וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ המשפטי לממשלה לפרקליטת המדינה: פגעת בי ואיכזבת אותי

חנה קים

29.10.2003 / 23:18

בתגובה לדברי ארבל כי אין לנקוט בהליכים נגד ניצב מזרחי, כתב לה היועץ: התנהגותך לא תואמת מינהל תקין



מאת חנה קים וברוך קרא



היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שלח מכתב לפרקליטת המדינה עדנה ארבל, ובו הוא מאשים אותה בהתנהגות שאינה תואמת מנהל תקין. לדבריו, העובדה שארבל אמרה בפומבי כי אין לנקוט בהליכים נגד ניצב משה מזרחי, היא הפרה של המדיניות המקובלת במשרד. ערוץ 2 דיווח הערב כי רובינשטיין ציין שהוא נפגע והתאכזב באופן אישי מהתנהגותה של ארבל, במיוחד לאור העובדה ששיתף אותה בכל שלב בפרשה.



בתגובה שלחה ארבל ליועץ מכתב, שבו היא מציינת כי היא אינה רואה את הדברים באופן דומה. שר המשפטים יוסף לפיד שוחח הערב עם השניים, וקבע להיפגש עמם בניסיון ליישב את הסכסוך ביניהם, שפוגע, לדבריו, ביוקרת המערכת.



ארבל, המשנה לפרקליטת המדינה נאווה בן אור ופרקליטת מחוז הדרום יסכה ליבוביץ מתחו ביקורת חריפה על רובינשטיין, ושיבחו את ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב משה מזרחי. במכתב ששלחו ארבל ובן אור לרובינשטיין, המשתרע על פני תשעה עמודים, הן קובעות כי "לא ניתנה על ידי ניצב מזרחי כל הנחיה לתמלל 'שיחות פוליטיות'" וכי "בתי המשפט שנתנו את ההיתרים להאזנות הסתר (לאביגדור ליברמן) ידעו מנימוקי הבקשה שהמדוברים בשיחות יהיו אנשים המעורבים בפוליטיקה ובעלי תפקידים ציבוריים". ארבל ובן אור קובעות כי "לא ניתן לחלוק על תום לבו ושיקוליו המקצועיים של ניצב מזרחי".



לדבריהן, שיחות רגישות שהושגו בהאזנות סתר לליברמן הוצגו בפניהן ובפני היועץ המשפטי לממשלה, ואולם לא הוא ולא הן הורו על הפסקת התמלולים של שיחות אלו, "שכן סברנו כי מדובר בחומר היכול להיות רלוונטי לחקירה".



השתיים תוקפות את רובינשטייין גם על כך שהכליל בדו"ח שלו פרטים על אודות שיחות וזהות הדוברים בהאזנות הסתר, בניגוד להקפדתו של ניצב מזרחי שלא לעשות זאת.



ממכתבן של השתיים משתמע כי דרושה חקירה מעמיקה מי עומד מאחורי סטניסלב יזמסקי, שוטר לשעבר ביחידה הארצית לחקירות בינלאומיות, שגנב את כל חומר ההאזנות שהוקלט ביחידה מיום פתיחת ההאזנת הסתר לליברמן, ושרובינשטיין הורה לחתום עמו על "הסכם חסינות". להסכם זה התנגדו שתי הפרקליטות. סטניסלב יזמסקי התחייב להעביר את החומר שגנב בתמורה לחסינות אשר קיבל, ואולם הוא לא עמד בסיכום עמו.



השתיים מזכירות את איומו של אביגדור ליברמן בפני עוזר המפכ"ל דאז, ניצב-משנה אהרן פרנקו, שיסב את תשומת לבו של "התנ"צ מפתח תקווה" (משה מזרחי) לכך שעליו לנהוג "בזהירות במידעים שבידיו", שכן בידיו שלו, של ליברמן, יש "מידע על תנועותיו של הקצין, מפגשיו ופעולותיו".



עוד כותבות שתי הפרקליטות כי בעבר הגן רובינשטיין בבג"ץ, בניגוד לדעתן, על "אנשי משטרה ואחרים שכשלו", אף ש"לכל הדעות התנהלותם היתה קשה וחמורה מזו של ניצב מזרחי".



לטענתן, רוב השיחות שנחקרו במחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות לא תומללו ולא תוקצרו, ומדובר ב-3% בלבד מתוך כ-15 אלף שיחות שנקלטו לאורך כל תקופת ההאזנה לליברמן. רבות מהן היו רלוונטיות לחקירה, והן מעולם לא הודלפו החוצה.



מכתבה של ליבוביץ, פרקליטת מחוז דרום - המצורף כנספח למכתבן של ארבל ובן אור - חריף אף יותר. על פני 14 עמודים סוקרת ליבוביץ את כל חומר החקירה והעדויות של מח"ש בעניין מזרחי. לדבריה, היועץ המשפטי לממשלה הגיע למסקנה כי על מזרחי לסיים את תפקידו בעקבות "התרשמות כוללת" בלבד, וזאת במקום לעשות "בדיקה מדוקדקת של העובדות ובפרספקטיווה רחבה יותר של נסיבות ותנאי החקירות שבהן עסק".



מתוך התמלילים שהועברו למזרחי נמצאו עשרות רבות של שיחות רלוונטיות לנושאי החקירה, "שיש בהן ללמד על חשדות לעבירות חמורות, שאלמלא הנחייתו של מזרחי לא היו מתומללות".



ליבוביץ קובעת כי פעולתו של מזרחי היא "הכרח בל יגונה, שבלעדיה לא תוכל המשטרה לפעול ביעילות", וכי "אין זה המקרה שבו חרג קצין משטרה מהגבולות באופן המחייב הסקת מסקנות אישיות קשות, רק מפני שהלך יחף בשדה מוקשים, בזהירות המתבקשת מהליכה מסוכנת זו".



כמו עדנה ארבל ובן אור, היא קובעת כי מזרחי לא תימלל שיחות בהיותן פוליטיות, וכי "אין בסיס לקביעת היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה קיבל מזרחי מידע שוטף על דעות, מגעים ומהלכים בקרב הצמרת הפוליטית".



עוד קובעת ליבוביץ כי מסקנתו של רובינשטיין, בעניין אי סבירותה של ההנחיה של מזרחי לשוטריו לתמלל חלק מהשיחות שהוקלטו בהאזנת הסתר, היא טעות.



"(...) דומה כי בעניין זה, שהוא מהותי ועומד בלב בדיקת סבירותה של הנחיית ניצב מזרחי, נתפס היועץ המשפטי לכלל טעות. שכן, אין ספק שבמהלך החצי שנה נוהלו אלפי שיחות טלפון מהותיות בכמה קווי טלפון שהואזנו, שיחות אלה לא תומללו ולא תוקצרו והדבר מלמד בעליל כי לא היה כל ניסיון לאיסוף שיטתי של אינפורמציה פוליטית שלא נגעה לחקירה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully