וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירידות החדות בשוקי המניות לא פוררו את תרבות ההשקעה בבורסה המתפתחת בגרמניה

12.3.2001 / 9:20

הארץ
ltpgt
אקונומיסט
lt/pgt

ltpgt
פרנקפורט, גרמניה. יש גבול למה שאדם יכול לסבול. בשנה החולפת נאלץ בוריס בקר להתמודד עם משפט גירושים ממושך ותביעת אבהות שהוגשה נגדו. לפני כמה חודשים תיכנן כוכב הטניס להנפיק לציבור בקיץ 2001 את רשתות שיווק מוצרי הספורט שלו, BBM ו-BBI, אך הוא דחה את התוכנית. "כרגע", אומר בקר, "הנפקת מניות שקולה להתאבדות".
lt/pgt

ltpgt
לא קשה להבין למה הוא מתכוון. באביב 2000, אחזה בגרמניה בהלה למניות טכנולוגיה: התדמית של משקיעים המעדיפים פיקדונות חיסכון בריבית נמוכה נעלמה, ורבים מהם נהרו לשוק ההנפקות הראשונות לציבור (IPO); הזינוק במניות האינטרנט והטכנולוגיה רומם אל על את נויר מרקט, שוק מניות הצמיחה הגדול באירופה, וגרמנים רבים החלו לסחור במניות - באינטרנט, כמובן. יזמות וחדשנות זכו לשבחים רבים בעיתונות הכלכלית המתפתחת.
lt/pgt

ltpgt
עם זאת, בשנה החולפת ספגו כל אלה מכה קשה. הנויר מרקט ירד עוד יותר מבן דודו הגדול בארה"ב, הנאסד"ק, והוא נמוך כעת בכ-80% מהשיא במארס 2000; שווי השוק של כתריסר חברות במדד נימקס 50, שבו חברות 50 החברות הגדולות בנויר מרקט, הוא עשירית מזה בשיא. בחלקו הגדול, משקפת הירידה את אובדן האמון של משקיעים בכל העולם במניות הטכנולוגיה. אך גם התכסיסים והתחבולות שנקטו כמה חברות לא הועילו: כמה חברות העלימו מידע לגבי תחזיות מכירות ורווחים או פירסמו מידע כוזב. כמה עסקות במניות של בעלי עניין נראות חשודות.
lt/pgt

ltpgt
הנויר מרקט הוא רק חלק קטן משוק גדול יותר. בשיאו, היה שווי השוק המצרפי של נויר מרקט רבע משווי השוק המצרפי של 30 החברות במדד מניות החברות הגדולות דקס. גם גורלו של הדקס לא שפר, ומאז מארס 2000 הוא הידרדר ב-20%.
lt/pgt

ltpgt
לקריסת מניות דויטשה טלקום היתה תהודה רבה. כשממשלת גרמניה הנפיקה לציבור נתח מחברת הטלפוניה הגדולה ב-1996, זכו המניות לכינוי "מניית העם". אך בדומה לחברות טלפוניה בכל העולם, גם מניות דויטשה טלקום ירדו חדות. ביוני 2000, הנפיקה ממשלת גרמניה נתח נוסף מחברת הטלפוניה במחיר למניה של 66.5 יורו. מאז, הן הידרדרו ב-60%.
lt/pgt

ltpgt
כעת, נדרשים ממשלת גרמניה, עדיין בעלת המניות הגדולה בדויטשה טלקום, ומועצת המנהלים של החברה לצאת להגנת המנכ"ל, רון סומר, שעה שגוברות הקריאות לפיטוריו. גם קנצלר גרמניה, גרהרד שרדר, יצא להגנת החברה ואמר כי מחיר המניות אינו משקף את שוויין האמיתי.
lt/pgt

ltpgt
ניתן היה להעריך כי אירועים אלה יביאו לאבדן האמון של הגרמנים בשוקי המניות; גם ההאטה בצמיחה הכלכלית לבטח לא סייעה: במחצית השנייה הואט קצב הצמיחה של הכלכלה הגדולה בגוש היורו, ואנליסטים רבים מורידים כעת גם את תחזיות הצמיחה ל-2001.
lt/pgt

ltpgt
בפברואר, עלתה האבטלה במקצת, אם כי שיעורה נשאר 9.3% מכוח העבודה. נראה כי המצב הכלכלי משפיע גם על ההחזקות במניות: עקב ירידה במספר העובדים בעלי המניות, ירד מספר הגרמנים המחזיקים במניות במחצית השנייה של 2000 לפחות מ-6.2 מיליון, לפי נתוני חברת המחקר דויטשה אקטינינסטיטוט (DAI), המעודדת השקעות במניות.
lt/pgt

ltpgt
ואולם, הבהלה למניות בגרמניה לא שכחה. יותר ויותר גרמנים משקיעים במניות, לעתים באופן עקיף באמצעות קרנות נאמנות. במחצית השנייה של 2000 נוספו עוד 750 אלף משקיעים חדשים בקרנות הנאמנות ואחד מכל חמישה גרמנים מחזיק כעת במניות - שיעור קטן הרבה מזה בארה"ב, בריטניה או כל מדינה מערב אירופית אחרת, אך כפול ממספרם בגרמניה ב-1997.
lt/pgt

ltpgt
מאז תחילת 2001, המשיכו ההשקעות בקרנות נאמנות לצמוח, אומרים מנהלי קרנות. מדובר אמנם בשיעור קטן מזה ב-2000, אך מהיר מהממוצע בשנים החולפות, אומר סטפן זלבך מ-DGZ-דקה-בנק, זרוע ניהול הקרנות של הבנקים לחיסכון בגרמניה.
lt/pgt

ltpgt
אחד הגורמים לכך, אומר זלבך, הוא שרבים אכן מאמינים כי התשואה על השקעות במניות לטווח הארוך גבוהה מזו בתוכניות חיסכון. רבים אף מעדיפים לפזר את כספם בין כמה קרנות נאמנות. "המשקיעים מאוד רגועים". אומר זלבך. "המשקיע הגרמני התבגר סוף סוף".
תרבות ההשקעות בגרמניה ותיקה יותר מהמקובל לחשוב, והיא כבר הספיקה להכות שורשים. מספר המשקיעים ישירות במניות היה כ-4 מיליון בין 1992 ל-1997. בה בעת, זינק שווי ההשקעות בקרנות נאמנות פי שלושה בין 1991 ו-1995, והוכפל שוב ב-1997 - השנה בה נולד הנויר מרקט.
lt/pgt

ltpgt
ההשקעה במניות זוכה לעידוד גם הודות לתוכנית ממשלת גרמניה לערוך רפורמה במערכת הפנסיה. הממשלה מתכננת להתאים את הפנסיה הממשלתית להכנסות הפרטים, ולעודד פתיחת חשבונות פנסיה אישיים. לדברי לינדר הולווג מחברת הייעוץ Tecis, הגרמנים הבינו כי עליהם לחסוך לקראת הפרישה לגמלאות, ולא להסתמך רק על הפנסיה התקציבית.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully