וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: חסרים 10 מיליארד ש' בתקציב וקיים חשש לאבטלה של יותר מ-10%

11.3.2001 / 7:23

צמרת המשרד תיפגש היום בישיבת העבודה הראשונה שלה עם שר האוצר החדש, סילבן שלום; מציעה לקצץ 3% בתקציבי כל משרדי הממשלה

הארץ
ltpgt
מאת מוטי בסוק
lt/pgt

ltpgt
המשק במיתון, בתקציב המדינה ל-2001 חסרים יותר מ-10 מיליארד שקל וקיים חשש לאבטלה של יותר מ-10% כבר בחודשים הקרובים - כך יאמרו היום בכירי האוצר בישיבת העבודה הראשונה שלהם עם שר האוצר החדש, סילבן שלום; ראשי המשרד ידרשו בישיבה לבטל או לדחות את כל החקיקה הפרטית של הכנסת בחודשים האחרונים, באמצעות חוק ההסדרים.
lt/pgt

ltpgt
בכירי האוצר יאמרו כי הדרך להתמודד עם החוסר בתקציב היא לבטל את כל החקיקה הפרטית, לפרוש הוצאות על פני כמה שנים ולקצץ בתקציבי כל משרדי הממשלה בכ-3%. לטענתם, אין לפרוץ את מסגרת התקציב, ואין לשנות את יעד האינפלציה (3.5%-2.5%) והגירעון (1.75% מהתוצר) ל-2001.
lt/pgt

ltpgt
על פי הערכות האוצר, עלות החקיקה הפרטית שאושרה בכנסת בשלהי ממשלת אהוד ברק מגיעה לכ-3 מיליארד שקל. בנוסף, בתקציב חסרים יותר מ-3.5 מיליארד שקל בגין ההסכם עם עובדי המגזר הציבורי (1.2 מיליארד שקל תוספת חד פעמית, 2.5 מיליארד שקל בגין תוספת חודשית קבועה בשיעור של 3.6% בשכר העובדים), מיליארד שקל תוספות שכר למורים (החלטת ועדת סלבין), 2 מיליארד שקל תוספת למערכת הביטחון בגין האינתיפאדה, וחצי מיליארד שקל - הוצאות למימון הבחירות לראשות הממשלה.
lt/pgt

ltpgt
תקציב 2001 הוא 246 מיליארד שקל. כשליש מהתקציב מיועד להחזר חובות וריבית. "חור" של 10 מיליארד שקל בתקציב של 170 מיליארד שקל אינו עניין של מה בכך. מקורבים לשר האוצר אמרו כי ביטול החקיקה הפרטית, יחד עם העלאת יעד הגירעון בתקציב ל-2.5% - צעד שישחרר לאוצר 3.6 מיליארד שקל - יקטין את החור בתקציב לכ-3.6 מיליארד שקל; זו תמונה שונה לחלוטין.
lt/pgt

ltpgt
האוצר גם צופה כי הירידה בתחזית הצמיחה ל-2001, מ-4.5% ל-3%-2%, תביא להקטנה של גביית המסים ב-3 מיליארד שקל (במקביל תקטן גם ההוצאה של המשרדים הממשלתיים).
lt/pgt

ltpgt
שר האוצר החדש אמור להיפגש כבר בימים הקרובים עם נגיד בנק ישראל, דוד קליין. ההיכרות בין שלום לקליין רופפת. שלום מתכוון להעלות בפגישה את עניין הריבית. לדעתו, הנגיד צריך להוריד את הריבית במשק בצורה נמרצת יותר, בשל המיתון. ריבית נמוכה תסייע למגזר היצרני, בעיקר לתעשיות המסורתיות, ותעצור את הגידול באבטלה.
ltbgt
סילבן שלום: הריבית הריאלית בישראל גבוהה
lt/bgt
לדעת שלום, לא ייתכן כי במשק המצוי במיתון תהיה המדיניות המוניטרית כל כך מרסנת. לדבריו, הריבית הריאלית בישראל גבוהה מהריבית המקובלת במדינות המתמודדות עם ישראל בשווקים הבינלאומיים. בנק ישראל צריך ללמוד מיו"ר הפרדל ריזרב, אלן גרינספאן, שהוריד את הריבית בארה"ב פעמיים ב-0.5% בינואר, כשהתברר כי המשק האמריקאי גולש להאטה. הנגיד יעלה בפגישה את עניין מינוי מקורבו, ראש המחלקה המוניטרית בבנק, ד"ר מאיר סוקולר, לסגן הנגיד.
lt/pgt

ltpgt
באוצר יחלו היום אחר הצהריים בשורה של דיונים מרתוניים על תקציב המדינה ל-2001, במטרה להעבירו בכנסת בקריאה שלישית ב-29 במארס, לכל המאוחר. הכנסת אישרה את התקציב בקריאה ראשונה ביום רביעי האחרון. שר האוצר שלום אמר בשבוע שעבר כי בדעתו להביא לאישור בקריאה שנייה ושלישית את התקציב שהכינה ממשלת ברק. לדבריו, השינויים המתבקשים בתקציב יבוצעו רק בהמשך השנה.
lt/pgt

ltpgt
עם זאת, באוצר מדגישים כי יהיה הכרח בשורה של שינויים בתקציב כבר כעת, ובהם ביטול החקיקה הפרטית באמצעות חוק ההסדרים, ואישור תקציב למשרד הדתות (שבוטל על ידי ממשלת ברק). במשרד גם מעריכים כי כמו בשנים קודמות, גם בתקציב 2001 לא ייפקד מקומם של הכספים הייחודיים למפלגות הקואליציה.
lt/pgt

ltpgt
בישיבה המרתונית היום בין שלום לצמרת האוצר, תוצג תמונה מפורטת של התקציב, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לסעיפיו הבעייתיים. בכירי האוצר ידגישו כי המשק מצוי במיתון בשל סיבות חיצוניות (האטה בכלכלה העולמית ובראש ובראשונה בארה"ב, הנפילה בנאסד"ק והעלייה במחיר הדלק), ובשל האינתיפאדה וחוסר היציבות הפוליטית הפנימית.
lt/pgt

ltpgt
מנכ"ל האוצר, אבי בן-בסט, יפתח את הפגישה ויציג את מצב המשק. ראש אגף התקציבים, אוהד מראני, יתאר את מבנה התקציב, את תקציבי המשרדים ואת סדרי העדיפויות. ראש אגף כלכלה והכנסות המדינה, ציפי גל-ים, וסגניתה, ורד דר, יציגו את השפעת הכלכלה העולמית על ישראל ואת הסיכוי והצעדים שיש לנקוט ליציאת המשק מהמיתון.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully