וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזם - סוף הדרך?

15.2.2001 / 17:20

לאחר טלטלות, פיטורים וחילופי מנהלים: US Technologies רוכשת את יזם

אלון תבור
ltpgt
חברת Yazam הודיעה היום כי החברה האמריקאית US Technologies הסכימה לרכוש אותה ואת פעילותה, תמורת מניות ומזומן שהיקפם עדיין לא נקבע סופית. ככל הידוע, בימים אלו עדיין מנוהל מו"מ בין הנהלת ובעלי יזם הישראלית לבין הנהלת החברה הרוכשת, ותנאי העסקה הסופיים צפויים להיקבע בתוך לא יותר משבועיים.
lt/pgt

ltpgt
מנכ"ל יזם, ברני סיגל, אמר בהודעתו כיום כי "המיזוג עם US Technologies יאפשר ליזם להעניק תמיכה חזקה יותר בחברות הפורטופוליו". ואולם, כל מי שעוקב בתקופה האחרונה אחרי ההתרחשויות בחברת ההשקעות הירושלמית, מבין כי תמיכה משופרת בחברות המושקעות לא היה המניע העיקרי לחתימת העסקה.
lt/pgt

ltpgt
הסיפור העיקרי מאחורי מכירת יזם היה למעשה דרישת המשקיעים שלה כי פעילותה, במתכונת הנוכחית, תופסק. וזאת, לאחר שיזם הספיקה מאז ליצור פורטפוליו שכולל לא מעט חברות אינטרנט בעייתיות, מהסוג שלא זוכה לעדנה בתקופה האחרונה, ולאחר שהחברה הגיעה למימדי ענק בזבזניים.

החברה הממוזגת תחזיק בלמעלה מ-30 חברות פורטופוליו בארה"ב ובישראל ותתמקד בהשקעה ובתמיכה בחברות אלו. יו"ר ומנכ"ל החברה הרוכשת, גרגורי ארלס, אמר כי המיזוג עם יזם יאפשר לה גישה וחדירה לשוק הישראלי.
lt/pgt

ltpgt
יו"ר יזם, שלמה קליש, מסר כי הוא מקווה שהעסקה תיסגר בקרוב, שכן היא תאפשר למשקיעים ביזם החזר מזומנים, ובנוסף תקנה להם מניות ב-US Technologies. עוד מסר קליש, שסירב למסור נתונים אודות ההיקף הכספי הצפוי של העסקה, כי המיזוג יאפשר לגוף הממוזג לתמוך בצורה טובה יותר בחברות הפורטפוליו.
lt/pgt

ltpgt
US Technologies (סימול מסחר: USXX) עוסקת, בדומה ליזם, בהשקעה ובניהול של חברות היי-טק צעירות. הנהלת החברה כוללת את וויליאם וובסטר, שהיה ראש הסי.איי.איי וה-FBI בעבר וסנטור מיטשל, שהיה ראש הרוב בסנאט, ושמות נוספים בתחום ה-VC והעסקים בארה"ב.
lt/pgt

ltpgt
נראה כי הקשר בין יזם לבין החברה האמריקאית נוצר לאחר הצטרפותו של נשיא יזם לשעבר, פיל גרפינקל, למועצה המייעצת של US Technologies, בדצמבר שעבר. זאת, לאחר שהתפטר מתפקידו ביזם, בעקבות הזעזועים שהחלו לפקוד אותה לקראת סוף השנה שעברה.
lt/pgt

ltpgt
יצוין כי גם US Technologies, בדומה ליזם, ספגה מהלומה בעקבות ירידת הפופולריות של מודל הפעולה שלה בעיני המשקיעים. כיום היא נסחרת במחיר מניה של כ-28 סנט, לפי שווי שוק של כ-8.5 מיליון דולר בלבד, במסגרת המסחר שמעבר לדלפק בבורסת ה-AMEX. לטענת ד"ר שלמה קליש, מדובר בשווי מוטעה לחברה האמריקאית, ולמעשה היא נסחרת לפי שווי של יותר מ-30 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
מועצות המנהלים של שתי החברות אישרו את מזכר ההבנות שהושג עד כה, וסגירת העסקה תלויה בהשלמת בדיקות נאותות ובמו"מ סופי, כאמור. גורמים המקורבים לעסקה העריכו כי החברה האמריקאית תשלם 22 מיליון דולר במזומן, ותעניק לבעלי Yazam אופציות למניותיה בהיקף כספי של 40-20 מ' ד'.
lt/pgt

ltpgt
שחקנים בשוק ההון אמרו היום ל-TheMarker כי ספק רב אם US Technologies תוכל לגייס סכומים כאלו למימון העסקה. לדבריהם, קופת המזומנים של החברה מדולדלת למדי, וכי הצעד שעליו הצהירה היום, לפיו תגייס 10 מיליון דולר באג"ח להמרה כדי לממן את העסקה, צפוי להיתקל בקשיים משמעותיים.
lt/pgt

ltpgt
אגב, בתשעת החודשים שהסתיימו בספטמבר 2000 רשמה החברה הרוכשת הפסדים של כ-3.1 מיליון דולר, על הכנסות בהיקף של כ-920 אלף דולר בלבד.
lt/pgt

ltpgt
כל פרשת יזם האחרונה התעוררה לאחר שעלו מצד המשקיעים לחצים להפסיק את פעילות ההשקעות והליווי של Yazam, ולמשוך את יתרות המזומנים שלה בחזרה. לחצים אלו הגיעו בנראה בעיקר מהמשקיעים החדשים יחסית של יזם, אשר השקיעו בה באפריל האחרון, ואשר בראשם עומדת קבוצת TPG.
lt/pgt

ltpgt
TPG השקיעה ביזם כ-30 מיליון דולר, ומשקיעים אחרים הם קרלייל גרופ, ג'יי.פי מורגן, מריל לינץ', קרנות ההון סיכון של אייפקס, בנק הפועלים 662577-MRQ , חברת ההשקעות של איתן ורטהיימר - מיקרודנט, ו-China Development Bank.
lt/pgt

ltpgt
יזם היא חברת אונליין מרצ'נט בנקינג, הרשומה בדלוור, ארה"ב. רוב עובדיה בארה"ב ויש לה גם סניף ירושלמי. החברה הוקמה באמצע 1999 תחת השם יזם.קום. סיומת הדוט.קום הושמטה משם החברה בתקופה שאחרי המפולת בשוקי ההון - מארס-אפריל 2000, אך היא המשיכה להתמקד בעיקר במיזמים מתחומי האינטרנט. זה גם המקור העיקרי לדאגת המשקיעים: גם לאחר תחילת המשבר בתחום זה, המשיכה יזם להשקיע בחברות שהמודלים העסקיים שלהן היו שייכים לעידן שבו הכנסות ורווחים לא היו הדבר החשוב ביותר, ובפלחי שוק שכבר לא היו כה אופנתיים.
lt/pgt

ltpgt
מעבר לכך, יזם הפכה למנגנון עתיר כוח אדם בעל פרישה עולמית, והעסיקה כ-120 עובדים, במשרדיה שבוושינגטון, ניו יורק, סן פרנסיסקו, לונדון, טוקיו וירושלים. יזם רכשה גם חברת יחסי ציבור אמריקאית, במטרה לקדם את ענייניהן של החברות המושקעות, וחברה יפאנית לפיתוח עסקי, כדי לפתוח גם את שוק זה בפניה ובפני לקוחותיה.
lt/pgt

ltpgt
כמובן, שמדובר היה במנגנון בזבזני, בעל קנה מידה שלא התאים עוד למצב השוק הקשה. הדבר הוביל בין היתר להדחת מנכ"ל החברה, יעקב בן יעקב, לפני כמה שבועות, ובעקבותיו עזבו את החברה גם הנשיא פיל גורפינקל, ובכירים נוספים.
lt/pgt

ltpgt
בקופת החברה נשאר סכום השווה ל-40 מיליון דולר בקירוב. האירוע נוצל לעריכת ניקוי אורוות מקיף מעט יותר, ויותר מ-50 עובדים נוספים פוטרו.
lt/pgt

ltpgt
בימים אלו יזם נפטרת מעוד רכישה שלה, ומוכרת את חברת המפגשים First Tuesday, אותה רכשה ממייסדיה, למנהלי הפעילות של First Tuesday, בכ-100 הערים שבהן היא פעילה.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully