וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקרוסופט תחשוף את קוד מערכת ההפעלה חלונות 2000

12.3.2001 / 9:17

הארץ
ltpgt
מאת יובל דרור
lt/pgt

ltpgt
חברת מיקרוסופט תחשוף בפני מפתחים 95% מקוד המקור של מערכת ההפעלה חלונות 2000 ומערכת ההפעלה החדשה שלה, חלונות XP. החברה תאפשר למפתחים לראות את הקוד, אך לא לשנות אותו. עד כה איפשרה רק לחברות מועטות לעיין בקוד של מערכת ההפעלה שלה - הנחשב לאחד הסודות המסחריים הכמוסים של החברה.
lt/pgt

ltpgt
התוכנית החדשה של מיקרוסופט כוללת את כל הגרסאות של מערכת ההפעלה חלונות 2000 וכן את מערכת חלונות XP, שתושק לקראת סוף 2001. במסגרת התוכנית יקבלו כ-1,000 מפתחים רישיון לראות את הקוד על מנת שיבינו כיצד הוא פועל, ואולם לא יורשו לבצע בו שינויים . מסיבה זו, יש בתעשייה הקוראים לתוכנית זו "התוכנית המוזיאונית של מיקרוסופט" - לראות, אבל לא לגעת.
lt/pgt

ltpgt
לאורך תקופה ארוכה השמיעה מיקרוסופט את אחד הקולות הרועמים ביותר נגד הקוד הפתוח. ביל גייטס, יו"ר החברה ומייסדה, אמר פעמים רבות כי כחברה מסחרית, אינו רואה דרך אמיתית לחשוף את הסודות המסחריים של החברה ולהמשיך להרוויח כסף. מסיבה זו איפשרה מיקרוסופט ללקוחות מעטים בלבד לעיין בקוד המרכיב את מוצריה. ברוב המקרים היו אלה יצרניות המחשבים האישיים, גופים פיננסיים ומוסדות אקדמיים. דווקא מתאגידי הענק וחברות התוכנה, הגופים שרצו יותר מכל לעיין בקוד, כדי שיוכלו להיטיב לפתח יישומים למערכת ההפעלה של מיקרוסופט, נמנעה הגישה אליו.
lt/pgt

ltpgt
יש הטוענים כי הסיבה לשינוי באסטרטגיה של מיקרוסופט היא שהחברה מנסה לעודד את המפתחים להצביע על באגים בקוד ובכך לשפר את מערכת ההפעלה שלה. ואולם נציגי מיקרוסופט טוענים שהסיבה שונה לחלוטין. "אנחנו מקווים שהלקוחות שלנו יוכלו לשפר את היישומים שלהם לאחר שיבינו כיצד פועל הקוד", הסביר ג''ייסון מטוסו, מנהל מוצר בחטיבת רישיונות הקוד במיקרוסופט בראיון לאתר Wired.
lt/pgt

ltpgt
ואכן, מפתחים הבונים יישומים עבור מערכות ההפעלה של מיקרוסופט התלוננו מאז ומתמיד שהם עובדים בצורה עיוורת: מפתחים יישומים בלי לדעת כיצד עובדת מערכת ההפעלה. הדבר דומה למי שמפתח יישומים לשעון בלי לפתוח אותו ולגלות כיצד עובדים גלגלי השיניים. בדיקת הקוד תאפשר למפתחים לגלות, לעתים בפעם הראשונה, כיצד בנו המתכנתים של מיקרוסופט את מערכת ההפעלה.
lt/pgt

ltpgt
אנליסטים טוענים כי החברה רחוקה מלוותר על הקניין הרוחני שלה ולהפוך לחברת קוד פתוח, ואולם היא מבינה מה הם יתרונות חשיפת הקוד. "מיקרוסופט מנסה להשיג את הטוב שבכל העולמות: גם לשמור על הקוד וגם ליהנות מכך שהמפתחים המוכשרים ביותר יעיינו בו ויספקו לה חוות דעת", הסביר דוויט דיווס, אנליסט מחברת סאמיט אסטרטגיות.
מעבר לכך, פתיחת הקוד באופן הדרגתי תעזור למיקרוסופט ליצור אמון בקרב לקוחותיה, ואסטרטגיית הדוט.נט שאותה היא מנסה ליישם תלויה רבות בנכונותם של המפתחים לפתח יישומים על בסיס הפלטפורמות שלה. החברה מקווה כי האמון שהיא נותנת במפתחים, והעובדה שהיא נותנת להם את המפתח למערכות שלה, יגרמו להם לגמול לה בכך שיפתחו יישומים ושירותים המבוססים על מוצריה.
ltbrgt
lt/bgt ממתינים להאקריםltbgt
חברת המחקר מטה גרופ מעריכה כי קוד מערכות ההפעלה של מיקרוסופט יפורסם באינטרנט בששת החודשים הבאים, פרסום שיביא האקרים לנסות ולמצוא חורי אבטחה בקוד ולגלות את נקודות החולשה בו, ובכך לעזור לחברה לשפר את מוצריה. "מיקרוסופט מגייסת את הצוות הטכני של לקוחותיה הגדולים, ואולי אף את קהילת ההאקרים כולה, כדי לשפר את התוכנות שלה - שרק היא מוכרת ומרוויחה מהן", טוענת חברת המחקר בכתבה ברשת CNET.
lt/pgt

ltpgt
מפתחים העובדים על תוכנות קוד פתוח אמיתיות פחות מתרשמים מהנדיבות שגילתה מיקרוסופט. "אני מעדיף את הפילוסופיה של תוכנות קוד פתוח", הסביר זאכרי בין, מתכנת העובד על פיתוח תוכנה גרפית לסביבת לינוקס הדומה בתכונותיה לפוטושופ. "האסטרטגיה החדשה של מיקרוסופט אינה תואמת את הפילוסופיה הזו בשום דרך".
lt/pgt

ltpgt
מיקרוסופט מבטיחה לשקול לבצע שינויים בקוד שלה אם יעירו המפתחים הערות בונות ומועילות, ואולם היא תשלוט גם בשינוי זה: "אנחנו פתוחים להצעות, אבל נכון לעכשיו הרישיון הוא רישיון לבדיקה בלבד. במשך הזמן נראה לאן דברים מתפתחים, ונחליט", אמר מטוסו.
lt/pgt

ltpgt
השאלה שנותרה פתוחה היא עד כמה ירצו המפתחים לשתף פעולה עם מיקרוסופט. העובדה שהחברה אינה מאפשרת להם לבצע שינויים בקוד עשויה לגרום לרבים מהם לא לעזור לה לשפר את מוצריה. שאלה נוספת קשורה למידת הפתיחות וההיענות שתפגין החברה להצעות המפתחים. התשובות יינתנו בחודשים הקרובים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully