וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזיות מעורבות ל-2004: הפועלים מעריכים צמיחה של 1.5% בלבד; במיטב צפי אופטימי לצמיחה של 3%

הרצל לקס

5.11.2003 / 12:15

הפועלים צופה פיחות בשנה הבאה ועצירת הפחתות הריבית, אך ממליץ לבחון הגדלה זהירה של תיק המניות; במיטב חוזים גידול של 3% בצריכה הפרטית והתאוששות עולמית שתניע את היצוא



2003 מסתיימת בקרוב, וגופי ההערכה הכלכליים מתחילים לפרסם את תחזיותיהם לשנת 2004. כלכלני בנק הפועלים פירסמו היום סקירה בה הם מעריכים כי היציאה מהמיתון תהיה איטית מאוד: ב-2003 צפויה צמיחה של 1.1%, וב-2004 צפויה צמיחה מזערית של 1.5%. ההערכות השמרניות הללו נסמכות על הערכה שלא יחול שיפור של ממש במצב הביטחוני, ועל הירידה הצפויה בקצב הפחתת הריבית - כשגם העיצומים ומאבק ההסתדרות בשר האוצר, צפויים להעיב על ביצועי המשק. כלכלני הבנק צופים פיחות בשקל במהלך 2004, כתוצאה מצמצום פער הריביות מול ארה"ב, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, כפי שמשקפות התשואות בשוק האג"ח שכבר ירדו לפחות מ-3 נקודות האחוז, אך מעריכים כי הפער המצטמצם יקשה על הנגיד להמשיך בהפחתות הריבית ב-2004.

יחד עם זאת, היות שבתקופה הקרובה צופים בבנק הפחתה בריבית של עד 5.2% בסוף השנה, ולאור העוצמה שמפגין שוק המניות ממליצים בבנק לבחון בזהירות הגדלת תיק המניות, במשולב עם הגנה באמצעות נגזרים. בשוק הסולידי ממליצים כלכלני הפועלים להשקיע במק"מים הארוכים ובשחרים הבינוניים, ולאור הערכתם שצפוי פיחות, ממליצים בבנק גם על חשיפה מט"חית - למי שמחזיק אג"ח שקלי ארוך. באפיק הצמוד, מעריכים בפועלים כי הצמודים הקצרים עתידים לסבול מהמדדים הנמוכים של החודשים הקרובים, ומפנים את הציבור להשקעה בצמודים הבינוניים.



אל מול ההערכות המעט פסימיות האלו, מפרסם בית ההשקעות הפרטי מיטב, הערכה אופטימית בהרבה על הצפוי לכלכלה הישראלית. שם צופים צמיחה של 3% כבר ב-2004, וצמיחה גבוהה אף יותר ב-2005, שעה שלדעתם יחלו הרפורמות המבניות שמקדם נתניהו לתת את אותותיהם בשטח. שני הגורמים המרכזיים שימשכו את המשק למעלה בשנה הבאה הם לדעת מיטב, ההתאוששות העולמית המסתמנת בארה"ב, יפאן, שוקי המזרח הרחוק, ומאוחר יותר אירופה, שתיטיב עם היצוא, והגידול בצריכה הפרטית. במיטב מציינים כי הצריכה הפרטית, בהיותה המרכיב הגדול ביותר של התוצר היא הקטר האמיתי של המשק, והגורם המרכזי העוצר אותה כיום הוא פסיכולוגי יותר מאשר כלכלי. הערכת מיטב היא לגידול של 3% בצריכה הפרטית בשנה הבאה (בנק הפועלים למשל צופה גידול של 1.5% בלבד) כתוצאה מהתעוררות צרכנית, שתהיה דומה לפרץ הקניות הקצר שתקף את הציבור עם ההחלטה על ההודנא אך ממושכת ויציבה יותר הפעם.



במיטב מדגישים גם את המדיניות הפיסקלית האחראית של הממשלה, שצפויה לעמוד ביעד הגירעון של 4% ב-2004 שמאפשרת לבנק ישראל להמשיך ולהוריד עת הריבית עד לרמה צפויה של 5% בשנה הבאה. במיטב מוסיפים ואומרים שהיה ניתן להגיע ב-2004 לצמיחה גבוהה עוד יותר, לו האוצר היה מאמץ עוד מספר צעדים כדוגמת קיצוץ נוסף בתקציב הביטחון וההתנחלויות, הגדלת תקציב המו"פ והתמיכה בעסקים קטנים, הגדלת תקציב התשתיות והפרטת מינהל מקרקעי ישראל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully