וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילנות בטוחה: "המשק הישראלי על סף תפנית חיובית - צמיחה של 2.2% צפויה ב-2004; ב-2005 יצמח התוצר ב-3.5%"

הרצל לקס

4.11.2003 / 11:38

בבית ההשקעות צופים כי המצב הבטחוני הנמצא במגמת שיפור, התאוששות בצמיחה העולמית והרפורמות המבניות שמקדם האוצר יעלו את המשק על פסי צמיחה לאחר שלוש שנות מיתון



בבית ההשקעות אילנות בטוחה מעריכים כי המשק הישראלי עלה על מסלול התאוששות, והוא מצוי מהמחצית השנייה של השנה על סף תפנית חיובית. האנליסט רן ישראלי חוזה צמיחה מזערית של 1% ב-2003, שיפור ל-2.2% צמיחה בשנה הבאה ו-3.5% צמיחה בתוצר בשנת 2005. הגורמים שיחזירו את המשק לתוואי חיובי, לפי בטוחה: ההתייצבות הבטחונית שמסתמנת מאז הפלת משטר סדאם בעיראק ושתשפיע לחיוב על התיירות וההשקעות הזרות, השיפור בשיעורי הצמיחה העולמיים שיתרמו לעליה ביצוא, ורפורמות מבניות במסגרת תוכניתו הכלכלית של משרד האוצר, שעתידות להגדיל את יעילותו של המשק הישראלי.



בבטוחה הציגו, לצד התחזית המרכזית האופטימית הזו, גם תסריט שלילי יותר שיכול להתרחש כתוצאה מקיומם של מספר גורמי סיכון. הגורם הראשון הוא האופציה להידרדרות בטחונית משמעותית באזור, אם מול הפלשתינאים ואם בגבול הצפון. גורם שני הוא חריגה מתוואי המדיניות הפיסקלית המוצהרת של הממשלה לשנים הקרובות, ובנוסף פגיעה נוספת בשכר הממוצע בדמות העלאת מיסים וגידול באבטלה שיפגעו בצריכה הפרטית. גם משבר פנימי בחברה הישראלית הוא אופציה עליה מדבר ישראלי. אומנם הסבירות למשבר כזה אינה גבוהה, אך הגדלת אי השוויון והגידול הנמשך במספר העניים עשויים להביא אותנו אל פתחו.



שלושת הגורמים האלו יובילו, לדעת ישראלי, לשיפור שיתבטא ב-2004 במספר תחומים מרכזיים בכלכלת ישראל. בשוק העבודה צפוי השיפור בתנאי המקרו, בשילוב עם הפחתת מספר הפועלים הזרים, החמרת התנאים לקבלת דמי אבטלה והרווחיות המשתפרת של הפירמות להביא לעלייה במספר המועסקים, וירידה בשיעור האבטלה מ-10.6%-11% בחצי השנה הקרובה ל-10% ב-2005. גם שחיקת השכר הממוצע צפויה להיבלם, ולעבור לעלייה של 1.6% ב-2004 ושל 3.2% ב-2005. גם החוב הציבורי צפוי לרדת על סמך הערכות אלו, וישראלי צופה כי יישום התכנית הכלכלית של נתניהו יביא להפחתת הגירעון מ-5% תוצר ב-2003 ל-4% בשנה הבאה, ו-2.5% ב-2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully