וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרום: הבנקים אינם מתחרים בתחום העמלות; יבחן אפשרות לפיקוח

שלומי שפר

14.6.2004 / 21:45

הממונה על ההגבלים העסקיים יערוך לבנקים שימוע בתוך 30 יום; אם יוחלט להכריז על הבנקים כעל קבוצת ריכוז בתחום העמלות, ניתן יהיה להורות להם לפתח את התחרות



הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, שלח היום מכתב לראשי חמשת הבנקים הגדולים בישראל, בו הוא מודיע להם כי מבדיקת נתוני העמלות והריביות שהם גובים ממשקי הבית, עולה כי התנהגותם היא בפועל ללא כל תחרות אמיתית, כשל קבוצת ריכוז. לדבריו, הבנקים גובים בפועל תעריפי עמלות דומים או זהים בסוגים רבים של עמלות, ללא סיבה מוצדקת.



כפי שפורסם לראשונה ב"הארץ", החל שטרום בחקירה לפני כארבעה חודשים, עקב טענות כי הבנקים אינם מתחרים על משקי הבית בתחומי העמלות והריביות. כך, למשל, כאשר אחד הבנקים מעלה עמלה מסויימת, תוך מספר שבועות גם הבנקים המתחרים מעלים את אותה עמלה בשיעור דומה או זהה. הדבר בולט בעיקר בעמלת השורה, שבשנים האחרונות היתה זהה כמעט בכלל הבנקים. כאשר בנק אחד העלה אותה, תוך מספר שבועות גבו מרבית הבנקים אותה עמלה בדיוק.



הרשות דחתה בעבר טענה של הבנקים על כך שהתחרות המשוכללת היא זו שהביאה לעמלות דומות. ברשות אמרו בעבר כי במקרה של תחרות המחירים מגיעים לרמה של עלות שולית, ואילו כיום התעריפים אינם קשורים לעלות של הבנקים, והבנקים נוהגים כאילו היו חברה אחת גדולה.



במכתבו מודיע שטרום לבנקים כי יערוך להם שימוע, וכי תוך 30 יום יתבקשו להגיב על הטענות שהרשות מעלה. שטרום ביקש מהבנקים מידע כיצד הם קובעים את תעריפי העמלות, כדי לבדוק האם השיקול הוא כלכלי. זאת, כיוון שלא אחת נראה כי הבנקים מעלים את העמלות רק כיוון שהם יכולים, שכן לקוחות בודדים מוכנים לעבור בין הבנקים בגלל עמלות זולות יותר, ולמעשה קהל הלקוחות הוא שבוי.



אם יוחלט בסופו של דבר להכריז על הבנקים כעל קבוצת ריכוז, יש לרשות להגבלים עסקיים סמכות לטפל בבנקים כאילו היו מונופול. כלומר, הרשות יכולה לתת לבנקים הוראות כדי לפתח את התחרות בתחום העמלות והריביות. למשל, הרשות יכולה לפקח על התעריפים של עמלות מסויימות. המכתב נשלח לבנקים הפועלים, לאומי, דיסקונט, המזרחי והבינלאומי, ואולם ייתכן שהרשות תחליט כי רק חלק מן הבנקים מתנהגים כקבוצת ריכוז.



בבנקים סירבו להגיב באופן רשמי על מכתבו של שטרום. עם זאת, בבנקים שידרו אווירה של "עסקים כרגיל", ואמרו כי אין כל חדש במכתבו של שטרום לעומת הצהרותיו בחודשים האחרונים כי הוא בודק התנהגות ריכוזית של הבנקים. מן הבנקים מסרו כי הם לומדים את מכתבו של שטרום, וצפויים להגיב עליו בימים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully