וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבות המס של חברות ההיי-טק הישראליות - משלמות מס אפקטיווי בשיעור של 15% ופחות

11.3.2001 / 9:08

בועז לוי, הארץ
ltpgt
במגזר ההיי-טק הישראלי תמיד שמחים להסביר כמה רע בישראל. רע וקשה. הביורוקרטיה מעצבנת, מס ההכנסה מרגיז, קשה להתמזג וקשה להתפצל, הסביבה הרגולטיווית לא ממש נוחה, הבלגן הפוליטי והמדיני אינו מוסיף בריאות, וגם מזג האוויר לא ממש דומה לזה שבקליפורניה.
lt/pgt

ltpgt
חלק מהטענות האלה בוודאי נכונות, ומדינת ישראל היא אולי לא המקום הנוח בעולם לעשות בו עסקים, אבל מנקודה אחת ספציפית נראה שההפך הוא הנכון. חברות ההיי-טק בישראל משלמות מס נמוך יחסית לרוב מדינות העולם, הרבה מזאת בזכות החוק לעידוד השקעות הון.
lt/pgt

ltpgt
מעיון בכמה מהתוצאות הכספיות שפירסמו חברות ההיי-טק הישראליות הגדולות בשבועות האחרונים, עולה כי הן משלמות משלמות מעט מאוד מס. לדוגמה, צ'ק פוינט. מדובר בחברה מצליחה לכל הדעות, שרכשה לעצמה בשנתיים האחרונות מעמד עולמי מוביל בתחומה. במהלך 2000 שילשלה החברה לרשויות המס סכום של 37 מיליון דולר, שהם קצת יותר מ-14% מתוך ההכנסה החייבת שלה. סמנכ"ל הכספים של החברה, אייל דשא, אמר לפני כמה חודשים כי שיעורי המס של החברה אינם צפויים להשתנות משמעותית בתקופה הקרובה.
lt/pgt

ltpgt
דוגמה שנייה היא קומברס, חברה אמריקאית המחזיקה במרכז פיתוח גדול בישראל ומספקת שירותים לחברות טלפוניה וסלולר. שיעורי המס של קומברס נמוכים יותר אפילו מאלה של צ'ק פוינט, ובתשעת החודשים הראשונים של 2000 שילמה קומברס מס בשיעור של 7% בלבד.
lt/pgt

ltpgt
חברת היי-טק מצליחה ומוכרת נוספת היא אם-סיסטמס, שבמהלך 2000 רשמה רווח של יותר מ-12 מיליון דולר. למרות זאת, לא שילמה החברה לרשויות המס אפילו פרוטה שחוקה אחת במהלך השנה. סמנכ"ל הכספים של אם-סיסטמס, רונית מאור, אומרת כי החברה עדיין מנצלת הפסדי עבר צבורים.
lt/pgt

ltpgt
ניצול הפסדי עבר הוא אחת הדרכים שבהן משתמשות חברות ההיי-טק כדי לצמצם את תשלומי המס שלהן. במקרים רבים הפיתוחים הטכנולוגיים וההשקעה הכספית הגדולה נמשכים שנים ארוכות, ובמהלכן רושמות החברות הפסדים כבדים שניתנים לקיזוז כנגד הרווחים העתידיים.
lt/pgt

ltpgt
ואולם, גם בתום ניצולם של הפסדי העבר מצליחות חברות ההיי-טק למצוא פטנטים נוספים שיאריכו את התקופה שבה הן נהנות מהטבות מס - לעתים גם למשך שנים רבות. אחת מהשיטות האלה קרויה "מפעל מאושר" - מעמד המוענק למפעלים וחברות על ידי המדינה מתוקף החוק לעידוד השקעות הון מ-1959.
lt/pgt

ltpgt
המטרה המקורית של חוק זה היתה לפתח את אזורי הפריפריה במדינה, וזאת באמצעות חלוקה של מענקים והטבות מס למפעלי תעשייה שבוחרים לפעול בצפון או בדרום. לחברות הממוקמות באזור המרכז נבנה מסלול מיוחד הכולל הטבות מס בלבד.
lt/pgt

ltpgt
החוק לעידוד השקעות הון נועד במקורו לעודד השקעות הוניות גדולות בציוד ובמכונות. אורי טיגר ממחלקת המיסוי של ארתור אנדרסן אומר כי בשנים האחרונות היה שינוי תפישה במשרד התמ"ס, שהחליט לאפשר גם לחברות תוכנה שאינן מבצעות השקעות הוניות גדולות בציוד ובמכונות, לקבל מעמד של מפעל מאושר. "הכוונה היא לחברות שיש להן ערך מוסף בדמות יצוא ותעסוקה, ולא לחברות דוט.קום", אומר טיגר.
lt/pgt

ltpgt
כך זוכות חברות ההיי-טק לקבל מעמד של מפעל מאושר גם בהשקעה כספית לא גדולה של כמה מאות אלפי דולרים בציוד ומחשבים. התוכניות שמגישות חברות ההיי-טק הממוקמות באזור המרכז מעניקות להן שנתיים של פטור מלא ממס חברות, ועוד חמש עד שמונה שנים של מס חברות מופחת. ככל ששיעור הבעלות הזר על החברה הישראלית גדול יותר, כך גדלות הטבות המס שמקבלת החברה בשנים המאוחרות יותר.
lt/pgt

ltpgt
"מבנה כזה של הטבות מעודד את החברות להצליח", אומר טיגר. אם המוצר לא הצליח והחברה לא הפיקה ממנו הכנסות, המדינה אינה נותנת כל הטבה.
ltbgt
מגלגלות את ההטבות
lt/bgt
"המנגנון שמאחורי המפעל המאושר הופך אותו למעין מקלט מס", אומר אילן לבנון, מנהל מחלקת ההיי-טק במשרד רו"ח ליבושיץ קסירר. "החברות שנבנו עם תכנון מס חכם יותר הגישו בקשה למפעל מאושר מיד עם הקמת החברה, וכל שנה או שנתיים עושים הרחבות".
lt/pgt

ltpgt
ההרחבות הן תוכניות שהחברות מגישות למרכז ההשקעות בעבור פיתוחם של מוצרים חדשים. כך יכולה החברה ליהנות מהטבות מס על תוספת ההכנסות הנובעת מהפרויקטים החדשים, ולמעשה להמשיך ליהנות משיעורי מס אפקטיוויים נמוכים במשך שנים רבות.
lt/pgt

ltpgt
לא רק חברות ישראליות נהנות מהחוק לעידוד השקעות ההון. מסתבר שגם חברות אמריקאיות מצליחות לנצל אותו, וזאת על ידי הקמה של מרכזי מו"פ בישראל. במקרה כזה החברה מגישה למרכז ההשקעות בקשה להכיר במרכז הישראלי כ"מרכז פיתוח".
lt/pgt

ltpgt
בכפוף לאישור התוכנית, תעבוד החברה הזרה עם השלוחה הישראלית כמרכז פיתוח שמבנה ההכנסות שלו מוכר בשיטת Cost Plus. בשיטה זו, הרווח של החברה הישראלית - המחושב כאחוז מהמחזור ומוגבל ל-12.5% - נהנה מהטבות המס של המפעל המאושר.
lt/pgt

ltpgt
כמו כל הטבת מס, גם המפעל המאושר ממגנט אליו הכנסות ממקורות שונים. הנטייה הטבעית של חברה אמריקאית בעלת מרכז פיתוח ישראלי היא כמובן לשייך חלק גדול ככל שניתן מההכנסות לחברה הבת הישראלית, וזאת אף שבמקרים רבים בישראל נמצא רק מרכז הפיתוח של החברה - והמכירות כולן שייכות לחברה האמריקאית.
lt/pgt

ltpgt
הטבת המס הגדולה שממנה נהנות חברות ההיי-טק הישראליות מצליחה כנראה לשמש מוקד משיכה לחברות רבות. אמנם נכון שהמבנה המקובל כיום בעבור חברות ההיי-טק כולל רישום בארה"ב, וזאת כדי להיחשב כחברה אמריקאית ולהתקרב ללקוחות. ואולם, רבות מהן אינן מוותרות על הקמת שלוחה ישראלית.
lt/pgt

ltpgt
רבות מהן מתרצות צעד זה בניצול כוח הפיתוח הישראלי, אבל נראה שלא פחות מכך מטרתן היא לנצל את הטבת המס שמעניקה ממשלת ישראל. לחלופין, חברות אחרות, כמו צ'ק פוינט, בוחרות לוותר על השיוך האמריקאי ולהירשם בישראל כדי ליהנות ממלוא הטבות המס האפשריות.
lt/pgt

ltpgt
התשובה לשאלה אם הטבות המס שנותנת המדינה לחברות ההיי-טק הגדולות משתלמת לה בסופו של דבר

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully