וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בוועדה המייעצת לבנק ישראל: יש לפתוח לציבור את הדיונים כדי להוכיח שלא קיים ניגוד עניינים

אמיר טייג

5.11.2003 / 11:33

כל הדיונים בוועדות עד היום התקיימו בדלתיים סגורות; בשבוע הקרוב צפוי אהרון פוגל, ראש הוועדה, להיפגש עם קליין ולקבוע מועד למפגש ראשון של הוועדה עם הנגיד



"יש לפתוח לציבור את דיוני הוועדה המייעצת לבנק ישראל", כך אומר היום ל-TheMarker בכיר בוועדה המייעצת. "בנק ישראל טוען כי קיים ניגוד עניינים בקרב חברי הוועדה. כדי לפתור זאת יש לפתוח את הדיונים לציבור הרחב כדי להוכיח כי ניגוד עניינים זה אינו קיים", מוסיף הבכיר.



לפי שעה לא נקבע עדיין דיון ראשון של הוועדה המייעצת לבנק ישראל, אשר מונתה לפני שבועות מספר. בשבוע הקרוב צפוי אהרון פוגל, ראש הוועדה, והנגיד קליין להיפגש ולקבוע את מועד ההתכנסות הראשון, לפיכך עדיין לא ידוע מתי תתכנס הוועדה המייעצת לישיבתה הראשונה.



בשבוע האחרון עלה בקרב חלק מחברי הוועדה הרעיון לפתוח את הדיונים לסיקור תקשורתי ובצורה זו לציבור הרחב. הטענה המרכזית אותה מעלים גורמים בוועדה היא כי הדיון הציבורי יאשר כי לא קיים ניגוד עניינים בין עיסוקם המקצועי של חברי הוועדה ובין השתתפותם בוועדה המייעצת. את הטענה הזו העלו בבנק ישראל, כביקורת על כך שלא ניתן להערכתם ייצוג הולם לאנשי אקדמיה או חברים מחוץ למערכת העסקית. לטענת בנק ישראל, מרבית חברי הוועדה הם אנשים מתוך הסקטור העסקי, להם אינטרס מובהק ברמת ריבית נמוכה.



אך מול טענות אלו אומרים גורמים בוועדה כי הדיון הצפוי בין הוועדה המייעצת לנגיד ייסוב סביב נושאים עקרוניים, כמו אבטלה, צמיחה ואינפלציה. לטענתם, בנק ישראל לא יידרש לחשוף בדיונים את מדיניות הריבית קצרת הטווח שלו, ובצורה זו לא ייחשפו חברי הוועדה למידע רגיש לגבי החלטת הריבית המיידית של בנק ישראל, אשר במילא אין לוועדה סמכות לגביה. לטענתם, עיקר הדיון הצפוי יגע בנושאים ארוכי טווח, כמו האיזון הדרוש למשק בין יציבות מחירים ובין צמיחה ואבטלה.



חבר בוועדה מציין כי הבנקאים בוועדה אינם מעוניינים כלל בקבלת מידע מוקדם לגבי מדיניות הריבית קצרת הטווח של בנק ישראל מאחר שמידע זה ינטרל את יכולתם לפעול כבנקאים. חבר הוועדה מציין כי הוועדה היא עצמאית לקבל את ההחלטה לגבי שקיפות הדיונים, אך מעדיפה כי הדבר ייעשה בתיאום עם בנק ישראל ותוך הבנה לגבי נחיצות העניין.



יש לציין כי כל דיוני הוועדות המייעצות בעבר התקיים מאחורי דלתיים סגורות, ופתיחת הדיונים לציבור מהווה חידוש אשר עשוי להתקבל בהתנגדות של בנק ישראל.



לפני שבועיים אישרה הממשלה את הצעת שר האוצר למינוי ועדה מייעצת לבנק ישראל בראשות אהרון פוגל. האישור בא לאחר קבלת האישור הנדרש מהוועדה לבדיקת מינויים - ועדת רביבי. יו"ר הוועדה יהיה אהרון פוגל, ובתפקיד סגן יו"ר הוועדה יכהן יעקב שיינין. שאר החברים בה: ויקטור מדינה, שלמה נחמה, עודד טירה, אריה מינטקביץ', יעקב נאמן, אוריאל לין, מירנה ג'האשן, יעל מוריץ וגליה מאור.



בנק ישראל, אשר מגלה התנגדות נחרצת לדיוני הוועדה, מציע במקומה שינוי של חוק בנק ישראל ומינוי ועדת נגידים אשר תחליט בעצמה על מדיניות הריבית, בהובלת הנגיד. למהלך זה אין התנגדות בממשלה, אך שם מציינים כי הוועדה המייעצת תהיה פתרון ביניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully