וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס הכנסה ידרוש השבוע דו"ח הכנסות מפורט מכ-12 אלף שכירים שלא תיאמו מס כחוק

11.3.2001 / 8:50

הארץ
ltpgt
מאת מוטי בסוק
lt/pgt

ltpgt
12 אלף שכירים שנציבות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין חושדת כי העלימו מס בשנים האחרונות, יידרשו השבוע להגיש דין וחשבון מפורט על הכנסותיהם בשנים אלה. מדובר בשכירים בעלי כמה מקורות הכנסה שלא ביצעו תיאום מס כחוק, ולכן החשד הוא כי המס ששילמו נמוך מזה שהיו צריכים לשלם. על הפעולה אחראית יחידה בנציבות מס הכנסה, הקרויה מוקדי דיווח.
lt/pgt

ltpgt
השמות של 12 אלף השכירים נשאבו ממחשב האוצר על סמך הצלבת מידע מכמה מאגרי מידע. לדברי מנהל היחידה, דני ברכיה, המעלימים לכאורה באים ממגוון עיסוקים, ויש בהם נבחרי ציבור, דירקטורים בחברות ציבוריות, אנשי צבא קבע, עיתונאים, רופאים ומורים. מדובר, כאמור, בשכירים בעלי כמה מקורות הכנסה שלא ביצעו תיאום מס כחוק - ולכן החשד הוא כי המס ששילמו נמוך מזה שהיו צריכים לשלם.
lt/pgt

ltpgt
לדברי ברכיה, הניסיון מלמד כי התרומה של כל תיק לקופת המדינה תסתכם ב-30-25 אלף שקל (ב-2000 התוספת על תיק ממוצע הסתכמה בכ-20 אלף שקל). בכל אחת מהשנים 99' ו-2000 הביאה פעילות דומה של היחידה לתוספת גבייה של כ-200 מיליון שקל.
lt/pgt

ltpgt
ב-2001 יגדל מספר התיקים שהיחידה תטפל בהם, לנוכח התחזית לירידת הגבייה ממסים בגין המיתון במשק.
lt/pgt

ltpgt
יחידת מוקדי דיווח, שנחשפה לציבור לראשונה במארס 2000 ב"הארץ", הוקמה לפני כחמש שנים עקב איחודן של שתי יחידות בנציבות מס הכנסה - מוקד דיווח ומוקד ניכויים. מטרת היחידה לגלות העלמות מס, בעיקר של שכירים. ב-99' התגלה שכיר/עצמאי, שהעלים מס בהיקף של כ-800 אלף שקל. בעבר הלא רחוק הביאה היחידה להעמדתו לדין, בגין העלמות מס, של מי שהיה סגן ראש עיריית ירושלים, עמוס מר-חיים.
lt/pgt

ltpgt
עבודתה של מוקדי דיווח מבוססת על הצלבת נתונים בין דיווחי השכר השנתיים של המעסיקים, המתקבלים בנציבות עד ה-31 למארס של כל שנה, ועם קבלת ארכה - עד 31 במאי. יותר מ-80% מדיווחי המעסיקים מתקבלים באמצעים המאפשרים לשלטונות המס לקלוט אותם בקלות יחסית במחשבים. שאר הנתונים מתקבלים, כבעבר בדיווח ידני, עוברים ניקוב והקלדה ונקלטים במחשבים. לכל שכיר, על פי מספר תעודת הזהות, יש איפוא דף במחשב מס הכנסה בו רשומות כל הכנסותיו.
lt/pgt

ltpgt
במידה שהשכיר עבד בכמה מקומות עבודה מבלי לעשות תיאום מס, אנשי מוקדי דיווח מתעוררים. מעלימים לכאורה מופנים למשרדי השומה באזור מגוריהם לפתיחת תיק. ברוב המקרים מסתיים האירוע בתשלום המס כחוק, בתוספת הצמדה וריבית ובדרך כלל גם קנס. לעתים, העלמה נמשכה שנים מספר ואז היחס נוקשה יותר; המעלים נדרש לשלם כופר, ובמקרים חמורים במיוחד הוא אף מועמד למשפט.
lt/pgt

ltpgt
ברכיה אמר כי "המטרה אינה כסף. הייתי מעדיף שכל אזרחי ישראל העובדים ביותר מעבודה אחת יעשו תיאום מס כחוק, ולא יפלו אצלנו ברשת. לצערי, למרות שבשנים האחרונות הציבור ער יותר לעניין של תיאום מס, אלפים רבים עדיין עוברים על החוק. אין מגזר בציבור שהתופעה פוסחת עליו.
lt/pgt

ltpgt
"ביצוע פעולה פשוטה כמו תיאום מס ימנע מאנשים את התופעה של תשלום גבוה על העלמות מס בכמה שנים, עם כל אי הנעימות הכרוכה בכך, שלא לדבר על תשלום ההצמדות הריביות והקנסות".
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully