וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גישור על מים סוערים

12.3.2001 / 10:57

הגישור מפחית את העומס מהשופטים ומאפשר להגיע להכרעה מהירה/ הארץ

הארץ
ltpgt
חיים ביאור
lt/pgt

ltpgt
בתי המשפט, ובמיוחד בתי הדין לעבודה, נוטים באחרונה יותר ויותר למסור תיקים של מתדיינים שהצטברו אצלם לידי מגשרים, הנפגשים עם שני הצדדים ופועלים יחד עמם כדי להגיע להסכם של פשרה. המגמה למסור סכסוכים בתחומי עסקים, יחסי עבודה ומשפחה לטיפול על ידי מגשרים, כבר הביאה להפחתת העומס מהשופטים, ולפיכך גם לקיצור משך ההמתנה של תיקים להכרעה משפטית.
lt/pgt

ltpgt
הגישור הוא הליך רצוני, שבו הצדדים למו"מ לקראת חתימת חוזה או הצדדים לסכסוך, נפגשים עם אדם שלישי (המגשר) שמסייע בידם להגיע להסכמה - בלא שהוא מוסמך להכריע בה.
lt/pgt

ltpgt
הליך הגישור מוסדר בחוק בתי המשפט, והוא קצר מההליך השיפוטי בשל פשטותו: הצדדים אינם נדרשים להציג ראיות, והדיונים מתנהלים בשפת הצדדים ועל בסיס של היגיון בריא (Common Sense). על הצדדים להמציא במשך ההליך מעט מסמכים - בעיקר כאלה העומדים בבסיס ההתקשרות, כגון חוזה להסדרת יחסי עבודה בין עובד למעסיק, או חוזה לרכישת סחורות או שירותים.
lt/pgt

ltpgt
בימים אלה יצא לאור הספר "דרך גישור להסכם" (הוצאת דרכים), המציג דרך שיטתית לניהול הליכי גישור. מחבר הספר, עו"ד רונן סטי, אומר כי הקניית מיומנויות גישור למנהל או לעורך דין, עשויה לשמש להם ערך מוסף בשעת ניהול מו"מ ליישוב סכסוכים.
lt/pgt

ltpgt
מהם המקרים המתאימים לטיפולו של מגשר? סטי אומר כי מקרים שבהם אחד הצדדים לסכסוך מעוניין להימנע מהכרעה תקדימית, עשויים להתאים להליך של גישור. זאת, כמובן, בתנאי שהצד השני מסכים להשתתף בהליך זה.
lt/pgt

ltpgt
דוגמה: עובד בצוות הצילום של משרד פרסום הגיש תביעה לבית הדין לעבודה, בטענה שיש לראות בו עובד של החברה, ולכן הוא זכאי לכל הזכויות הסוציאליות של עובד בשכר. החברה טענה כי מאחר שהעובד הגיש חשבוניות לתשלום, ונתן את שירותיו לכמה חברות בו זמנית, הוא אינו עובד החברה - אלא נותן שירות עצמאי (פרילנסר).
lt/pgt

ltpgt
במקרה המתואר בדוגמה זו, אומר סטי, החברה, החתומה על הסכמים דומים עם עובדים נוספים, עשויה לחשוש מתקדים שיחול על עובדים רבים אחרים. גישור, אומר סטי, יכול לשרת את האינטרס של המעסיק, המבקש להימנע מההסתכנות הכרוכה בהבאת הסכסוך לבית המשפט, שנובעת מהחשש כי הכרעה לטובת העובד תאלץ אותו לשלם את הזכויות הסוציאליות לעובדים נוספים.
lt/pgt

ltpgt
הליך של גישור, אומר סטי, מתאים גם לתיקים הנוגעים לתביעות כספיות. תיקים אלה מערבים לא פעם רגשות של הצדדים, עוגמת נפש ועמידה על עקרונות צרכניים. עם זאת, הוא מוסיף, אם מדובר בסכום נמוך - למשל, פחות מ-15 אלף שקל - אין מקום להעברת התיק לידי מגשר חיצוני מחוץ לבית המשפט. חיובם של הצדדים בשכר טרחה יעמיד בספק את הכדאיות הכלכלית של הפנייה לגישור.
lt/pgt

ltpgt
ככל שהסכסוך מורכב פחות, אך עם זאת מערב רגשות, ציפיות, מערכות יחסים אישיות ואפשרויות מגוונות לפיצוי - כך הוא מתאים יותר לטיפולו של מגשר, אומר סטי. דוגמאות טובות למקרים כאלה, הוא מציין, הן ליקויי בנייה קלים בדירת מגורים, וסכסוכים צרכניים מצומצמים. לעומת זאת, מוסיף סטי, במחלוקת שבין בנק ללקוח פרטי בעל היקף נכסים מצומצם, או בסכסוך שבין המדינה לבין ספק שירותים, כאשר הבסיס האישי אינו משמעותי - אין הצדקה לפנות לגישור.
lt/pgt

ltpgt
במקרים פליליים, אומר סטי, ההכרעה סבוכה. מקומם של תיקים הדנים בעבירות חמורות כגון אונס או גרימת מוות ברשלנות, נמצא בבתי המשפט. לעומת זאת, הוא מוסיף, מקרים בעלי גוון פלילי קל, כגון סכסוך שכנים על מקום חניה או סכסוך בין מעסיק לעובד בשל חשד לגניבה, עשויים להגיע לסיום מוצלח באמצעות הליך גישור - בלא צורך בהגשת כתב אישום.
lt/pgt

ltpgt
סטי אומר כי שמירת הסודיות על ידי המגשר הכרחית, ומאפשרת לקיים את הליך הגישור ללא השפעות חיצוניות ופומביות. הסודיות מאפשרת לנהל את הליך הגישור ביעילות, והיא חיונית להצלחתו. על המגשר לסרב לקבל את המינוי אם הוא מעריך שהוא עלול להיקלע לניגוד אינטרסים בין תפקידו כמגשר לבין תפקיד אחר שהוא ממלא. אם התגלה ניגוד אינטרסים בשלבי הגישור, עליו להפסיק את ההליך, ולהודיע לבית המשפט כי אינו יכול להמשיך לשמש מגשר.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully