וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית נוספת: עיריית תל אביב נתבעת בגין גביית "כופר חנייה"

8.3.2001 / 20:05

לטענת התובע מדובר ב"מס" שגובה העירייה באופן לא חוקי; מעריך את הנזק לכל הנפגעים בכ-100 מיליון שקל

אמיר הלמר
ltpgt
תביעה ייצוגית נוספת הוגשה היום בבית המשפט המחוזי, ונראה שמכשיר זה הופך להיות המכשיר המשפטי הפופולרי של השנה.
lt/pgt

ltpgt
בתביעה זו טוען רן צור, המיוצג ע"י עו"ד דורון לוי ממשרד עמית פולק מטלון ושות', כי עיריית תל אביב עוסקת במשך שנים באופן שיטתי בגביית "מס" שלא כדין. ה"מס" המדובר הינו "כופר חנייה" הנגבה ע"י העירייה, כחלק מהתשלומים שהיא גובה בגין היתרי הבנייה הניתנים על ידה.

מהותו של "כופר החנייה" הוא השתתפות בהתקנת חניות בחניון ציבורי, מקום שלא ניתן לבנות חנייה בפועל בבניין שבו מבוצעת הבנייה המבוקשת.
lt/pgt

ltpgt
לטענת צור, הוא הגיש בקשה להיתר לשם תוספת בנייה, ובמסגרת ההיתר שניתן לו, טענה העירייה כי חסרים במקום 4-3 מקומות חנייה. עקב כך דרשה ממנו העירייה תשלום של "כופר חנייה" בסך של כ-109 אלף שקל, בטענה שסכום זה מיועד להתקנתו של חניון ציבורי.
lt/pgt

ltpgt
צור טוען, כי למרות ששילם את הכסף, לא מסרה לו העירייה כל מידע באשר לאופן השימוש הנעשה בו ובאשר לזכויות המגיעות לו בחניון הנבנה, ואף לא את מיקומו של החניון בו יותקנו מקומות החנייה שבעבורם שילם.
lt/pgt

ltpgt
צור מוסיף כי גביית "כופר חנייה" הפכה מנהג של הרשויות המקומיות בארץ, וועדות הערער קבעו במקרים רבים כי אין לרשויות סמכות לגבות סכומים אלו, כל עוד לא אושרה תוכנית שלביצועה הוקמה קרן למימון חניון ציבורי בסמוך לאותו מגרש.
lt/pgt

ltpgt
מניתוח של מהות תשלום "כופר חנייה" עולה לטענת צור, כי מדובר למעשה בגביית מס שלא בהתאם לחוק - ולכן על העירייה להשיב לו את הסכומים ששולמו על ידו. צור טוען עוד כי במהלך השנים התעשרה העירייה על חשבון תושביה ששילמו "כופר חנייה" שלא כדין, וכעת עליה להשיב להם את כספם.
lt/pgt

ltpgt
לטענת צור, על הקבוצה שנפגעה במשך השנים מפעילות העירייה נמנה כל מי שביקש היתר בנייה, ואשר שילם כופר חנייה לנתבעות בשבע השנים שקדמו למועד הגשת תביעתו. צור מעריך את הנזק הכולל לכל הקבוצה בכ-100 מיליון שקל.
lt/pgt

ltpgt
צור טוען עוד, כי בעבר נתבעה העירייה בגין אותה עילה אך העניין הסתיים בהסכם לפיו החזירה העירייה את מלוא הכספים שגבתה מהתובעת. עוד טוען צור, כי מטרת ההסדר שאליו הגיעה העירייה עם התובעת דאז, היתה להימנע מלהשיב את הסכומים הגבוהים שגבתה במהלך השנים כמס שלא כדין. לפיכך, סיכלה העירייה את התביעה הייצוגית שהוגשה אז באמצעות השבת הכספים לתובעת.
lt/pgt

ltpgt
צור טוען כי הסכמת העירייה להשיב לתובעת באותו עניין את סכום "הכופר" מעידה כאלף עדים על הכרת המשיבות בעובדה, שגביית כופר החנייה נעשית שלא כדין, כלפי צדדים נוספים הנדרשים לקבל היתר היתרי בנייה מן המשיבות.

לפיכך, טוען צור כי כי לנוכח חובתה של רשות ציבורית לנהוג שוויון בכל האזרחים, ברור כי על העירייה להכיר באופיו המיסויי של תשלום כופר חנייה, תשלום הנגבה שלא כדין, ולהשיב את הכסף לכל אותם אזרחים וגופים ששילמו כופר חנייה ע"מ לקבל היתר בנייה.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully