וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר מחירים בשוק הקפה העולמי

12.3.2001 / 10:19

הארץ
ltpgt
אקונומיסט
lt/pgt

ltpgt
סאו פאולו. האספרסו של הבוקר אולי לא זול יותר, אך המחירים של פולי קפה בבורסות הסחורות בעולם קרסו בחודשים החולפים, חרף הסכם של המדינות המגדלות לצמצם את היצוא ב-20%. בשבוע שעבר, שלחה התאחדות המדינות מגדלות הקפה (ACPC) חברת חקירות שווייצית, SGS, לבדיקת מחסנים במדינות החברות, מתוך חשד כי כמה מהן מפרות את ההסכם. בה בעת, נועדו נציגי שמונה מדינות מגדלות קפה בגואטמלה לדון בהצעה נפרדת לבלימת ירידות המחירים, כחלקה יירכשו פולים באיכות נמוכה וישמשו למטרות אחרות כמו דלק ודשנים.
lt/pgt

ltpgt
תוכנית ריסון היצוא של ACPC אמורה להבטיח עלייה במחיר של סל פולי קפה מסוגים ומאכויות שונות ליותר מ-95 סנט לליברה. אך מאז הוחלה התוכנית באוקטובר 2000, ירדו המחירים ב-50%. כמעט כל המגדלים מפסידים: בכמה מדינות הופסק קטיף הפולים מהעצים.
כשלון תוכנית ריסון היצוא עוררה ביקורת חריפה בברזיל, מגדלת הקפה הגדולה בעולם. מגדליה חושדים כי שעה שהם צייתו לתוכנית, אחרים הפרו אותה. לואיס האפרס מארגון החקלאים, החברה הברזילית הכפרית, אומר כי התוכנית היא "קטסטרופה", וכי במקום לתמוך במחירים היא מדכאת אותם, בכך שהיא יוצרת אי ודאות. כל זאת הגביר תחושה בקרב ברזילאים, שכללי הסחר העולמי נועדו להקשות עליהם.
lt/pgt

ltpgt
קולומביה, מגדלת הקפה השנייה בגודלה בעולם, קוראת לשוב ולהחיל את הסכם הקפה הבינלאומי, מערכת מכסות שנאכפה בסיוע המדינות מייבאות הקפה, שקרסה ב-1989. אך כעת נראה כי אין סיכוי לשכנע את המדינות הצורכות לתמוך בתוכנית שעלולה לייקר את הקפה של הבוקר. בה בעת, הסתיימה הוועידה בגואטמלה, בעניין משיכת פולים מאיכות נמוכה מהשוק, בלא יותר מהצהרת כוונות. נוכח הבעיות הכלכליות של המדינות המשתתפות, יהיה קשה לממן ולאכוף תוכנית בהיקף הגדול דיו להשפיע על המחירים בשוק.
lt/pgt

ltpgt
לכן נראה כי הבחירה היא בין תוכנית ריסון היצוא של ACPC לשוק חופשי. ייתכן שכמה מגדלים בברזיל יעדיפו שוק חופשי. הם שיפרו את פריון העבודה בשנים החולפות, וגם הפיחות בריאל ב-1999 תורם לרווחיות. ייתכן שיוכלו לשרוד תקופה מסוימת של מחירים נמוכים, כשמגדלים עם עלויות גבוהות יעלמו מהשוק. אך אוסוולדו ארנהה, מהתאחדות יצואני הקפה הברזיליים, אומר כי במדינות אחרות, בהן רוב חוות הקפה הן בבעלות משפחתית, התלות בקפה כה גדולה שהם ימשיכו לגדלו, לא משנה כמה יירדו המחירים.
lt/pgt

ltpgt
מזכ"ל ACPC, רובריו סילווה, טוען כי לתוכנית ריסון הייצור לא ניתנה שהות מספיקה להוכיח את עצמה: כמה מגדלות גדולות, כמו הודו, החלו לארגן מחסנים רשמיים ומימון רק בעת האחרונה. לכן, מעריך דה סילווה כי בחודשים הבאים אכן תוביל התוכנית לעליית מחירים. עם זאת, הוא מודה, כי מכיוון שתוכנית הריסון זמנית (תוקפה יפוג בתוך שנתיים), היא לא מתייחסת לבעיה הבסיסית - היצע הקפה גדול מהביקוש בכ-10%, אומרים אנליסטים, והתפוקה גדלה בקצב מהיר פי שניים מהצריכה.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully