וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה עסקת סלקום-אופק לא נסגרה?

12.3.2001 / 15:04

תלוי את מי אתם שואלים

לאורך תקופה ארוכה היה נראה שהמיזוג בתחום שוק התקשורת הפנים ארצית בין חברת סלקום לאופק הוא רק עניין של זמן, שכן מהרבה בחינות ההגיון העסקי מחייב זאת.

מעבר לכך, לאורך כל חודשי המשא ומתן בין שתי החברות, המנהלים משני הצדדים דאגו מדי פעם להצהיר שהמשא ומתן מתקדם לכיוון הנכון. נשיא סלקום, יעקב פרי, הגדיל לעשות כאשר עם פרסום הדו"חות הכספיים ל-2000 לפני כשבועיים אמר שהדיונים עם אופק מתקדמים וכי בקרוב הוא מצפה להודעה חיובית בעניין.

הסיבות למיזוג הן רבות, החל מהמשבר בשוק הטלקום העולמי שמאיים גם על שוק התקשורת הישראלי, דרך הרצון של שתי החברות לפזר סיכונים על ידי השותפות והערכות של מומחי התקשורת הסבורים שבשוק התקשורת הישראלי אין מקום ליותר משלוש חברות תקשורת, כולל בזק וחברות הכבלים וכלה בקושי של חברות התקשורת לממן את פעילותן ולבצע השקעה מסיווית הנדרשת בתשתית.

המשא ומתן מתארך

אולם, המשא ומתן שהחל עוד בספטמבר 2000 הלך והתארך, ועובדה זו הטילה צל על הסיכוי למיזוג, למרות כל הסימנים החיוביים האחרים. נראה היה שלולא ההחלטה של משרד התקשורת להגביל את משך המשא ומתן, שתי החברות היו יכולות להמשיך ולהתדיין לנצח.

גם ששתי החברות ביקשו ארכה של מספר ימים, התקבל הרושם כאילו נשארו רק מספר פרטים קטנים וטכניים לסגור, וכי ביום ראשון בבוקר (אתמול) החברות יודיעו לוועדת המכרזים המשותפת למשרד האוצר והתקשורת על מיזוגן.

אבל ביום שישי נודע שהמשא ומתן התפוצץ ושני הגורמים יפנו כל אחד לדרכו בשוק הפנים ארצי. המשא ומתן עצמו נוהל בשבוע האחרון על ידי הגורמים הבכירים ביותר: בעלי המניות של חברת יורוקום, דהיינו שאול אלוביץ' ובעלי המניות של סלקום, דהיינו שלמה פיוטרקובסקי המייצג את קבוצת ספרא SBC. אליהם הצטרפו מנכ"ל אופק ראובן סגן כהן ונציגי סלקום יעקב פרי והמשנה למנכ"ל סלקום, אורן מוסט.

הגירסאות השונות

הגורמים באופק היו יותר נחרצים לגבי פיצוץ המשא ומתן. לטענתם סלקום הציבה תנאים שאופק פשוט לא יכלה לעמוד בהם. באופק, כך נטען, דרשו אחזקה שווה ושליטה שווה בחברה וסלקום לא הסכימה.

מעבר לכך, נטען כי היו פערים רבים בין החברות מעבר לשליטה, פערים הקשורים בנושאים טכנולוגיים ותפעוליים. בסלקום ביקשו להמשיך את המשא ומתן גם ביום שבת, אולם באופק אמרו כי "הם ייפגשו אך למעשה אין סיכוי להגיע לפשרה". מכיוונה של אופק אף נשמעו קולות כאילו סלקום ניסתה לבלוע אותה כדי לנטרל מתחרה משמעותית בשוק הפנים ארצי.

בסלקום היו יותר מתונים, הם קיוו עד הרגע האחרון למצוא נוסחת פשרה. אולם, ברגע שהובן כי זו לא בנמצא, בסלקום הודיעו על הקמת חברה בת בבעלות מלאה שתרכז את התחום הפנים ארצי.

גורמים בכירים בסלקום טוענים כי מבנה הבעלות בו סלקום תשלוט כבר סוכם לפני שלושה חודשים עם אופק, שנסוגו מההסכמה ברגע האחרון ולכן ההסכם לא נחתם. באופק כמובן מכחישים כי הסכימו באיזה שהוא שלב של המשא ומתן לשליטה של סלקום בחברה.

מנכ"ל אופק, ראובן סגן כהן, הבטיח שתוך זמן קצר החברה תחבור לגוף אחר ובכל מקרה אופק לא תמצא את עצמה מתחרה לבד בשוק הפנים ארצי.

הפיצוץ לא טוב לשתי החברות

הפיצוץ במשא ומתן אינו טוב לשתי החברות, אולם אופק נמצאת במצב הרבה יותר לחוץ. אין לה תשתיות קיימות ואופרציה תפעולית אדירה כמו של סלקום ואין לה היסטוריה של רווחיות כמו לסלקום.

לאופק יש גב חזק של בעלי מניות שאיפות וחלומות גדולים אבל לא יותר מזה. בימים קשים אלו בהם חברות תקשורת רבות בעולם נמצאות בסכנת פשיטת רגל קשה להיות מוזנים מחלומות.

יחד עם זאת, חוסר הרצון של בעלי המניות של אופק להתפשר עם סלקום מצביע על העובדה שהם עדיין מאמינים בפרויקט והם יילכו עוד כברת דרך ארוכה כדי לראות אותו מתגשם. אחת הבעיות הגדולות בעולם העסקים, אם לא הגדולה מכולם, היא לגשר בין האגואים של בעלי הממון. על פניו נראה שבמקרה זה מאבק הכוחות ניצח את ההגיון.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully