וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין אופטימי לגבי 2004: "סיכוי טוב לצמיחה חיובית לנפש; שיפור איטי של מצב המשק - גם בזכות מדיניות הממשלה"

אמיר טייג

9.11.2003 / 11:44

נגיד בנק ישראל: "כל עוד האינפלציה בשנה הקרובה תהיה בגבול היעד והרגיעה בשוק האג"ח והמט"ח תישמר - נמשיך להפחית הריבית"; תומך בהפסקת הנפקת האג"ח המיועדות



"כל עוד האינפלציה הצפויה ב-12 החודשים הקרובים תהיה בגבול היעד וכל עוד הרגיעה בשוק האג"ח והמט"ח תישמר - אנו נמשיך להפחית את הריבית גם בחודשים הקרובים. כמובן שנצטרך לבדוק את עצמנו כל חודש". כך אומר היום נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין, במסגרת מסיבת עיתונאים להצגת המדיניות הכלכלית של בנק ישראל לשנים הקרובות.



קליין סבור כי שנת 2004 צפויה להיות טובה יותר משנת 2003: "אנחנו על מסלול של שיפור. ב-2001 ו-2002 היתה הידרדרות, ב-2003 בלימה וב-2004 יש סיכוי טוב כי תהיה צמיחה חיובית לנפש. אנו רואים שיפור איטי של מצב המשק - גם בזכות מדיניות הממשלה".



לדברי הנגיד, ריבית הטווח הקצר של בנק ישראל אינה יכולה לשנות את השפעת הגורמים העיקריים שהם הסכסוך עם הפלשתינאים וגורמים חיצוניים לשוק המקומי, כמו הביקוש בשוקי חו"ל, ולפיכך השפעת הריבית על רמת התעסוקה היא נמוכה יחסית. עם זאת, אומר קליין כי "אנו רואים ניצנים של צמיחה בעולם בקצב מהיר יותר ממה שחשבנו לפני מספר חודשים והעימות עם הפלשתינאים מראה התמתנות בתקופה האחרונה". הוא מוסיף ואומר כי על אף השיפור המסתמן בכלכלות המערב, בהיעדר שיפור במצב הביטחוני-מדיני לא צפויה התאוששות מהירה בפעילות המשק בשנה הקרובה. זאת, עקב ההשלכה הממתנת של גורם זה על הצריכה הפרטית וההשקעות במשק.



הנגיד תומך בהפסקת הנפקת האג"ח המיועדות. לדבריו, "אג"ח המיועדות הינן תלושות מהשוק. יש להמשיך ולהמיר אג"ח מיועדות לאג"ח סחירות. החיסכון לפנסיה צריך להישען על השוק".



לדבריו, רצוי להגדיל משמעותית את הרזרווה התקציבית שנועדה להבטיח עמידה ביעד הגירעון הממשלתי של 4% תוצר ל-2004, על רקע אי הוודאות ביחס לתחזית ההכנסות בתקציב הנובעת מאי הוודאות ביחס לתמונה המקרו כלכלית.



הנגיד מתייחס בדבריו גם לנושא הוועדה המייעצת: הוא נפגש עם אהרון פוגל, יו"ר הוועדה, אך עדיין לא נקבע מועד ראשון להתכנסות הוועדה. הנגיד אמר כי בישיבה זו ייקבע תקנון העבודה של הוועדה, ולפיכך ידונו גם באפשרות לפתוח את הדיונים לציבור הרחב בצורה זו או אחרת. הנגיד אמר כי תיבחן האפשרות לפרסם את הפרוטוקולים של ישיבות הוועדה, וזאת אם יסתמן רוב בקרב חברי הוועדה המייעצת.



בדומה לתחזית בנק ישראל שפורסמה לפני מספר חודשים, מפרסם היום הבנק שני תרחישים להתפתחות המשק. במסגרת התרחיש האופטימי, צופים בבנק ישראל צמיחה של 2.4% בשנת 2004, אך במסגרת התרחיש הפסימי צופים צמיחה של 0.8% בלבד. יש לציין כי תקציב 2004 מתבסס על תחזית צמיחה של 2.5% בשנת 2004. "מן הראוי לבסס את התקציב על התחזית הפסימית יותר על מנת לשמור על שמרנות", כך אמרה ד"ר קרנית פלוג מנהלת מחלקת המחקר בהציגה את התוכנית. עוד מתרחיש בנק ישראל עולה כי האבטלה בשנת 2004 תגיע בתרחיש הפסימי ל-11% אך במסגרת התרחיש האופטמי צופים בבנק אבטלה של 9.6%, כלומר ירידה מתחת לרף ה-10% לראשונה מזה שנתיים.



עוד אמרה מנהלת מחלקת המחקר כי בבנק ישראל היו מעדיפים אם הממשלה היתה מבססת את תקציב 2004 על תרחיש שמרני יותר, ויקצה רזרבות גדולות בתקציב אשר יישמרו לטיפול באי הוודאות לגבי התפתחות הכנסות המדינה ממסים.



לדבריה, "תוכנית התקציב של 2004 בהחלט מגלמת הפחתה בהוצאות הממשלה. התוכנית תקטין את משקל התקציב בתוצר בלפחות 1%. אנו צופים כי הגירעון בשנת 2003 יגיע ל-5.5% מהתוצר. בשנת 2004 יגיע הגירעון ל-4.5%-5.1%".



פלוג אמרה עוד כי אם תיושם ההחלטה להגביל את הצמיחה של התקציב ב-1% ריאלי כל שנה - בשנת 2010 נגיע לעודף קטן בתקציב המדינה. לדבריה, התקציב נוכחי לשנת 2004 מגלם הפחתה ניכרת בהשקעה בתשתיות ויש להגדיל את ההשקעה בסעיף זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully