וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חממות האינטרנט התקררו

12.3.2001 / 15:54

על כשלונם של בתי הגידול של הדוט.קום

רויטרס
ltpgt
ltbgt
מאת ג'ים כריסטי
lt/bgt
למרות שפעם הן נחשבו חיוניות לצמיחת האינטרנט, חממות אינטרנט לאחרונה אחראיות רק על חדשות רעות.
lt/pgt

ltpgt
ביום שישי, חברת CMGI (סימול CMGI) הזדרזה להכחיש שזרוע ההשקעות שלה, שסייעה בשיגורם של עשרות סטארט אפים, בהם לייקוס (סימול LCOS) ויאהו , נשארה חסרת מזומנים.
lt/pgt

ltpgt
הכחשת CMGI הגיעה לאחר שביום רביעי, חברת Idealab - הכוח שמאחורי קמעונאית הצעצועים שקרסה, eToys - הודיעה שתסגור את משרדה בעמק הסיליקון, המרכז הרוחני של עולם האינטרנט.
lt/pgt

ltpgt
חממות אינטרנט, חברות אחזקות שמאתרות, מממנות ומטפחות סטארט אפים ברשת, חייבות היו להיכשל, כך טוען תומס הלמן, יועץ בפקולטה למינהל בבית הספר לעסקים של סטנפורד. הלמן מאמין שימי קונספט החממה ספורים.
lt/pgt

ltpgt
סטארט אפים ברשת היו זקוקים לעזרה לפני מספר שנים, אך כיום אותם סטארט אפים - ובייחוד החלשים הנאבקים על חייהם - יעדיפו לקבל עזרה ממספר רב של משקיעים וחברות ולאו דווקא מרשת קשרים עסקיים בודדת.
lt/pgt

ltpgt
"הרשתות הכפופות לחממה הגבילו את מספר הסינרגיות של חברות הסטארט אפ שלהם", אמר הלמן.
ltBrgt
lt/bgtובינתיים, המשקיעים בורחיםltBgt
כמובן, לא עזרה לחממות האינטרנט נפילת הנאסד"ק שהבריחה משקיעים רבים משוק האינטרנט. הנאסד"ק שנסגר ב-10 במארס 2000 ברמה של 5,050 נקודות, הגיע ביום שישי לשפל של 2052.78, ירידה של יותר מ-59%.
lt/pgt

ltpgt
ימי העושר של שוק ההנפקות במגזר חלפו להם, וחממות הסטארט אפ שמוצאות מימון פרטי, לא ממהרות להשקיע בסטארט אפים באינטרנט.
lt/pgt

ltpgt
חממות אינטרנט, מצטרפות לרשימה מתארכת של קרנות הון סיכון שמשלמות ביוקר על הימורים לא מוצלחים בכלכלה החדשה, ועל מימון תוכניות עסקיות שבירות, בתקופה שחברות הזנק הופיעו כפטריות לאחר הגשם.
lt/pgt

ltpgt
פרופסור דונלד סאל מבית הספר לעסקים בהרווארד ציין את החוסר בשיקול דעת כסיבה עיקרית לקריסת החממות. "חממות אינטרנט היו הצעד המתבקש, מכיוון שלא הערימו קשיים בכניסה, למשקיעים היתה האפשרות לגוון את תיקי ההשקעות ולשחק בתווך האלקטרוני החדש. הבעיה היא שחלק מהמיזמים לא היו ראויים למימון שקיבלו", אמר סאל.
lt/pgt

ltpgt
ניטין נוהריה, מבית הספר לעסקים של הרווארד, ציינה שתופעת "הבהלה לזהב" באינטרנט יצרה כמות גרוטסקית של 214 חממות ביוני 2000 לעומת 42 בשנת 1999, סימן לכך ששחקנים חלשים מצטרפים לעגלת ההזדמנויות.
lt/pgt

ltpgt
"בזמן שכולם חשבו שהם חייבים להצטרף לתנועת האינטרנט או שיישארו מאחור, קבוצה גדולה של אנשים עם ניסיון בהשקעות מסוכנות החליטה להקים את החממות", אמרה נוהריה "וכמו באינטרנט, חלק מהשחקנים היו מהימנים, וחלק לא".
ltbrgt
lt/bgtציפיות להמשךltBgt
מול חממות אינטרנט ניצבת בעיית אמינות קשה. CMGI לדוגמה, מיהרה ביום שישי לדחות את השמועה שאזלו המזומנים לזרוע ההשקעות שלה, שסייעה לעשרות חברות הזנק. החברה דחתה את הדיווח של ה"סאן חוזה מרקיורי" שטען שתזרים המזומנים של קרן +Ventures יבש.
lt/pgt

ltpgt
הקרן דחפה את מניית החברה מעלה בשנים 1999-1998, אך כששוק ההנפקות הפך צחיח, החלה מניית CMGI בצניחה. מניית CMGI איבדו 97% מערכה במהלך השנה האחרונה וכיום היא נסחרת בערך של כ-4.10 דולרים. CMGI ידעה ש-+Ventures תוריד את קצב השקעותיה. "בחודשים האחרונים +Ventures שינתה את המערך העסקי שלה והחלה מתמקדת במספר קטן של חברות המייצרות טכנולוגיות חדשות", אמר יו"ר CMGI דיוויד וותרל.
ltbrgt
lt/bgtהכישלון אינו יתוםltBgt
חממות נוספות מצמצמות את השקעותיהן. לדוגמה, מנכ"ל Idealab, בריאן סטיל הודיע ביום רביעי על סגירת משרדי החממה בעמק הסיליקון עקב "סביבת מימון קשה".
lt/pgt

ltpgt
Idealab הפסידה 800 מיליון דולר מתוך הזרקת הון של מיליארד דולר שקיבלה לפני שנה. כמו כן קמלו המובילות שבהשקעותיה, eToys ,NetZero ,eMachines, מאז שהונפקו.
lt/pgt

ltpgt
ביום רביעי, החממה Divine (סימול DVIN), בעבר Divine InterVentures, הודיעה שהיא תסגור את חברת ההזנק FiNetrics, ספק מקוון של אפליקציות פיננסיות לעסקים. ההודעה מגיעה שבועות מספר לאחר שהחממה הודיעה שהיא משנה את המודל העסקי שלה לטובת מודל של ספקית תוכנה עסקית. Divine עיצבה את עצמה כ"אינטרנט זאיבטסו", קונספט שנלקח מעולם העסקים היפאני, שמתייחס לרשת של חברות בעלות עניין משותף.
lt/pgt

ltpgt
לפחות Divine עדיין עובדת - בניגוד ל-Efinanceworks. בסוף חודש פברואר, החממה הודיעה שהיא תחזיר 150 מיליון דולר למייסדיה, ג'נרל אלקטריק פרטנרס וקפיטל Z, ולאחר מכן תסגור את שעריה. Efinanceworks הוקמה בתור חממת אינטרנט לחברות הזנק של טכנולוגיה עסקית. מייסדיה, למרות זאת, החליטו על סגירתה וניהול 13 תיקי ההשקעות של החממה בעצמם.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully