וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדמן סאקס: סין וארה"ב - המנועים היחידים של הצמיחה הגלובלית

דפנה מאור

2.11.2003 / 12:39

סין תהיה המעצמה הכלכלית של המאה. סין נהנית משיעור חסכון גבוה, השקעה רבה בחינוך ודמוגרפיה שתומכת בצמיחה. ההשקעות הזרות צפויות לזנק בשנים הבאות

כלכלני גולדמן סאקס ממקדים את תשומת ליבם בכלכלה הסינית לאחרונה. אחד הכלכלנים הבכירים בבנק ההשקעות אמר כי סין מסתמנת כמעצמה הכלכלית הבולטת של המאה ה-21, והיא נמצאת היום בנקודת זינוק דומה לזו בה היתה ארה"ב לפני מאה שנה. נכון להיום, טען סגן יו"ר גולדמן סאקס באסיה, קנת קורטיס, סין וארה"ב הם מנועי הצמיחה היחידיים של הכלכלה העולמית.

קצב הצמיחה של כלכלת סין, לפי נתונים ממשלתיים, היה 9.1% ברבעון השלישי, לעומת 7.2% בארה"ב. כלכלנים צופים כי התמ"ג השנתי של סין יצמח ב-8.5%, לעומת תחזיות ממשלתיות לקצב של 7%. בארה"ב צפויה השנה כולה להסתיים בצמיחה של כ-3%.

סין מתפתחת בדרך שונה מזו שבה יפאן ודרום קוריאה התפתחו לכדי מעצמות כלכליות. סין נהנית משיעור חסכון גבוה, השקעה רבה בחינוך ודמוגרפיה שתומכת בצמיחה. סין מתמקדת במודרניזציה וצמיחה, ומקבלת בשמחה השקעות חיצוניות והשפעות גלובליות, בניגוד ליפאן ודרום קוריאה בשנות ה-50 וה-60. יפאן, מנגד, נושאת עול כבד של חובות, אוכלוסייה מזדקנת וסובלת מדפלציה. אירופה סובלת מקשיים דומים, טען קורטיס. השקעותיה של סין בחינוך מתבטאות, בין היתר, בעובדה שהשנה יסיימו את לימודיהם יותר מהנדסים בסין מאשר בארה"ב.

ההשקעות הזרות בסין הם גורם בולט המציין אותה לעומת ארצות אחרות. ההשקעה הישירה בסין תגיע השנה ל-60 מיליארד דולר, ותתפח ל-100 מיליארד דולר בשנים הבאות.

קורטיס טוען כי המחלוקת הנוכחית בדבר קיבוע שער המטבע של סין איננה משמעותית. פיחות בדולר עלול להיות מסוכן בהרבה, מכיוון שהוא עלול לטלטל את השווקים הפיננסיים ולבלום את זרימת ההון לארה"ב, בעיקר לשוק האג"ח.

דבריו של קורטיס משקפים את ההערכה העולה מדו"ח שפירסם גולדמן סאקס באוקטובר. לפי הערכות הבנק, תתפוס סין עד אמצע המאה את המקום השני בעולם במונחי תוצר כלכלי. סין, הודו, רוסיה וברזיל עתידות להיות המעצמות הכלכליות המובילות בעולם באמצע המאה ה-21, טוען דו"ח של גולדמן סאקס. מדינות אלו, המכונות בקיצור RBIC, צפויות לעלות בגודלן על שש המעצמות המובילות של היום (G-6) יחד - ארה"ב, יפאן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה - תוך 50 שנה.

התוצר הכולל לשנה הנוכחית של ארבע מדינות RBIC הוא 2.75 טריליון דולר, בעוד שמדינות ה-G-6 צפויות להניב תוצר של 21.25 טריליון דולר השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully