וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכת האינטרנט קורסת

8.3.2001 / 12:24

אזהרת רווח חמורה שנייה ברציפות ליאהו לוותה בהתפטרות המנכ"ל


במהלך כל יום המסחר עיני וול סטריט היו נשואות לעבר הודעה דרמטית מיאהו , וזאת לא איחרה לבוא. החברה שיחררה לאוויר צרורות של בשורות רעות, שהמשמעותית בהן היא אזהרת רווח חמורה לרבעון הראשון של 2001. מניות יאהו ירדו ב-12% במסחר לאחר הסגירה.

החברה הודיעה כי היא מקצצת את תחזית הרווח לרבעון הראשון מ-5 סנטים למניה ל-0. כמו כן, הודיעה החברה כי הכנסותיה יסתכמו ב-180-170 מיליון דולר בלבד, לעומת תחזיות של 233 מיליון דולר. בינואר העריכה החברה, לאחר האזהרה הקודמת, כי תרשום בשנת 2001 הכנסות של 1.2-1.3 מיליארד דולר, היום תחזית זו נראית רחוקה מתמיד. ברבעון הרביעי של 2000 הסתכמו הכנסות החברה ב-311 מיליון דולר.

כמו כן, הודיעה ענקית האינטרנט כי טים קוגל, מנכ"ל החברה, פורש מתפקידו. מהודעתה עולה כי המנכ"ל שעמד בראש החברה עוד לפני שיצאה להנפקה הציבורית ב-1996, יוחלף ויכהן כיו"ר.

החברה גם הודיעה כי תרכוש חזרה 500 מיליון ממניותיה. שווי המניות נאמד כעת ביותר מ-4 מיליארד דולר. הרכישה תתבצע באופן הדרגתי במהלך השנתיים הקרובות, בהתאם לתנאי השוק.

מוקדם יותר פרץ גל שמועות, לאחר שסמנכ"לית הכספים של החברה, סוזן דקר, ביטלה הופעה מתוכננת בוועידה של מריל לינץ'. ביטול ההופעה העלה ספקולציות כי החברה עומדת לפרסם הודעה משמעותית. ההערכות בשוק נעו ממכירה אפשרית של יאהו לויוונדי, ועד לחילופים בהנהלה הבכירה ואזהרת רווח. בטרם הופסק המסחר במניה, נפלה יאהו ביותר מ-8%.

בחודש ינואר קיצצה חברת האינטרנט את תחזיות הרווח וההכנסות לשנת 2001.

לתחזיות שפירסמה יאהו יש משמעות גדולה, משום שהחברה נחשבת לברומטר העיקרי שמשקף את הפעילות אצל חברות אינטרנט טהורות. יאהו היא אחת מחברות האינטרנט היחידות שהצליחה להציג צמיחה רצופה בהכנסות וברווח, על אף שכמעט כל הכנסותיה מגיעות מפרסום באמצעות באנרים (רצועות פרסום באתרי אינטרנט).

עבור משקיעים רבים, יאהו מהווה את תמציתה של כלכלת האינטרנט. הפורטל של יאהו נחשב לאחד המותגים החזקים באינטרנט. הוא נבנה סביב מנוע חיפוש פופולארי ועל קישור לתכנים ממגוון מקורות. האתר של יאהו מספק מידע רב בחינם לכל דורש ומאפשר ריכוז תעבורת גולשים בהיקפים עצומים. התנועה הגדולה באתר היא שמאפשרת לה ליצור הכנסות גדולות מפרסום.

אם בארזים נפלה שלהבת

המודל העסקי של יאהו איפשר לה עד כה ליהנות מכל העולמות. החברה הצליחה לשמור על מבנה עלויות רזה יחסית, והגיעה להכנסות של יותר ממיליארד דולר בעזרת פחות מ-2000 עובדים. יאהו הוכיחה שניתן להפיק רווח מתוכן שניתן בחינם דרך הכנסות מפרסומות.

הנפילה בקצב צמיחת ההכנסות של יאהו לפחות מ-20% ב-2001, בולטת במיוחד לאור הצמיחה בשיעור של 88% שרשמה בהכנסותיה ב-2000. הצמיחה המהירה נבעה בחלקה מהגיאות של תעשיית האינטרנט במחצית הראשונה של השנה. חברות אינטרנט רבות היוו עבור יאהו לקוחות טבעיים, ואף היה להן את הכסף לשלם לה.

הנפילה של חברות האינטרנט במהלך החודשים האחרונים הקטינה את היקפי הפרסום באינטרנט, וחיסלה חלק מחוזי הפרסום שעליהן חצמה יאהו בתחילת 2000. מכאן מגיעה גם הסיבה להתכווצות החדה בהכנסות שתרשום החברה ברבעון הראשון של 2001.

מודל עסקי חדש?

בינואר דיווחה יאהו כי תנסה להילחם בחולשה באמצעות יצירת תמהיל עסקי חדש. במהלך השנה השיקה החברה מגוון שירותים עסקיים המיועדים לשוק התאגידי, ביניהם Corporate Yahoo, אליו מקושרים היום 18 לקוחות גדולים על 800 אלף עובדיהם, לקוחותיהם ושותפיהם. לדברי החברה היא תגדיל את שיעור הכנסותיה מתחום זה ל-20%-15%, במטרה להקטין את החשיפה לעולם הפרסום המקוון, הגורם העיקרי לחולשתה.

עוד ניסיון הרגעה הוא הנתון האומר כי מספר המפרסמים המסורתיים ביאהו הולך וגדל. אולם לנוכח ההאטה המקיפה את כל מגזרי הכלכלה האמריקאית, נתון זה רחוק מלהיות מעודד.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully