וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר של בנק ישראל תומך בעמדת האוצר: "העלאה במיסוי הישיר מקטינה את הצריכה הפרטית במלוא סכום העלאת המס"

אמיר טייג

6.11.2003 / 10:13

המחקר שמפרסם היום בנק ישראל עוסק בקשר בין מדיניות התקציב והצריכה הפרטית; במחקר נטען כי עלייה בגירעון הציבורי היא בעלת השפעה שלילית על הצריכה הפרטית



"העלאה במיסוי הישיר מקטינה את הצריכה הפרטית במלוא סכום העלאת המס", כך כותבים יעקב לביא ומישל סטרבצ'ינסקי ממחלקת המחקר של בנק ישראל. מסקנה זו עולה בקנה אחד עם הקו שמוליך שר האוצר, בנימין נתניהו, מאז כניסתו לתפקידו כי העלאת מסים תפגע בצריכה הפרטית ולפיכך בסיכוי של המשק לצאת מהמיתון.



עוד כותבים השניים במחקרם כי "הגידול בצריכה הציבורית דוחק את הצריכה הפרטית בשיעור חלקי בלבד", וטוענים כי גידול בהוצאה הציבורית אומנם מקטין את הצריכה הפרטית אך בשיעור של כ-20% בלבד, שיעור נמוך ממה שהיה מקובל לחשוב עד כה.



מנגד כותבים סטרבצ'ינסקי ולביא כי במחקרם נמצאו עדויות לכך שהגירעון ציבורי גם הוא בעל השפעה שלילית על צריכה הפרטית. השניים טוענים כי עלייה בגירעון מעלה בקרב הציבור את הציפיות להטלת מיסוי עתידי, ולפיכך גורם להקטנת הצריכה הפרטית. מחקרם, הבודק את השפעת מדיניות התקציב על הצריכה הפרטית, מתבסס על בחינת נתוני המשק הישראלי בין השנים 1960 עד 2000.



עוד מצאו במחקרם כי הגדלת החוב הציבורי, המתבטאת בגידול באיגרות החוב שבידי הציבור, משפיעה דווקא לחיוב על הצריכה הפרטית. עם זאת, כאשר הגידול בחוב הציבורי מלווה בהגדלת משקל הגירעון בתוצר, כפי שקרה בשלוש השנים האחרונות, ההשפעה החיובית הופכת לשלילית, כלומר מקטינה את הצריכה הפרטית. בבנק ישראל כותבים כי ממצא זה הוא עקבי עם הציפיות של משקי הבית כי הממשלה צפויה להטיל מסים בעתיד, לצורך מימון הגירעון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully