וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשים היחידות ברשימת שיאני השכר - גליה מאור ודליה לב

סופי שולמן

5.4.2004 / 12:02

מספר הנשים הלומדות במוסדות ללימודים גבוהים דומה למספר הגברים, אך הדבר לא בא לידי ביטוי ברשימת מקבלי השכר הגבוה בחברות הבורסאיות; בחברות ישראליות הנסחרות בוול סטריט - התמונה מעודדת יותר



לאן נעלמות כל הבנות הקרייריסטיות שגודשות את מסדרונות האוניברסיטאות בישראל? על פי סטטיסטיקות אופימיות שמספקות אוניברסיטאות, מספר הנשים שלומדות במוסדות ללימודים גבוהים דומה למספר הגברים, ובחלק מהמקומות אף גבוה יותר. ואולם, מבט ברשימת בעלי השכר הגבוה בקרב חברות ציבוריות אינו מבשר על כל שינוי.



העובדה שמתוך 100 שיאני השכר בישראל רק שתיים הן נשים, מחזקת את המסקנה כי דרכן של נשים רבות לעושר עוברת דרך חשבון הבנק של בעליהן. מעטות הן המאושרות שמגיעות לעושר זה בכוחות עצמן בבניית קריירה עצמאית, וגם אז הן נתקלות לעתים בתגובות לא אוהדות במיוחד.



הדוגמה הטובה ביותר לכך היא המנכ"לית המשותפת באי.די.בי פיתוח, דליה לב, שפרשה מתפקידה ביוני 2003 בעקבות חילופי השליטה בקונצרן. לרגל הפרישה זכתה לב למצנח זהב, שלא לומר פלטינה, בגובה של 7 מיליון שקל. לאורך השנים בהן כיהנה בתפקיד הסתכמה עלות השכר השנתית של לב בכ-3 מיליון שקל בממוצע. הרבה גבות הורמו בשוק ההון עם פרסום הסכם הפרישה הנאה של לב, והיו שמיהרו להכתיר אותה במגוון תיאורים לא מחמיאים במיוחד, בהם גם "משמידת ערך". ואולם, פמיניסטיות יכולות להניח את החזיות והגפרורים בצד. גם אלי יונס ופיצויי הפרישה שלו מבנק הפועלים לצד השכר שהוא עומד לקבל בבנק המזרחי זוכים בימים אלה לתגובות דומות.



ואם בבנקים עסקינן, מי אם לא מנכ"לית בנק לאומי, גליה מאור, היא הנציגה השנייה של הנשים בטבלאות השכר. היא שם כבר הרבה זמן, היא הגיעה עם רקורד מוכח וזכתה לשכר של 251 אלף שקל לחודש ב-2003. בנק לאומי הציג רווח נקי של 1.1 מיליארד שקל בדו"חות הכספיים האחרונים שפורסמו לפני שבוע.



הבעיה היא שמתוך כל הנשים שמהוות מחצית מאוכלוסיית ישראל יש רק גליה מאור אחת. מעט יותר נמוך בטבלאות השכר, ב-300 מקבלי השכר הגבוה, ניתן למצוא עוד כמה שמות: מנכ"לית טלדור, ציפי קורן, מנכ"לית צינורות המזרח התיכון, אסתר אלדן, וסמנכ"לית הכספים בקסטרו, מיטל וינפלד-רון. עלות השכר השנתית של כל אחת מהן נעה בין 1.2 ל-1.6 מיליון שקל ב-2003.



בקרב החברות הישראליות בוול סטריט התמונה מעט מעודדת יותר. על אף שחברה אחת בלבד מנוהלת על ידי אשה, נשים רבות ממלאות תפקידים ניהוליים בכירים, במקרים רבים כסמנכ"לית כספים. מוניקה אייזנגר, שמנהלת את מיינד, חברת בילינג הנסחרת בנאסד"ק בשווי של 93 מיליון דולר, היא המנכ"לית היחידה בחבורה. עם זאת, אייזנגר, שמימשה ב-2003 מניות ב-2 מיליון דולר, היא גם זו שהקימה את החברה.



בחברות נייס, אם-סיסטמס, אלווריון, רדוויז'ן וקומפיוגן נשים ממלאות את תפקיד סמנכ"לית הכספים ונהנות משכר גבוה מאוד בקנה מידה ישראלי.



אולי יהיו חוקרים שירצו לבדוק את הקשר בין העובדה שמדובר בחמש חברות עתירות מזומנים שהצליחו לשמור עליהם בתקופה הקשה לבין העובדה שנשים מנהלות את הכספים האלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully