וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ענף המשכנתאות סובל משפל חמור ומרווחים הנשחקים עד לאפס"

הרצל לקס

28.10.2003 / 13:12

כך אומר חיים בן דור, לשעבר מנכ"ל בבנק טפחות. הבנקים בענף יידרשו, לדבריו, לפטר עובדים. הבנק הוריד את ריבית המשכנתאות ל-5.15%

בנק טפחות הוריד בשבועות האחרונים את הריבית על משכנתאות צמודות מדד לטווח ארוך לרמה של 5.15% ולקוחות מסוימים אף השיגו ריבית נמוכה עוד יותר, בצעד שמבטא את התחרות המחריפה בענף, בו סובלים הבנקים משחיקה מתמדת במרווח הפיננסי שלהם.

חיים בן דור, לשעבר מנכ"ל טפחות וכיום יועץ בתחום המשכנתאות וגיוסי ההון, מעריך שהבנקים למשכנתאות קרובים להגיע למצב של רווחיות אפסית מהלוואות חדשות, במקביל לשפל חמור בכמות ההלוואות החדשות המבוצעות על ידן. רמות ריבית אלו מהוות לדעתו הזדמנות ללקוחות ועדות למצבם הקשה של הבנקים העוסקים בתחום.

בן דור לא צופה ירידה נוספת בריבית המשכנתאות, בייחוד לאור העובדה שגם מקורות הכנסה אחרים של הבנקים בענף, כמו הפרמיות על הביטוחים שמכרו הבנקים עד היום, ועמלות שגבו מהאוצר כנגד כספי הזכאים, עומדים בפני פגיעה. "הבנקים למשכנתאות יצטרכו להיכנס למהלך של קיצוץ חד בעלויות, תוך פיטורים וצמצומים בסניפים", מעריך בן דור, "התשואה שמציעים היום בבנק על ההון שהם מגייסים עומדת על כ-5%-5.1% וריבית כמו שמציע טפחות, המוביל בענף, מייצגת בעצם אפס רווחיות".

לדברי בן דור הרווחיות מהלוואה בארץ נמוכה בהרבה מהמקובל בחו"ל. שם, לדברי בן דור, "מקובלת רווחיות לפעולה של חצי אחוז, בנוסף לדמי ניהול גבוהים בהרבה מהמקובל בארץ, ואילו כאן נהנים הבנקים בעיקר ממרווחים על עסקות מהעבר, ובביצועים החדשים שכבר נפלו לכ-70%-80% מרמתם בשנת 2000, המרווחים מגיעים לפרומילים ספורים".

לפני כחודשיים התפרסמו הערכות כי ריבית המשכנתאות דווקא תעלה, בייחוד על רקע מצוקתם של הבנקים שרווחיותם נשחקת. לאומי למשכנתאות הודיע על כוונתו להעלות את ריבית המשכנתאות בכחצי אחוז, אך התחרות העזה בענף, שבו הביקוש להלוואות בצל המיתון רק יורד, יחד עם הפחתת הריבית החדה מכפי שצפו בשוק ההון לפני חודשיים, לוחצים את הנהלות הבנקים למשכנתאות להוריד ולכל הפחות לא להעלות את הריבית על ההלוואות לדיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully