וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באוצר: בישראל דורשים שירותים כמו במדינות ה-OECD - אין זה אפשרי כשהתוצר נמוך ב-30% מהמדינות המפותחות

ניצן כהן

6.7.2004 / 9:32

האוצר יודיע היום שהצמיחה ב-2004 תהיה 3.8% והצמיחה בשנת 2005 תהיה לפחות בשיעור של 4%; נתניהו הורה לפקידי האוצר לפעול להורדת ההוצאה הציבורית גם בתקציב 2005



בכיר באוצר אמר אתמול כי הציבור בישראל דורש שירותים ציבוריים כמו במדינות ה-OECD, וזה בלתי אפשרי כשהתוצר לנפש בישראל יגיע בסוף 2004 ל-16,700 דולר, נמוך ב-30% מהמדינות המפותחות. הבכיר אמר עוד, כי הציבור הישראלי ייאלץ להתרגל לכך שכדי לקבל שירותים ברמה של מדינות ה-OECD הוא יצטרך לרכוש אותם מכספו - המדינה לא תוכל לממן שירותים ברמות כאלה.



בצהריים יכנסו בכירי האוצר תדרוך כתבים, בו יציגו את הנחות העבודה לקראת דיוני תקציב 2005. באוצר אומרים כי הנחת העבודה היא שהצמיחה ב-2004 תהיה 3.8% והצמיחה בשנת 2005 תהיה לפחות בשיעור של 4%. עוד אומרים באוצר, כי התוצר העסקי של המשק הישראלי יגדל כבר בשנת 2004 ב-5.5%.



באשר לרמת האבטלה הגבוהה בישראל, הנחת העבודה באוצר כי הפעילות לצמצום האבטלה תביא לכך שהאבטלה הממוצעת בישראל בשנת 2005 תהיה נמוכה מ-10% (היום שיעור האבטלה במשק 10.9%), כשבמחצית הראשונה של השנה תמשיך האבטלה להיות גבוהה מ-10%, אולם תתחיל לרדת כשבמחצית השנייה של השנה היא תהיה נמוכה מ-10%. ממוצע האבטלה השנתי ב-2005, להערכתם, יהיה נמוך מ-10%.



הבכירים הוסיפו כי שר האוצר, בנימין נתניהו, הנחה את פקידי האוצר לפעול להורדת ההוצאה הציבורית גם בתקציב 2005 וזאת לאחר שמשקל ההוצאה הציבורית במונחי תוצר הגיע לרמה של 55%, בעוד במדינות המפותחות (מדינות ה-OECD) שיעור ההוצאה הציבורית במונחי תוצר עומד על 41% בלבד.



"אין יעד להפחתת שיעור ההוצאה הציבורית במונחי התוצר בשנת 2005, אבל כל הפחתה של אחוז בהוצאה הציבורית תהיה משמעותית לצמיחת המשק" אמר בכיר באוצר.



הבכיר ציין עוד, כי יעד הגירעון שהציב האוצר לשנת 2005 יהיה בשיעור של 3%. הבכיר ציין שתי הסתייגויות להצבת יעד גירעון שאפתני זה: המשך המדיניות הכלכלית של נתניהו, שבבסיסה עומדות ההפרטות, צמצום הקיצבאות והגדלת שיעור המועסקים במשק תוך רפורמות מבניות בשירות הציבורי. ההסתייגות השנייה היא, שלא יקרו ארועים חריגים במישור המדיני-ביטחוני. יש לציין כי הבכיר לא נקב בהתערערות היציבות הפוליטית בישראל כמשפיעה על תחזיות הצמיחה והגירעון של המשק, אולם כלכלנים מציינים גם את התערערות היציבות הקואליציונית והחשש מנפילת הממשלה כנתונים שעלולים לגרום לשינויים מרחיקי לכת בתקציב המדינה ל-2005 ולאי-עמידה ביעדים שמציב נתניהו.



עוד יעמדו בבסיס הדיונים לקראת תקציב 2005, הפחתות המסים הנוספות (אין מדובר בהפחתות מסים חדשות, אלא בהפחתות מסים עליהן כבר הודיע נתניהו - נ.כ) יהיו בהיקף כספי כולל של 5 מיליארד שקל, כשבמידה שהנתונים המקרו-כלכליים - כמו גם הגיאופוליטיים, יאפשרו - יפחית האוצר מסים נוספים בהיקף כספי של מיליארד שקל - כלומר, הפחתת מיסים מקסימלית של 6 מיליארד שקל.



שלב נוסף בתקציב 2005 יהיה המשך הרפורמות והפרטת שירותים וחברות שנמצאות בבעלות המדינה. הכוונה באוצר היא להביא לידי השלמה את הפרטת חברות אלה: בזק, בנק דיסקונט, רשות הדואר, מע"צ, נמלים, מקורות ובתי הזיקוק.



בנוסף, מעוניינים באוצר להתחיל בשנה הבאה ברפורמה מרחיקת לכת בענף הנדל"ן ובעיקר בכל הקשור למנגנונים הקשורים בצד ההיצעים בשוק זה. הכוונה היא להתחיל להפריט את מנהל מקרקעי ישראל כמו גם את הטאבו וחלק מאגפי מיסוי הנדל"ן וחלקים ממשרד הבינוי והשיכון.



באוצר מתכננים להיכנס למו"מ עם ההסתדרות לגבי הסכמים שנחתמו עם עובדי הסקטור הציבורי בחודש יוני 2003, במטרה להרחיב אותם לשנה נוספת. באוצר אומרים שבחודש יוני 2005 תתווסף להוצאות הממשלה הוצאה של 4 מיליארד שקל, מהם 2.5 מיליאר שקל בשל פקיעת תוקף הסכמים אלה ולכן באוצר יפעלו להגיע להסכם עם ההסתדרות כדי להפוך את ההסכמים למלוות ממשלתיים או להארכת תוקף ההסכמים לחצי שנה נוספת, כדי שהעלות התקציבית הנגזרת מהם תבוא לידי ביטוי רק בשנת 2006.



הממשלה תמשיך גם בשנת 2005 לצמצם את מספר העובדים בסקטור הציבורי כשהנחת העבודה, נכון להיום, היא שמספר העובדים יצומצם בעיקר באמצעות עידוד פרישה מוקדמת לפנסיה, ריסון קליטת עובדים נוספים וביטול פונקציות קיימות שבחלקן אינן מאוישות ובחלקן יבוטלו והעובדים בהם ינויידו לתפקידים אחרים.



בשוק העבודה מתכננים באוצר להמשיך לתמרץ עובדים כחלק מהמדיניות של צמצום הקיצבאות והגדל שיעור המועסקים במשק. חלק נוסף בתוכנית זו יהיה להמשיך להשוות את רמות השכר של העובדים הזרים לרמות השכר של העובדים הישראלים וזאת תוך הגדלת כוחה והגברת פעילותה של משטרת ההגירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully