וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסים גאון רודף את הקרמלין

כתב TheMarker.com

24.4.2001 / 15:14

ממשלת רוסיה חייבת לגאון 600 מיליון דולר

ממשלת רוסיה עומדת בפני גורמים חתרניים רבים, בהם מורדים צ'צניים, מתנגדים איסלמיים ומתנגדי השלטון מבית. אולם אחד העקשניים שבקוראי התיגר עליה, כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל", הוא ניסים גאון, המיליונר השווייצי, שטוען כי ממשלת רוסיה חייבת לו 600 מיליון דולר.

חברת המסחר של גאון, נגה, הגישה תביעות נגד ממשלת רוסיה בגין החובות, ובמהלך השנים האחרונות לא רק שניסתה לקבל את עזרתם של בתי משפט, אלא עיקלה נכסים של ממשלת רוסיה בהזדמנויות שונות.

טריבונל מפשר בשטוקהולם פסק כבר פעמיים לטובת גאון בסכסוך, וקבע שממשלת רוסיה תשלם 100 מיליון דולר לנגה. אולם ממשלת רוסיה התעלמה מהפסיקה - יש לה בעלי חוב רבים אחרים, וגאון הוא רק אחד מהם.

אך ניסים גאון התברר כיותר מבעל חוב מן השורה. ביולי 2000 ניסה לעקל את מטוסו הפרטי של פוטין כשזה היה בדרכו לפגישת פסגה בפאריס. ממשלת צרפת נאלצה לתת התחייבויות כי האיליושין 96, המצויד באמצעי בקרת לחימה וכפתורים אדומים למיניהם, לא יעוקל בהיותו בשדה התעופה אורלי.

נסיונות אחרים היו ראוותניים לא פחות: עיקולה של ספינה רוסית שנשאה צוערי צי; עיכוב משלוחי אורניום לארה"ב - נגה ניסתה ליירט תשלומים של ממשלת ארה"ב, ובתגובה עצרה רוסיה את משלוח האורניום לארה"ב, עד שהנשיא קלינטון התערב לטובת הרוסים; שגרירות רוסיה בפאריס נאלצה לקצץ בתקציב הקוקטיילים לאחר שגאון הקפיא את חשבונות הבנק שלה; ולקינוח, בוטלה תערוכת תכשיטים רוסיים בבלגיה, מחשש שיגיעו לכיסו של הנושה.

סרגיי קולוטוכין, סגן שר האוצר הרוסי, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" על גאון: "האדם הזה הוא בלתי מוסרי. אין בו אנושיות".

אולם רוסיה עדיין לא שילמה פרוטה לגאון: "יש לנו הרבה זמן, ולו אין", אמר קולוטוכין על גאון בן ה-78. הזמן אוזל גם עבור נגה, אשר נשמרת מפשיטת רגל על ידי עזרת נושיה שלה, בנקים שווייציים וצרפתיים שמקווים שמוסקווה תכה על חטא ביום מן הימים.

ניסים גאון, יליד סודן, הקים אימפריה כלכלית של נדל"ן וסחורות שבסיסה בשווייץ, ויש לו קשרים עם עולם העסקים הישראלי דרך בני משפחתו, בהם בני גאון. תחילת ההסתבכות עם רוסיה היתה בשנות התשעים המוקדמות. בריה"מ שלפני הפירוק סיפקה לנגה קרקע לעסקות משתלמות, אם כי מסוכנות למדי.

מ-1991 סיפקה נגה הלוואות לרכישת מזון וסחורות אחרות לממשלת רוסיה, שהתחייבה להחזיר את החוב בנפט. העסקה המשיכה להתנהל למשעי גם לאחר פירוק בריה"מ. אולם במהלך 1992 העניינים הסתבכו ועסקת החליפין בוטלה.

ב-1993 החלה נגה לפעול בתוקפנות נגד בעל החוב. בתי המשפט באירופה הקפיאו יותר מ-30 חשבונות רוסיים בלוקסמבורג ושווייץ. הבנק של רוסיה הגיב בהעברת כספים לאיי התעלה הבריטיים. סגן נגיד הבנק באותו זמן סבר כי בטחונה של הכלכלה הרוסית כולה היה נתון בסכנה אז בגלל האיום מצד גאון.

גאון מוקף באבטחה כבדה במשרדיו בז'נבה. למרות הנסיונות הכושלים, וחששה של אשתו כי הקרב נגד הקרמלין יפגע בבריאותו, הוא סבור שאולי זה מה שממשיך להמריץ אותו. "זה נכון שהם מדינה, והם גדולים ממני, אבל תראו, אני עדיין עומד על הרגליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully