וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי צפוי לצמוח בקצב של 1.75% השנה

10.10.2004 / 14:12

הבנק המרכזי עשוי להעלות את הריבית ב-2005. הצמיחה צפויה להאיץ ל-2.25%, כשבריטניה וספרד יובילו את הצמיחה באיחוד

שיעור הצמיחה המוערך עבור האיחוד האירופי לשנת 2004 נע סביב ממוצע של 1.75% ב-2004, וצפוי להאיץ ל-2.25% ב-2005, כך עולה מדו"ח חדש שהכינו כלכלני פירמת ראיית החשבון הבינלאומית PricewaterhouseCoopers - PwC, המיוצגת בישראל ע"י קסלמן וקסלמן.

הערכה זו ניתנת בהנחה שלא יהיו זעזועים עולמיים מהותיים, ושהצמיחה הכלכלית העולמית תמשיך בקצב סביר בשנה הקרובה, על אף ההאטה בארה"ב ובחלקים מאסיה. מחירי הנפט צפויים לירידה הדרגתית מהרמות הגבוהות הנוכחיות שלהם.

לדברי הכלכלנית והיועצת רוזמרי רדקליף, צפוי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) להקפיא את הריבית עד סוף 2004 ברמה נוכחית של 2%. בשנת 2005 עשויה הריבית לעלות אם הצמיחה תתאים לתרחישים העיקריים שחוזה PwC. כל סימן לעיכוב בהתאוששות עשוי להביא לכך שה-ECB ייאלץ, בשלב מסוים, להוריד שוב את שיעורי הריבית.

דו"ח PwC מדגיש כי קיימת אי ודאות מהותית בנוגע לתרחיש שהוצג, בהינתן שההתאוששות הכלכלית באיחוד האירופי נמצאת במצב רגיש יחסית, ויש סימנים לכך שעליה במחירי הנפט ואי-ודאויות גיאו-פוליטיות מביאות להאטה בקצב הצמיחה העולמי. במבט קדימה לשנת 2005, נותרות עדיין אי-ודאויות משמעותיות בכל הנוגע להמשך ההתאוששות הכלכלית של ארה"ב בטווח הבינוני, בהתחשב בגודל הגירעונות התקציביים והמסחריים שלה. בנוסף, כל ירידה במצב הכלכלי העולמי עשויה לדכא את ההתאוששות מו נעת היצוא, בעיקר בגרמניה, בה הביקושים המקומיים עדיין צולעים.

הצמיחה בגרמניה ובאיטליה צפויה להמשיך לפגר אחרי ממוצע האיחוד האירופי ב-2004 ו-2005, אך הצמיחה בצרפת צפויה להיות גבוהה יותר, ותנוע סביב ממוצע של 2.5% בשנים אלה. ספרד צפויה להמשיך בביצועים הטובים ביותר מבין הכלכלות האירופיות, עם שיעור צמיחה ממוצע של 2.75-3% ב-2004-5.

הכלכלה הבריטית צפויה להמשיך בביצועים הטובים הנוכחיים גם במחצית השנייה של 2004, ותגדל בשיעור ממוצע שנע סביב 3.5% במהלך השנה כולה. שיעורי הריבית עשויים לעלות מעט, ויעזרו לצמיחה בתמ"ג, לממוצע של 2.5% ב-2005, עם ההאטה בשיעורי הצריכה.

הדו"ח מצביע על כך ששוקי הדיור נבדלים משמעותית זה מזה ברחבי אירופה, וגם כאשר בוחנים את מחירי הדיור לאורך זמן, ישנה עדות מצומצמת ביותר לסינכרוניזציה בין המדינות בשנים קודמות. עם זאת, לאחרונה החלה מגמה של עליית מחירי הדיור לרמות גבוהות יחסית ביחס לרמת ההכנסות ומחירי השכירות בכמה מדינות באירופה, בעיקר באירלנד, בבריטניה, בהולנד ובספרד. עלייה מתונה יותר של מחירי הדיור נרשמה בצרפת ובאיטליה, ואילו בגרמניה נותר שוק הדיור במיתון יחסי, בשל עודף היצע המביא לירידת מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully