וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אקונומיסט": עידן הנפט מתקרב לקיצו בזכות טכנולוגיות חדשות; אופ"ק גזל 7 טריליון דולר בהפקעת מחירים

סוכנויות הידיעות

28.10.2003 / 13:54

ערב הסעודית תגדיל את חלקה בשוק הנפט העולמי למרות ההתפתחויות ברוסיה; ארה"ב צריכה למצוא חלופות במקום לנסות ולהגדיל את היצע הנפט



עידן הנפט מגיע לקיצו, כך הכריז המגזין "אקונומיסט" בכתבת השער בגיליון האחרון שלו. פיתוח טכנולוגיות אנרגיה חדשות יוביל להקטנת תלותו של העולם המערבי בנפט מהמפרץ הפרסי. לפי טענת המגזין, גבה אופ"ק בעקיפין מהצרכנים האמריקאים 30 טריליון דולר על ידי שימור מלאכותי של מחירי הנפט מעל מחיר השוק האמיתי שלהם.



שלושה עשורים לאחר תחילתו של אמברגו הנפט הערבי על ארה"ב, והרבה לפני שאספקת הנפט העולמית הגיעה למיצויה, מזהירים אפילו אנשי נפט ותיקים מפני קיצו של שלטון הנפט כמקור האנרגיה העיקרי בעולם. השייח' זכי ימאני, שהיה שר הנפט של ערב הסעודית בתקופת האמברגו, מצוטט במאמר כחוזה את תום שלטון הנפט. להערכת המגזין, יתפסו טכנולוגיות חלופיות מקום נכבד במקום הנפט תוך עשור או שניים.



"אקונומיסט" טוען כי ההתפתחויות הטכנולוגיות, הכוללות תאי דלק מימניים ושיטות תדלוק אחרות, מתקרבות לשלב הבשלות. אם המדיניות הנכונה תינקט יהיו לשימוש במקורות חלופיים אלה יתרונות כלכליים, טוען המגזין. למרבה הצער, רבות מממשלות העולם, ובעיקר זו של ארה"ב, הצרכנית הגדולה ביותר של נפט בעולם, מסרבות לאמץ מדיניות שכזו. המאמר מותח ביקורת על הנשיא בוש ועל הקונגרס האמריקאי, העסוקים יותר בניסיון להגדיל את היצע הנפט במקום למצוא לו חלופות. המגזין קרא לממשל האמריקאי להטיל מסים הדרגתיים הולכים וגדלים על דלק למכוניות, למרות שמבחינה פוליטית פתרון זה אינו צפוי להתקבל בוואשינגטון.



אחת הטענות הבולטות במאמר נוגעת לעלויות מופרזות, אשר שולמו על ידי צרכני הנפט בעולם. להערכת ממשלת ארה"ב, הצליח ארגון אופ"ק להעביר 7 טריליון דולר מכספי הצרכנים האמריקאים לכיסי חברי הארגון בשלושים השנים האחרונות, על ידי שמירת מחירי הנפט מעל מחירי השוק האמיתיים.



המאמר מזהיר כי ערב הסעודית תמשיך להיות יצרנית הנפט הדומיננטית בעולם, למרות השקעות גדולות בקידוח בשדות נפט ברוסיה. למעשה, טוען "אקונומיסט", חלקה של ערב הסעודית בשוק הנפט העולמי יגדל בשני העשורים הקרובים, משום שבבעלותה נמצאים מאגרים עצומים של נפט זול.



הסכנה הכלכלית השלישית אותה מציין המאמר היא העלות הנובעת מפגיעה בבריאות ובאיכות הסביבה.



הפתרון היחיד לבעיות אלו הוא הקטנת התלות בנפט. בניגוד לשנים עברו, הרעיון איננו בלתי מציאותי. תאי דלק מימניים - מצברים הפועלים באמצעות אספקת מימן ואינם מזהמים את הסביבה - הופכים לחלופה אפשרית. לכל יצרניות הרכב הגדולות בעולם יש היום מוצרים המונעים במנועי מימן, וכל חברת נפט גדולה משקיעה במחקר בתחום זה.



דלק חלופי נוסף הוא ביו-אתנול - שילוב בין דלק ואתנול. עלות דלק זה גבוהה היום, אולם מחקר בתחום הביוטכנולוגיה עוסק בפיתוח של אנזימים המייצרים אתנול מכל מוצר צמחי אורגני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully