וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסת מוסקווה התאוששה עם עלייה של 4.9% אחרי נפילה של 10% אתמול בעקבות מעצר חודורקובסקי

סוכנויות הידיעות

28.10.2003 / 21:22

ראש ממשלת רוסיה, מיכאיל קסיאנוב: "יש לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי לייצב את שוק המניות הרוסי ולהביא להתאוששותו"



בורסת מוסקווה התאוששה היום אחרי שרשמה אתמול את הירידה החדה ביותר שידעה בתקופת כהונתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.



RTS, מדד המניות המרכזי בבורסת מוסקווה הנקוב בדולרים, רשם היום עלייה של 4.9% אחרי שנפל אתמול ב-10% בעקבות מעצרו של האיש העשיר ברוסיה, מיכאיל חודורקובסקי.



חודורקובסקי, מנכ"ל חברת הנפט יוקוס שהונו מוערך ב-8 מיליארד דולר, נעצר ביום שישי על ידי שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה בחשד להונאה ועברות מס. מניות יוקוס עלו ביום ב-4.4% אחרי שצנחו אתמול ב-15.4% וקיצצו כחמישה מיליארד דולר מהשווי שוק של החברה.



יוקוס הפכה לחברת הנפט הבורסאית השישית בגודלה בעולם לאחר רכישת סיבנפט, מתחרתה המקומית. החברה החדשה, שתיקרא יוקוססיבנפט, צפויה לרשום הכנסות שנתיות של 15 מיליארד דולר.



ראש ממשלת רוסיה, מיכאיל קסיאנוב, הודה היום כי "נרשם מתח מסוים בשוק" בעקבות מעצרו של חודורקובסקי, שבא בעקבות מעצרים של בכירים נוספים ביוקוס, ומהווה מהלך נוסף של נשיא רוסיה פוטין, במאבק נגד האוליגרכים הגדולים של הכלכלה הרוסית. מתנגדי הנשיא טענו מנגד כי זהו ניסיון להשתיק את האופוזיציה הפועלת נגדו לקראת הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה.



קסיאנוב קרא היום לממשלת רוסיה לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי לייצב את השוק ולהביא להתאוששותו. נפילת שוק המניות הרוסי אתמול היתה אחת החדות ביותר מאז המשבר הכלכלי של אוגוסט 1998 אשר איים לשים קץ להתאוששות הכלכלית של רוסיה בעידן הפוסט-סובייטי.



מעצרו של חודורקובסקי עלול לפגוע בנסיונה של יוקוס לרכוש שדות נפט חשובים במזרח סיביר, במכרז ממשלתי שיתקיים ב-2004. שוק הנפט הרוסי המשגשג הפך ליעד רכישה עבור חברות הנפט המערביות. יוקוס עצמה היתה במו"מ למכירת נתח ממניותיה לאקסון מוביל ושברון טקסקו האמריקאיות, אך לפי דיווח של "פייננשל טיימס" הופסקו המגעים עם החברות האמריקאיות בעקבות המעצר. לפי הערכות התעתדה אקסון להציע 25 מיליארד דולר עבור נתח של 40% מיוקוס, מה שהיה מעניק לחברה שווי של 63 מיליארד דולר.



השערוריה הטרייה עלולה להעיב על השוק הרוסי כולו, שהפך לחביבם של המשקיעים הזרים בשנה האחרונה, ורשם צמיחה עזה משך חמש שנים רצופות. לפני כשבועיים העלתה סוכנות מודי'ס את דירוג האג"ח במט"ח של רוסיה לרמת "השקעה" (investment grade) לראשונה מאז 1998. הסוכנות ייחסה את העלאת הדירוג להצלחתה של ממשלת רוסיה בקיצוץ הוצאות וחובות. האג"ח מדורגות עתה ב-Baa3, הרמה הנמוכה ביותר של דירוגי ההשקעות. לפני כן דורגו האג"ח ב-Ba2, רמת זבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully