וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הון סיכון/ למכירה: השקעה גרועה מיד שנייה

11.3.2001 / 7:53

הארץ
ltpgt
מאת עודד חרמוני
lt/pgt

ltpgt
הידיעה שפורסמה בשבוע שעבר ולפיה קנת רינד, שותף בקרן ההון סיכון הישראלית אינפיניטי, מקים את קרן ההון סיכון PEI עם משקיעים פרטיים מתעשיית ההון סיכון, עוררה עניין רב בקרב הקרנות הישראליות. אמנם, ידיעות על הקמת קרנות חדשות אינן כה יוצאות דופן, אלא ש-PEI, שככל הנראה תפעל גם בישראל, היא קרן הפועלת באחד האזורים החשאיים ביותר של תעשיית ההון סיכון: קרנות משניות - Secondary Funds.
lt/pgt

ltpgt
קרנות משניות מכונות לעתים בתואר המרתיע "אוכלי הפגרים של תעשיית ההון סיכון". אלה קרנות הרוכשות, כמעט תמיד בעסקות סודיות ונסתרות מעין התקשורת, חלקים בקרנות הון סיכון ממשקיעים המבקשים לעזוב אותן. לעתים הן רוכשות את הפורטפוליו של הקרנות או חלקים ממנו, שבהם מחזיקים שותפים בחברת הניהול של הקרן. מאחר שמדובר במניות שאינן נזילות, שכן לא ברור מתי ניתן, אם בכלל, לממש אותן, המחיר שאותו גובות הקרנות המשניות גבוה - 50%-30% פחות מהערך המשוערך של אחזקות המוכר.
lt/pgt

ltpgt
מכיוון שמדובר בהפחתה משמעותית בשווי האחזקה, מעוניינים שני הצדדים שהעסקה לא תתפרסם. הפסדי משקיעים ואחזקות המאבדות מערכן מעולם לא היו כרטיס ביקור טוב. בימים הטובים של התעשייה, כאשר המשקיעים מזרימים כסף לחברות כמעט ללא בדיקה, אין ביקוש לקרנות המשניות. המשקיעים רואים את ההנפקות והמכירות של החברות שבהן השקיעו באופק ולא מעוניינים להפנות את הכספים, וכמובן לא תוך הפסד, לאפיקים סולידיים יותר.
lt/pgt

ltpgt
ואולם המשבר בתעשיית ההיי-טק החזיר את הקרנות המשניות למשחק. המשקיעים המוסדיים מעדיפים ערוצי השקעה בטוחים, וחלקם מעוניינים להיפטר מאחזקותיהם בקרנות שבהן השקיעו בתקופת השיא - גם במחירי הפסד. אלא שהדבר אינו פשוט; על פי חוזי ההשקעה שלהם בקרנות, הם חייבים למצוא מישהו שיתפוס את מקומם בקרן. אין אפשרות למשוך את ההשקעה או לבטל את ההתחייבות לקרן.
lt/pgt

ltpgt
לפני כמה חודשים פורסם כי בנק צ'ייס מנהטן, מהבנקים הגדולים בעולם, השותף במאות גופי השקעה, החליט לצאת מחלק מהשקעותיו בהון סיכון, שהסתכמו בכ-2 מיליארד דולר. בתעשייה הישראלית ריננו שהבנק ייצא מקרן ההון סיכון פולריס, שעמה הוא מזוהה בישראל. גם בקרן וגם בבנק הכחישו את הידיעות. אם מימש הבנק את כוונתו, מדובר באחת מהעסקות הגדולות ביותר בעולם בשוק המשני.
lt/pgt

ltpgt
גם המשקיעים הפרטיים לחוצים. השקעות ההון סיכון, שעד לפני שישה חודשים נראו כהצלחה מובטחת, נראות כיום כסיכון גבוה. מי שאינו יכול להתמודד עם פרקי הזמן החדשים שהשוק קובע עד לאקזיט (מימוש ההשקעה), מעדיף לעתים למכור את מניותיו.
lt/pgt

ltpgt
בעולם פועלות כמה קרנות גדולות המפעילות, לצד הקרנות המוכרות והמיוחצנות, גם קרנות משניות. למשל קרן ההון סיכון הבוסטונית הרבור-וסט, הפעילה גם בישראל, היא מהמפורסמות בתחום זה. עד כה רכשה הקרן מניות משניות בקרנות בהיקף של 900 מיליון דולר באירופה, ארה"ב ואסיה. בידיה עוד מיליארד דולר המיועדים להשקעות מסוג זה.
lt/pgt

ltpgt
השקעותיה נעות בין 250 אלף דולר בקרן בודדת ל-250 מיליון דולר לפורטפוליו מלא של קרן.
lt/pgt

ltpgt
קרן משנית בולטת נוספת היא פול (Paul) קפיטל. מקורות בתעשייה טוענים כי באחרונה היא פעילה מאוד בישראל. מ-91' ועד היום רכשה חלקים ביותר מ-100 קרנות הון סיכון, שניהלו השקעות בכ-1,000 חברות.
lt/pgt

ltpgt
תופעת הקרנות המשניות בתעשיית ההון סיכון הישראלית עדיין חדשה יחסית. הקרן הישראלית היחידה הפועלת במוצהר בתחום זה היא הרווסט של אוורגרין. הקרן הוקמה בידי שמואל שילה ב-98', ועד כה ביצעה כמה רכישות של אחזקות בקרנות הון סיכון ישראליות - וכמעט כולן נשמרות תחת מעטה כבד של חשאיות.
lt/pgt

ltpgt
בקרן, שבאחרונה פתחה במסע פרסום לפעילותה בעיתונים, מסרבים לדבר על הקרן ועל פעילותה. העסקה הידועה היחידה שלה עד כה היתה בקרן ההון סיכון הציבורית אינוונטק. הרווסט רכשה בשנה שעברה את חלקה של מלל בקרן (9.3%), תמורת 1.36 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
מניות אלה היו אמורות להיות בעלות שווי של 3.9 מיליון דולר אחרי ההנפקה - פי שלושה מהסכום שבו מכרה אותן מלל. מלל, שהיתה ממייסדות אינוונטק, נאלצה למכור את מניותיה בשליש משוויין לאחר ההנפקה, בגלל מצב קשה שאליו נקלעה.
lt/pgt

ltpgt
ההערכות בתעשייה הן כי כמה קרנות ותיקות הנמצאות לקראת סוף חייהן (בדרך כלל קרן פועלת במשך שבע שנים) מציעות למכירה את אחזקותיהן בחברות הפורטפוליו שנותרו להן. קרנות אלה, שמרבית החברות שבהן השקיעו ביצעו מימוש באמצעות הנפקה, מכירה או שנמחקו, מחזיקות עדיין מניות במספר מצומצם של חברות שעתידן אינו ברור. אחד השותפים הבכירים בקרן ותיקה מנהל עתה מו"מ עם קרנות אמריקאיות ואירופיות למכירת אחזקותיו בחברות הפורטפוליו.
lt/pgt

ltpgt
מנהל בקרן הון סיכון ישראלית גדולה אמר באחרונה כי אם יימשך המשבר, יגדל מספר העסקות של הקרנות המשניות בישראל. "העסקות ימשיכו להיות חשאיות, אבל מספרן יגדל לאין שיעור ועמן גם ההפסדים של המשקיעים הקודמים. היום הקרנות המשניות הרבה יותר חמדניות מבעבר - הן רוצות יותר אחוזי הפחתה במחיר המניות שהן רוכשות, ולעתים דורשות לראות רווח של יותר מפי שניים על הכסף שהשקיעו, בתוך פרק זמן קצר. המשקיעים בקרנות נאלצים למכור את חלקם בחברות, מחשש שיפסידו יותר כסף עם מחיקת החברות הכושלות, או שלא יוכלו לראות החזרים בשנים הקרובות".
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully