבריאלי העביר ללשכת השר טענות לפיהן ממשלת גרוזיה התערבה כדי לסכל את המשך פעולתה של החברה שבבעלותו ובבעלות שותפיו, בניגוד להסכמים חתומים. לשכת השר העבירה את החומר, כדבר שבשגרה, לבדיקת המינהל לסחר חוץ במשרד, וזאת לנוכח החשש שהשקעות של ישראלים נוספים במדינה זו עלולות להיפגע.



"המינהל לסחר חוץ פנה לשגרירות ישראל בגרוזיה, שאישרה כי אכן מדובר בהתנכלות של גורמים ממשלתיים רשמיים, באופן שעלול ליצור תקדים מסוכן לגבי משקיעים ישראלים נוספים. המינהל פעל בעניין זה בתיאום עם השגרירות. התערבות כזו היא דבר שבשגרה. כך, לדוגמה, פעל השר באמצעות המינהל לסחר חוץ בטורקיה, לנוכח הקפאת הסכם שעלול לפגוע בחברות ישראליות שזכו במכרז של ממשלת טורקיה בתחום המים. מדובר בשש חברות מישראל בעסקה הקרויה 'הגאפ'.



"בתקופה המדוברת נסע לגרוזיה השר זבולון אורלב. במשלחתו היה נציגו של גבריאלי, ואורלב ידע גם ידע על עניין זה עוד לפני שנסע. הבקשה לאורלב להתערב בעניין לא היתה מלכתחילה משר התמ"ת או מהמשרד, אך השר אולמרט אכן דיבר עמו ועודד אותו בעניין - כשם שאולמרט פנה לנשיא המדינה וביקש ממנו להתערב אצל ממשלת טורקיה בעניין עיסקת הגאפ בעת שביקר בטורקיה.



"עם שובו של אורלב הוא דיווח לאולמרט שאמנם טיפל בעניין זה בהיותו בגרוזיה. אולמרט ימשיך לסייע לכל איש עסקים ישראלי, בכל מקום בעולם, אם ייתקל בקשיים שעלולים לפגוע בו או במשקיעים ישראלים נוספים. זו חובתו וחובת המשרד לסייע לחברות ישראליות הנתקלות בקשיים בשווקים בחו"ל. הדבר מקובל בכל מדינות העולם".



ראובן גבריאלי סירב להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully