וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאבי בעור בזק / זאבי מוכיח שכל מה שצריך כדי להשתלט על בזק זה 20% ממניותיה

11.3.2001 / 8:38

הדר חורש, הארץ
ltpgt
מחר שוב ינסה מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, ירון יעקובס, לחלץ את העגלה התקועה של הפרטת בזק . איש המפתח הוא גד זאבי. יעקובס אמור להיפגש איתו לדיון בתנאים להשלמת גיוס ההון לבזק וחידוש תהליך ההפרטה. בהשאלה מאוצר הביטויים ההסתדרותיים, "הצדדים מתבצרים בעמדותיהם". העמדה של זאבי היא ההתבצרות עצמה, שכן המחלוקת אינה אלא שלב נוסף במאבק השליטה ההולך ומוכרע בבזק.
lt/pgt

ltpgt
זאבי מחזיק ב-20% ממניות בזק, אותן קנה לפני שנתיים בעיקר מקייבל אנד ויירלס הבריטית, שנואשה מהאפשרות להשתלט על בזק. אבל כעת מוכיח זאבי ש-20% מהמניות הם כל מה שצריך כדי להשתלט על בזק, או לפחות למנוע ממישהו אחר לשלוט בחברה.
lt/pgt

ltpgt
ב-15 בפברואר השנה כינס יעקובס את אסיפת בעלי המניות של בזק כדי לקבל החלטה טריוויאלית ובלתי שנויה במחלוקת על הגדלת הון החברה. הגדלת ההון היא צעד מכין לקראת גיוס הון של 1.3 מיליארד שקל. על הצורך בגיוס הון הסכימו הכל. בסוף 2000 חתמה בזק על הסכם התייעלות ופרישה מוקדמת של עובדים. הפרישה המוקדמת עתידה לעלות 1.4 מיליארד שקל, והסכומים המתאימים הופרשו כבר במאזני החברה. ההחלטה על גיוס ההון התקבלה במטרה לשמור על חוסנה הפיננסי של החברה.
lt/pgt

ltpgt
גיוס ההון היה אחד הסעיפים המרכזיים בהסכם עם ועד עובדי החברה, שהסכים בצעד נדיר להפרטת החברה ולתוכנית הפרישה המוקדמת. זאבי, שהשקיע 640 מיליון דולר בבזק, עקב מקרוב אחר המהלכים ואף הביע תמיכה בגיוס. קל מאוד להבין מדוע הוא נראה כאוהד המסור ביותר של ההפרטה: הוא מכריז על עצמו כמועמד לרכישת השליטה בחברה, ויש לו 640 מיליון ראיות לרצינות כוונותיו.
lt/pgt

ltpgt
אבל שום דבר אינו פשוט כשמדובר בעסקיו של זאבי. לזאבי יש עניין מיוחד להראות - בעיקר לכל מועמד אחר לרכישת השליטה בבזק - עם מי יש לו עסק. לממשלה יש אמנם 57% ממניות בזק, שליטה מוחלטת, אבל כל החלטה מיוחדת באסיפת בעלי המניות של החברה, מסביר עו"ד מישל אוחיון, דורשת רוב מיוחד של שני שלישים מהנוכחים. הסיכוי של הממשלה לגייס את הרוב הדרוש מול ההתנגדות של זאבי הוא תיאורטי בלבד. כך הצליח זאבי לעכב במשך חודשים ארוכים מינוי דירקטורים חיצוניים לבזק - לכאורה, כתגמול על החלטת שר התקשורת שלא לאפשר לו נציג במועצת המנהלים בבזק; למעשה, עוד הזדמנות להפגין כוח ולהרתיע מתמודדים בקרב על השליטה.
lt/pgt

ltpgt
כעת נראה זאבי כמי שפועל בניגוד לאינטרס שלו עצמו: עיכוב גיוס ההון מעכב את הליכי הפרטה. ככל שמתמשכים הדיונים בין זאבי לנציג הממשלה יעקובס, מתברר שזאבי מתנה את הסכמתו לגיוס ההון בדרישה שיתאפשר לו להשתתף בהנפקה - לא רק כדי לשמור על חלקו במניות החברה, אלא גם כדי להגדיל את האחזקה. כמשתתף עתידי בהנפקה אמור זאבי לדרוש הנפקה במחיר נמוך ככל האפשר, אך הוא דרש שההנפקה תתקיים רק במחיר של 8 שקלים למניה, מחיר שאחר כך הורד ל-6 שקלים.
lt/pgt

ltpgt
יעקובס יודע יפה שהוויכוח אינו על מחיר המניה בגיוס ההון או על מועד ההנפקה. המאבק הוא בעצם על השליטה בבזק ועל השאלה אם המדינה תציע למכירה את השליטה בבזק או את זאבי בעור בזק. אם במכרז שתקיים המדינה יזכה במקרה מישהו שאינו נקרא גד זאבי, הוא יגלה שותף מתוסכל ונחוש לסובב את הגלגל לאחור.
lt/pgt

ltpgt
תקיעת הרגל בדלת היא תרגיל ישן בשוק ההון. אחד המקרים הבולטים אירע ב-96', כאשר ניסה איש העסקים שמואל דנקנר להכשיל את המכרז שקיים בנק הפועלים למכירת החברה הבת, פועלים השקעות. במהלך המכרז רכש דנקנר כ-20% ממניות פועלים השקעות ואיים להרתיע כל מתחרה פוטנציאלי. בסופו של דבר רכשה קבוצת דוברת-שרם (כיום שרם פודים קלנר) את השליטה בבנק ונאלצה לשלם לדנקנר בעסקת חילופי מניות, בה קיבל דנקנר מניות מתב תמורת מניותיו בפועלים השקעות. מחיר העסקה היה גבוה וכואב, ורק מי שיודע כמה נהנה יצחק שרם לראות את מפולת מניות מתב בשנה האחרונה (62% מתחת לשיא) מבין כמה כאב לו פידיון מניותיו של דנקנר בפועלים השקעות.
lt/pgt

ltpgt
אבל פועלים השקעות היתה עסקה של 63 מיליון דולר. רוכש בזק יצטרך להשקיע יותר מ-2 מיליארד דולר ברכישת השליטה, ופידיון מניותיו של זאבי עלול לעלות מיליארד דולר ויותר. שוק התקשורת שוקק היום הזדמנויות עבור משקיעים המוכנים להמר על הענף. בזק של זאבי לא נראית כרגע כמציאה הגדולה בשטח.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully