וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט בבולגריה אמור להכריע היום לגבי המשך פעילותה של בלקן אייר

6.3.2001 / 9:28

זוהר בלומנקרנץ, הארץ
ltpgt
בית המשפט בבולגריה אמור להחליט היום אם חברת התעופה הבולגרית בלקן אייר, בבעלות איש העסקים גד זאבי, תפסיק לפעול, או תמשיך לפעול תחת כונס נכסים. יהיה זה אחד משיאיו של סכסוך מתמשך בין זאבי לממשלת בולגריה, סכסוך שאותו ניסה עיתון בולגרי להמחיש בשבוע שעבר כשפירסם קריקטורה שבה נראה מטוס של בלקן אייר שבור לשניים, וממנו "זורמים" דולרים לכיסו של זאבי.
lt/pgt

ltpgt
הקשר העסקי בין בלקן אייר לזאבי התחיל ב-99', כשממשלת בולגריה החליטה להפריט את חברת התעופה הלאומית של המדינה. זאבי התמודד יחד עם כנפיים, החברה האם של חברת התעופה ארקיע, על רכישת 75% מהאחזקות בבלקן אייר - וזכה במכרז, שבו השתתפו גם קבוצה מגרמניה וקבוצה מרוסיה.
lt/pgt

ltpgt
ביולי 99' חתמו כנפיים וקבוצת זאבי על הסכם לרכישת 75% מהאחזקות בבלקן אייר - 38.5% לקבוצת גד זאבי ו-36.5% לכנפיים. זאבי וכנפיים התחייבו להשקיע עד 100 מיליון דולר בחברת התעופה הבולגרית בתוך עשר שנים.
lt/pgt

ltpgt
חודשיים לאחר מכן, בספטמבר 99', התגלו הבעיות הראשונות בעסקה, כשכנפיים ביקשה לגייס 30-25 מיליון דולר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. בתשקיף היה על כנפיים לתת פירוט נרחב על רכישת בלקן אייר, אך מכיוון שהחברה הבולגרית לא יכלה באותו שלב לעמוד בכללי הגילוי הנאות, החליטה כנפיים לצאת מהעסקה.
lt/pgt

ltpgt
באוקטובר 99' דיווחה כנפיים לבורסה בתל אביב כי סיכמה עם זאבי על ביטול הרכישה המשותפת של האחזקות בבלקן אייר. לאחר פרישתה בעלי האחזקות בחברה הבולגרית נותרו זאבי אחזקות (75%), ממשלת בולגריה (20%) ועובדי החברה (5%) .
lt/pgt

ltpgt
במקביל החלה חברת בלקן אייר בארגון מחדש, בהתאם להמלצותיה של חברת הייעוץ הבריטית ספידווינג. בין היתר התחילה החברה הבולגרית להתרכז ביעדים באירופה ובאגן הים התיכון וביטלה קווים ליעדים ארוכי טווח. החברה אף התחילה להשתמש בציוד מערבי, והוסיפה לצי המטוסים שלה בואינג מדגם 737-300. כחלק מההיערכות החדשה מינתה בלקן אייר בנובמבר 99' את חברת אופן סקיי לנציגתה בישראל.
lt/pgt

ltpgt
אך למרות הארגון מחדש, נמשכו הבעיות בחברה הבולגרית. ב-3 במאי 2000 פתחו טייסי החברה בשביתה, במסגרת מאבק על שיפור שכרם. הם טענו כי שכרם - 500 דולר לחודש - אינו תואם את מעמדם. השביתה הסתיימה בפשרה, וביוני 2000 מונה מנכ"ל חדש לחברה הבולגרית - צבי פרנק, שעזב במפתיע את תפקידו כראש מינהלת פרויקט נתב"ג 2000 ברשות שדות התעופה.
lt/pgt

ltpgt
מינויו של פרנק לא מנע את משבר האמון הראשון בין קבוצת זאבי לממשלת בולגריה. משבר זה פרץ באוקטובר 2000, כשהקבוצה איימה להפסיק את פעילותה של בלקן אייר, בטענה שממשלת בולגריה אינה ממלאת את התחייבויותיה. בקבוצת זאבי אמרו אז כי אף שבחוזה הרכישה נקבע שהקבוצה תהיה אחראית לחובות של לא יותר מ-30 מיליון דולר, דורשת ממנה ממשלת בולגריה לכסות את כל חובות העבר של בלקן אייר, המסתכמים ביותר מ-100 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
עוד טענה קבוצת זאבי כי מיד לאחר שהועברה הבעלות על בלקן אייר, העלתה ממשלת בולגריה במאות אחוזים את האגרות שנדרשת החברה לשלם לרשות שדות התעופה הבולגרית, ובכך הגדילה את הוצאותיה בכ-6 מיליון דולר לשנה. קבוצת זאבי טענה גם כי לאחר חתימת ההסכם התברר שממשלת בולגריה לא העבירה לבלקן אייר נכסים בשווי של עשרות מיליוני דולרים, שהוצגו במאזני החברה לקראת חתימת העסקה.
lt/pgt

ltpgt
ממשלת בולגריה דחתה את טענותיה של קבוצת זאבי בטענה כי הקבוצה הישראלית לא עמדה בהתחייבויותיה על פי ההסכם. לפי פרסומים בכלי תקשורת בבולגריה, מכרה הקבוצה הישראלית חלק ממטוסי החברה וחכרה במקומם מטוסים אחרים, דבר שהביא לגידול בהוצאותיה - גידול מיותר, לטענת הבולגרים.
lt/pgt

ltpgt
הבולגרים גם טוענים כי הבעלים מישראל ויתרו על זכויות טיס שהיו לבלקן אייר, ומכרו אותן לחברות תעופה אחרות - צעד שהקטין גם הוא את ההכנסות. בין היתר, טוענים הבולגרים, ביטלה החברה קווים למדינות ערב. טענות נוספות התייחסו להתנהגותה של קבוצת זאבי כלפי עובדי החברה. כך למשל, בעיתונות הבולגרית פורסם כי הנהלת החברה הישראלית פיטרה עובדים בלא תיאום עם הוועד וללא התחשבות או רגישות ליחסי עבודה.
lt/pgt

ltpgt
בפברואר הגיע הסכסוך לשיאו, כשבלקן אייר הפסיקה את פעילותה וביטלה את כל טיסותיה, לאחר שזאבי הפסיק להזרים לה כספים. זאבי גם הגיש תביעה בסך 230 מיליון דולר נגד ממשלת בולגריה, במסגרת הליך בוררות בבית הדין של האו"ם בפאריס. זאבי הציע ליעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, להתמנות לבורר מטעמו, אך אתמול הודיע פרנקל כי הוא דוחה את ההצעה.
lt/pgt

ltpgt
התביעה שבה צפוי לפסוק היום בית המשפט בבולגריה הוגשה על ידי חברת הביטוח הבולגרית בולסטראט לפני כחודש - נגד זאבי. החברה טוענת כי בלקן אייר חייבת לה 11 מיליון דולר. בית המשפט מינה שני עורכי דין מקומיים לכונסי נכסים זמניים של בלקן אייר, והיום הוא אמור לפסוק אם ייהפכו למפרקים קבועים שימצאו מקורות מימון להמשך הפעלת החברה - או שהחברה תפסיק לפעול.
ltbgt
ממשלת בולגריה: הפנייה למוסד לבוררות - לא הוגנת
lt/bgt
"ממשלת בולגריה מאוכזבת מקבוצת זאבי אחזקות. עם זאת, נמשיך במו"מ איתה, ונחפש דרכים לחדש את קו הטיסות לישראל" - כך אמר אתמול ל"הארץ" שגריר בולגריה בישראל, פרופ' צ'נקו יבלונסקי.
lt/pgt

ltpgt
יבלונסקי הוסיף: "אנו מצטערים על הקשיים שמערימה הקבוצה הישראלית. זה לא היה נכון או הוגן מצידה לפנות למוסד הבינלאומי לבוררות של האו"ם בצרפת. אנו נערכים להגן על עמדותינו בסכסוך. ממשלת בולגריה השקיעה מאמצים רבים כדי לשמור על מערכת יחסים נורמלית. יש לנו 25% מאחזקותיה של בלקן אייר, ואנו מעוניינים בייצובה ובהמשך הפעלתה של החברה. אני מקווה שגם קבוצת זאבי תנהג ביתר סבלנות, תשתף עמנו פעולה במאמץ לשפר את היחסים, ותגלה רצון טוב לפתור את המחלוקות".
lt/pgt

ltpgt
יבלונסקי טוען כי קבוצת זאבי לא עמדה בחלק מהתחייבויותיה: "לא היינו מרוצים, למש

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully