וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדען הראשי בתמ"ס מתחיל להפריט את החממות

6.3.2001 / 9:36

לדברי כרמל ורניה, הניסוי יתבצע ב-3 חממות, ואם יוכתר בהצלחה יתרחב כנראה תוך שנה לכל 24 החממות הממשלתיות

הארץ
ltpgt
lt/bgtמאת אורה קורן ltbgt
lt/pgt

ltpgt
המדען הראשי במשרד התמ"ס, כרמל ורניה, הודיע אתמול על תחילת ניסוי בהפרטת החממות הטכנולוגיות הממשלתיות. לדבריו, הניסוי יתבצע ב-3 חממות, ואם יוכתר בהצלחה יתרחב כנראה תוך שנה לכל 24 החממות הממשלתיות; החממות משמשות לתמיכה של המדינה בפרויקטים טכנולוגיים בשלב התחלתי, שאינם אטרקטיוויים למשקיעי הסקטור הפרטי.
lt/pgt

ltpgt
כיום מופעלות החממות הטכנולוגיות על ידי מינהלת החממות, הכפופה למדען הראשי בתמ"ס. המינהלת מממנת את הנהלת החממה ופרויקטים הפועלים בתוכה, תוך מעורבות רבה בניהול השוטף של החממות. השינוי המוצע מתבטא ביציאת הממשלה מניהול וממימון החממה, והשארתה כמממנת הפרויקטים בלבד. לפני יציאתה תקבע הממשלה קריטריונים להפעלת החממות על ידי היזם הפרטי, שיהיו תנאי לתמיכתה בפרויקטים.
lt/pgt

ltpgt
הניסוי יארך 12-6 חודשים. ייתכן כי 3 החממות הראשונות יהיו מקרב כ-10 החממות המנוהלות במשותף על ידי הממשלה ועל ידי משקיעים פרטיים, בהם קבוצת רד, קבוצת האחים עופר, דיסקונט השקעות, עזרא הראל ומשקיעים שווייציים. בדיקה ראשונית בקרב חלקם העלתה כי יש להם עניין להשתלב בניסוי.
lt/pgt

ltpgt
היזמים יידרשו לעמוד בכמה קריטריונים, כגון רמת הוצאות מינימלית, מספר מינימלי של חברי צוות ניהולי ומתן גישה לשירותי ייעוץ משפטי ועסקי. הממשלה לא תתערב בקביעת שיעור האחזקות של הזכיין בפרויקטים, ואולם תקפיד כי אלה לא יחרגו משיעור מינימלי של 30% ומשיעור מקסימלי של 70%.
lt/pgt

ltpgt
תמיכת הממשלה בפרויקטים תיהפך ממענק נושא תמלוגים להלוואה. סכום התמיכה בפרויקט יגדל מ-300 אלף דולר ל-400 אלף דולר, ותוסר המגבלה של פריסתו על פני שנות החממה של הפרויקט. פרויקט שייכנס לחממה יהיה בבעלות של היזם, של בעל החממה ושל הממשלה, באמצעות ההלוואה. עם הפיכת הפרויקט לחברה יוכל בעל החממה להחזיר לממשלה את ההלוואה בערך המקורי שלה, תמורת חלקה של הממשלה.
lt/pgt

ltpgt
על פי התכנון תינתן עדיפות לחממות באזורי פריפריה. האפשרויות הנבחנות לגבי חממות אלה הן הגדלת התמיכה הכספית בפרויקט לכ-600 אלף דולר, השתתפות ממשלתית במימון חלקי של החממה (נמוך מ-50%) או שילוב בין השתיים.
lt/pgt

ltpgt
שתי החממות הביוטכנולוגיות שבכוונת ורניה להפעיל על בסיס המלצות דו"ח מוניטור, יוקמו כנראה על פי המודל החדש. לדברי ורניה, ייתכן שוני בהיקפי התמיכה בפרויקט בחממות אלה, ותיתכן מעורבות ממשלתית ברמת החממה, אם כי בשיעור נמוך מהקיים כיום. ניהולן יהיה בידיים פרטיות.
lt/pgt

ltpgt
ורניה הבהיר כי המועמדים לניהול החממות יכולים לבוא מקרב היזמים המעורבים בניהולן כיום, מ"מלאכים", מחברות השקעה, וכן מחברות תעשייה המעוניינות לעודד יזמות בתחומי פעילותן. לדבריו, התוכנית החדשה תיצור תחרות בין הזכיינים, שירצו לקבל את הפרויקטים הטובים, ולכן יציעו שירותים טובים יותר או אחוזי בעלות נדיבים יותר לבעלי הפרויקטים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully