וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז שנת 96' צפויה העלאת מכסים על מוצרי מזון ושימורים - בהם צ'יפס ותירס

אורה קורן

7.7.2004 / 7:23

בחודשים האחרונים הסתיימה תוכנית חשיפה ליבוא של מוצרי החקלאות הטרייה והמעובדת; איגוד לשכות המסחר: "מחירי מוצרי מזון בישראל גבוהים מאוד - בגלל המכסים"



מאת אורה קורן וסיוון קלינגבייל



המכס על מקצת ממוצרי המזון, בהם צ'יפס קפוא ותירס מתוק, צפוי לעלות בשיעור של עד 10%; לעומת זאת, המכס על רוב מוצרי החקלאות הטריה המעובדת, כולל שימורי מזון, צפוי להמשיך לרדת; לגבי חלק מהמוצרים לא יחול שינוי - כך קבע צוות משותף למשרדי האוצר, התמ"ת והחקלאות בראשות בועז סופר מאגף המכס ומע"מ. המלצות הצוות יובאו בקרוב לאישור ראשי משרד האוצר ולאחר מכן לאישור ועדת הכספים של הכנסת.



מנכ"ל איגוד לשכות המסחר יוסי שוסטק אמר אתמול: "המכסים על מוצרי מזון בסיסיים גבוהים מאוד וזה מונע ומגביל את התחרות. כבר עתה מיסוי המגן על השימורים המיובאים ושמן הזית הוא 60%-50% מערך המוצר. לא מספיק שההגנה באמצעות מכסים גבוהה - לגבי חלק מהמוצרים יש כוונה להעלות את מכסי המגן עוד יותר".



בחודשים האחרונים הסתיימה תוכנית חשיפה ליבוא של מוצרי החקלאות הטרייה והמעובדת, שהחלה ב-96' ונקבעה לשבע שנים. התוכנית כללה הפחתה הדרגתית של המכסים עד לגובה של 12% ולכל מוצר נקבע בנוסף מס בשקלים לכל קילוגרם יבוא. לדוגמה, המס על יבוא צ'יפס קפוא היה 12% נוסף על 2.95 שקלים לקילוגרם.



משרדי הממשלה הנוגעים בדבר החליטו לבחון מחדש את שיעורי המכס במטרה להתאים אותם לשינויים הכלליים מ-96'. בין היתר מדובר בשינויי מדד המחירים לצרכן שעלה מאז ביותר מ-35% על פי נתוני משרד האוצר, ולשער הדולר שעלה בשיעור דומה. "השתדלנו מאוד לאזן בין הפחתת המכסים, שהיא הרוב, לתיקונים נקודתיים כלפי מעלה", ציין אחד מחברי הוועדה. "מותר ורצוי לפעמים לעצור ולבדוק לאחר שב-96' יצאנו בתהליך לטווח ארוך. נזהרנו לא להיחשף, אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מהסבסוד הגבוה של מוצרי חקלאות בחו"ל".



חבר הוועדה הוסיף: "אי אפשר להתעלם מנתוני מאקרו כלכליים, כמו יתרונות יחסיים שלנו או אבטלה. האם במצב של 11% אבטלה תהיה תועלת אם נסגור מפעלים בישראל כדי לייבא טונה מתאילנד?" אמר. בניגוד להודעה שפירסם אתמול איגוד לשכות המסחר, לפיה המכס על טונה יעלה ב-10%, הוועדה החליטה לא לשנות המכס זה.



באיגוד לשכות המסחר אמרו אתמול כי מחיר סל בסיסי של מוצרי מזון משומרים בישראל - למשל תירס מתוק, רסק עגבניות וזיתים ירוקים - גבוה ב-53% לעומת זה שבבריטניה וב-36% בהשוואה לאוסטרליה. מבדיקה שערך האיגוד בעשרה מוצרי מזון הנמכרים כשימורים בשבע מדינות ונמצאים כמעט בכל מטבח ישראלי - כגון צ'יפס קפוא, אפונה, פטריות שלמות, שעועית ירוקה, תירס מתוק, רסק עגבניות, שמן זית כתית, זיתים ירוקים, סרדינים במים וטונה במים - נמצא כי מחיר סל המוצרים ממוצע (מחיר ליחידת משקל/נפח) בישראל הוא הגבוה ביותר.



נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "מדהים שקיימים מוצרי מזון כה בסיסים שמחירם גבוה משמעותית בישראל בהשוואה למדינות אחרות. מצב זה פוגע בכלל ציבור הצרכנים במדינה, אך בעיקר בשכבות החלשות המוציאות למוצרים אלה חלק יחסי גדול יותר מהכנסתם החודשית. אחת הסיבות העיקריות לכך היא רמת מכסים גבוהה הקיימת על המוצרים המיובאים לישראל, המונעת תחרות או מגבילה אותה. הגיע הזמן לעשות רוויזיה גם במסוי זה, כדי להביא להגברת התחרות ולהוזלת המחירים לצרכן".



ממשרד התמ"ת נמסר: "שינויי המיסוי מתייחסים למוצרים המבוססים על תוצרת חקלאית כגון שימורים של ירקות ושמן זית. הוברר לאחר בדיקה כי יש צורך להעלות את ההגנה על תוצרת זו, כדי לאפשר לחקלאים קיום סביר. "נוסף על שינויים אלה אוחדו סעיפי מכס במטרה לפשט את הליכי השחרור, וייתכן כי כתוצאה מכך יהיו עליות מיסוי מסוימות. בעבר אפשר היה לנצל פרצות באמצעות הצהרת תת ערך לצורך מיסוי. השינויים בשיטת המיסוי נועדו בין היתר כדי למנוע תופעה זו. לגבי כמה מוצרים אין תמימות דעים בין המשרדים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully