וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חברות הסלולר נאסר לקיים מגעים להקמת רשת דור 3 משותפת

ערן גבאי

28.10.2003 / 11:18

הממונה על ההגבלים רוצה למנוע מחשבות ראשוניות בפרטנר ובסלקום לשיתוף פעולה ביניהן בהקמת רשת דור 3 בנפרד מפלאפון

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, אוסר על חברות הסלולר להמשיך ולקיים מגעים ביניהן להקמת רשת דור 3 משותפת. הודעה על מניעת הידברות בין החברות בעניין זה הועברה להן כבר ביוני השנה, אך ההבהרה של שטרום תמנע מחשבות בפרטנר ובסלקום לבחינת שיתוף פעולה בהקמת רשת דור 3 ביניהן, בנפרד מפלאפון.

שטרום התיר לפני כשנתיים לשלוש חברות הסלולר הגדולות - סלקום, פרטנר ופלאפון - לבחון הקמת תשתית משותפת לדור 3 ולהגיש לו דו"ח מסכם בנושא. ההיגיון שבהקמת תשתית משותפת בטכנולוגיית דור 3 מקורו בהשקעות העתק, לפי הערכות, הכרוכות בפרישה.

מאז ירדו מחירי פרישת רשתות דור 3 בצורה משמעותית, בשל קשיים טכנולוגיים והמחסור בציודי קצה תואמים. רוב המפעילות הסלולריות בעולם, שהעריכו תחילה כי ייכנסו להשקעה בפרישת רשת דור 3 עוד ב-2002, שינו את תוכניות ההשקעה שלהן, וחלקן ביטלו לחלוטין את ההיערכות השיווקית שלהן לקראת כניסת הדור החדש.

גם בישראל החליטו שתיים מהחברות - סלקום ופלאפון - לעבור תחילה לרשתות דור ביניים (המכונה 2.75). סלקום תשדרג את התוכנה ברשת ה-GSM שלה לטכנולוגיית EDGE ופלאפון קיבלה החלטה לאחרונה על שדרוג רשת ה-1X לרשת EVDO.

למעשה רק פרטנר הצהירה שבכוונתה להשקיע ברשת דור 3 בטכנולוגיית UMTS בתחילת 2004. ההשקעה בפרישת רשת דור 3 בפרטנר, שהוערכה תחילה בכ-300 מיליון דולר, נאמדת כיום בכמחצית מסכום זה.

נציגי חברות הסלולר נפגשו מספר רב של פעמים וגיבשו ביניהם בקשה להקמת רשת תקשורת דור 3 משותפת בטכנולוגיית UMTS. עם זאת, בשל ההחלטה של סלקום ופלאפון לדחות את הכניסה להשקעה בדור 3, הבקשה הרשמית והמקפת, שגובשה בסיועו של עו"ד אלי זהר, לא הוגשה לשטרום.

שטרום החליט למנוע סופית כל מפגש או דיון בין החברות בנושא זה לאחר שהתרשם כי אין בדעת סלקום ופלאפון להיכנס להשקעה בהקמת רשת דור 3 בשנתיים הקרובות. עם זאת, ההערכה היא כי הנושא עשוי לשוב ולעלות בעתיד.

בינתיים, סלקום הודיעה לאחרונה, במסגרת התוכנית האסטרטגית שלה עד 2007, כי בכוונתה לבחון עריכת מכרז להקמת רשת דור 3 בטכנולוגיית UMTS, וגורמים בחברות סלקום ופרטנר העלו אפשרות שיהיה מקום לבחינת שיתוף פעולה ביניהן בהקמת רשת דור 3 גם בנפרד מפלאפון.

במכרז התדרים שערכה המדינה לחברות הסלולר בדצמבר 2001, שילמה כל אחת משלוש חברות הסלולר הגדולות כ-220 מיליון שקל עבור הזכות לעשות שימוש בתדרי הדור השלישי.

משרד התקשורת ממשיך לדון בסוגיית דרישת חברות הסלולר שלא לשלם אגרות תדרים על תדרי דור 3 לפני שהן החלו בפועל לעשות בהם שימוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully