וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הסלולר: התחזיות קודרות, החברות שומרות על אופטימיות וממשיכות לרכוש

27.2.2001 / 17:59

גיא צ'אק
ltpgt
ענף הסלולר בעולם נמצא עתה במשבר: מאז המפולת בנאסד"ק באביב 2000 נפלו מניותיהן של חברות הטלקום והסלולר המובילות בלמעלה מ-70%, חובותיהן של החברות עצומים ותחזיות האנליסטים אינן מבשרות טובות. במרכז התמונה ניצבת סוגיית הרשיונות הסלולריים של הדור השלישי, שגרמו חובות כבדים לחברות ללא תשואה נראית לעין בתקופה הקרובה.
lt/pgt

ltpgt
עם זאת, ממשיכות ענקיות הסלולר לבצע רכישות בשווי של מיליארדי דולרים. ההערכה הרווחת בקרב בכירי החברות בארה"ב ובאירופה היא שעל מנת להבטיח הצלחה בתחום הסלולר בשנים הקרובות, יש לרכוש נוכחות גלובלית לקראת התחרות העזה על שירותי הדור השלישי.
ltbrgt
lt/bgtהנמכת תחזיות ltbgt
בשבוע שעבר קיצץ בית ההשקעות גולדמן סאקס את תחזית המכירות לטלפונים הסלולריים בשנת 2001, לנוכח החולשה בשוק הטלקום העולמי. בדו"ח מפורט על ענף הטלקום ציין בית ההשקעות כי הוא מוריד את תחזית מכירות מכשירי הסלולר בעולם לשנת 2001 ל-460 מיליון מכשירים, מתחזית קודמת של 500 מיליון מכשירים.
lt/pgt

ltpgt
חברות השקעות נוספות הנמיכו תחזיותיהן בעקבות גולדמן סאקס. דויטשה בנק קיצץ אף הוא את תחזית המכירות ל-490 מיליון מכשירי סלולר. מריל לינץ' הוריד את תחזית המכירות ל-475 מיליון וליהמן ברדרס ל-480 מיליון יחידות.
ltbrgt
lt/bgtתקציב שנתי של 10 מדינות קטנות ltbgt
חברות הטלפון האירופיות לוו בשנה שעברה 350 מיליארד דולר כדי לממן את רכישת רשיונות ה-G3. רק לשם המחשה, סכום זה הוא שווה ערך לתקציב שנתי של 10 מדינות בגודל קטן עד בינוני. דוגמה טובה לכך היא בריטיש טלקום, שהוציאה 78 מיליארד דולר על מכרזים, וכפי שהודה מנכ"ל בריטיש טלקום: "הוצאנו 14 מיליארד דולר מיותרים במכרזי הדור השלישי של הסלולר באירופה".
lt/pgt

ltpgt
טלפוניקה ניגשה למכרז עם חוב של 30 מיליארד יורו בסוף 2000, מחצית מחובן של דויטשה טלקום ופראנס טלקום.
lt/pgt

ltpgt
וודאפון, חברת הסלולר הגדולה בעולם מבחינת מספר מנויים, נסחרת כעת במחיר שפל של שנתיים. הירידה האחרונה בערך המניה נזקפת לקושי של החברה למכור את חברת הטלקום האיטלקית אינפוסטראדה לענקית האנרגיה והחשמל האיטלקית אנל. מכירה זו היתה אמורה לשלשל לכיסי וודאפון כ-10 מיליארד דולר. החברה השקועה בחובות עד צוואר זקוקה להכנסה זו כאוויר לנשימה.
ltbrgt
lt/bgtחובות עקב רכישות ltbgt
דויטשה טלקום, חברת הטלפוניה והתקשורת הגדולה בגרמניה, צללה לשפל של שנתיים לנוכח האמרת חובותיה. חובות החברה, שהסתכמו ב-56 מיליארד יורו (51.6 מיליארד דולר) בסוף שנת 2000, ממשיכים לתפוח, בעיקר עקב הרכישות של רשיונות סלולריים ביבשת. מניית החברה ירדה ב-13% רק בשבוע שעבר.
lt/pgt

ltpgt
פראנס טלקום, ענקית התקשורת הצרפתית, חטפה בשבוע שעבר מהלומה לא קטנה לנוכח ניסיון ההנפקה הלא כל כך מוצלח של חטיבת הסלולר אורנג'. פראנס, שבדומה למתחרותיה שקועה אף היא בחובות עצומים, קיוותה להנפיק את חברת הסלולר לפי שווי של 150 מיליארד דולר, אך נאלצה להסתפק בשווי שוק ריאלי יותר של 45 מיליארד דולר. החברה גייסה בהנפקה סכום צנוע יחסית של 6 מיליארד דולר. מניית החברה צללה ב-18% בשבוע שעבר בלבד.
lt/pgt

ltpgt
גם פראנס טלקום יכולה לזקוף את חובותיה להוצאות שנבעו מרכישות הענק שלה. החברה רכשה את אורנג' ב-37 מיליארד דולר והשקיעה 2.4 מיליארד דולר ברכישת ספקית האינטרנט הבריטית פריסרב. מעבר לסכומים הללו, הוציאה החברה סכומי עתק על רשיונות הסלולר ביבשת אירופה.
lt/pgt

ltpgt
בבריטיש טלקום, מונופול הטלפוניה הבריטי לשעבר, הביטו בחשש על כשלון הנפקת אורנג', והחליטו השבוע על שינוי אסטרטגיה לעתיד. החברה, שתיכננה לגייס כסף דרך הנפקת חטיבת הסלולר שלה, החליטה היום סופית כי את גיוס ההון היא תעשה דרך ספין אוף.
ltbrgt
lt/bgtוודאפון ממשיכה לרכושltbgt
נראה כי הורדות הדירוג והחובות הכבדים אינם מרתיעים את ענקיות הסלולר, דוגמת וודאפון, להמשיך ולבצע רכישות. היום נודע כי החברה הבריטית תרכוש מ-AT&T האמריקאית 10% נוספים מחברת ג'פאן טלקום תמורת 1.4 מיליארד דולר.
lt/pgt

ltpgt
בעקבות העסקה תהפוך וודאפון לבעלת המניות הגדולה בחברת הטלקום השלישית בגודלה ביפאן. בדצמבר 2000 רכשה וודאפון 15% תמורת 2.1 מיליארד דולר. שווי השוק של ג'פאן טלקום עומד על 13.5 מיליארד דולר.
lt/pgt

ltpgt
שווי השוק הסלולרי ביפאן מוערך כיום ב-70 מיליארד דולר, והחברות הבינלאומיות מביעות עניין הולך וגובר בשוק זה. יפאן תהיה המדינה הראשונה שבה יושקו שירותי הסלולר של הדור השלישי; ההשקה צפויה בסוף שנת 2001.
lt/pgt

ltpgt
וודאפון הבריטית פועלת ב-26 מדינות ברחבי העולם ויש לה 78.7 מיליון מנויים. וודאפון היא החברה האירופית היחידה שהצליחה להתגבר על חובות הענק ולממן רכישות השנה. בשנה שעברה מכרה וודאפון נכסים בשווי 50 מיליארד דולר. בריטיש טלקום נמצאת במצב גרוע הרבה יותר והיא עשויה לשקול מכירה של חלק מאחזקותיה בג'פאן טלקום.
ltbrgt
lt/bgtיצרנית הטלפונים שומרת על אופטימיות ltbgt
למרות קיצוץ תחזיות מכירות מכשירי הסלולר מצד בתי ההשקעות הגדולים, אריקסון נשארת אופטימית. יצרנית רשתות התקשורת ומכשירי הסלולר השוודית משאירה את תחזית מכירות הסלולר לשנת 2001 ללא שינוי. החברה מעריכה כי יימכרו השנה כ-540-500 מיליון יחידות.
lt/pgt

ltpgt
מנהלת מחלקת המידע באריקסון, מדס מדסן, הדגישה כי אין הם מתכוונים לערוך כל שינוי: "אנו עומדים בגאון מאחורי התחזיות הראשוניות שפירסמנו בשנת 2000", אמרה.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully