וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנים לתפנית בשוק

8.3.2001 / 16:35

ההיסטוריה מלמדת שכדאי להשקיע לפני סוף המיתון

TheStreet.com
ltpgt
ltbgt
מאת ארני אלסין
lt/bgt
אני לא מעריץ נלהב של כלכלנים. ביותר מ-15 שנות עבודה כמנהל כספים לא ראיתי אף לא כלכלן אחד שצדק באופן עקבי. כלכלנים רבים טועים בכך שהם מתמקדים בפרטים פיננסיים קטנים שאין להם הרבה קשר לכלכלה האמיתית, אם בכלל. כלכלנים אחרים מרפדים את התחזיות שלהם תוך כדי שימוש בכל כך הרבה הסתייגויות, עד שהתחזיות שלהם שוות להטלת מטבע.
lt/pgt

ltpgt
ויש את אלן גרינספאן, יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, שבעדויותיו בקונגרס ממלמל בלי סוף, ודן בנושאים כלכליים אזוטריים לא נחוצים. כמה פעמים הקשבתם היטב ליו"ר הבנק הפדרלי, ושאלתם את עצמכם בסוף - מה הוא אמר?
ltbgt
אבטלה - המדד הברור מאליו
lt/bgt
כמשקיע מקצועי, אני מעוניין בניתוח כלכלי פשוט. אני לא צריך להעמיס על עצמי מידע לא שימושי, כמו השלכות הגירעון המסחרי או השפעות חיסכון והוצאה על הכלכלה. כדי לשמור על פשטות, אני שם עין על נתוני האבטלה המתפרסמים מדי חודש בחודשו.
lt/pgt

ltpgt
אם הכלכלה במגמת צמיחה, נוצרות משרות חדשות ושיעור האבטלה יורד. אם הכלכלה במגמת ירידה - מספר המשרות קטן ושיעור האבטלה עולה. זה ברור מאליו עד גיחוך. בתרשים הבא מסומנות 4 תקופות המיתון האחרונות באפור ועליהן בצהוב גרף שיעור האבטלה החודשי.
lttablegtlttrgtlttdgt
ltimg src="/ibo/images/graphs/mitun1.gif"gt
lt/tdgtlt/trgtlt/tablegtltp class="article1"gt
כפי שאפשר לראות בתרשים, בכל תקופת מיתון עולה שיעור האבטלה בצורה חדה. בתקופות של פריחה, שיעור האבטלה יורד. אז מה המצב שלנו עכשיו? כפי שתוכלו לראות מהנתונים הסטטיסטיים למטה, שיעור האבטלה עלה באופן מתמיד מאז נקודת השפל באוקטובר שעבר.
lttablegtlttrgtlttdgt
ltimg src="/ibo/images/graphs/mitun2.gif"gt
lt/tdgtlt/trgtlt/tablegtltp class="article1"gt
יכול להיות שהעלייה בשיעור האבטלה בינואר אכן תואמת את תחילתו של מיתון. במצב כזה, אפשר לצפות לכך ששיעור האבטלה ימשיך ויגדל בחודשים הקרובים. יש שמועות על כך שחברות רבות הודיעו בחודשים האחרונים על פיטורים, מה שמעלה עוד יותר את הסבירות לכך ששיעור האבטלה יגדל.
ltbgt
מיתון ורווחי השקעות
lt/bgt
לתקופות מיתון יש חשיבות גדולה מאוד עבור המשקיעים. עברתי על כל אחת מתקופות המיתון מאז מלחמת העולם השנייה, ובכולן, ללא יוצא מהכלל, מצב השוק השתפר לפני סוף המיתון. התרשים הבא מראה שאין יוצאי דופן לכלל הזה. הנה לפנינו טבלה שמראה את מה שעבר על השוק (מסומן באפור) במשך 3 תקופות מיתון, מ-1972 עד 1984.
lttablegtlttrgtlttdgt
ltimg src="/ibo/images/graphs/mitun3.gif"gt
lt/tdgtlt/trgtlt/tablegtltp class="article1"gt
תסתכלו היטב בטבלה הזאת. הרבה משקיעים לא מתוחכמים לא ישתתפו במסחר במניות חודשים אחרי תום המיתון. אבל משקיעים שקולים מכלכלים את מעשיהם יותר בתבונה. הם יודעים שכדי להביא למירב את רווחי ההשקעות, עליהם להשקיע במניות כאשר התחזיות עדיין מעורפלות והשיפור הכלכלי אינו גלוי לעין.
lt/pgt

ltpgt
למה? כי שוק המניות משמש כמנגנון החוזה את מצב הכלכלה. הוא תמיד עולה לפני השיפור הכלכלי. הזמן הטוב ביותר להשקיע בו הוא, למעשה, באמצע מיתון. המיתון האחרון, ב-1991, כפי שאנו רואים בטבלה למטה, חושף את התבנית המוכרת של שוק פרי שמתחיל בתקופת המיתון.
lttablegtlttrgtlttdgt
ltimg src="/ibo/images/graphs/mitun4.gif"gt
lt/tdgtlt/trgtlt/tablegtltp class="article1"gt
זוהי תקופה קשה למשקיעים, מאז שבועת הנאסד"ק פקעה לפני שנה. משקיעים רבים מלאי ביקורת עצמית, והם מייסרים את עצמם בגלל מה שהיה יכול להיות...לו רק. אבל המשקיעים במניות יכולים לראות אור בקצה המנהרה. אנחנו מתקדמים במהירות להזדמנויות קנייה נפלאות, כמו שמראים התרשימים שהצגתי.
lt/pgt

ltpgt
גישתו של המשקיע כלפי הכלכלה לא צריכה להיות מורכבת. לא צריך דוקטורט בכלכלה כדי להבין האם אנחנו במיתון. תדאגו שהדברים יישארו פשוטים ושימו עין על מדד האבטלה. אם נכנסנו למיתון ב-1 בינואר, הרי אנחנו יודעים שבחודשים הקרובים אנחנו צריכים להיות מוכנים לשוק מניות פרי.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully