וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך שעה לקחת את החפצים

16.5.2001 / 11:27

חברות חוששות שמפוטרים ינסו לגרום חבלות לרכוש

מאת חיים ביאור

לפני שלוש שנים שתל גיל פז, בכיר שפוטר מהרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל), וירוס במחשבי הרשות. ברגע האחרון נמנעה פגיעה חמורה בקובצי המחשב של הרשות, לאחר שמנהלת המערכות שהחליפה את פז בתפקיד גילתה את המעשה. במקרה אחר, שאירע לפני שנה, חיילת בחיל האוויר, שזעמה על העברתה לתפקיד זוטר, החדירה וירוס למחשבי הבסיס וגרמה לשיתוקם למשך שעות רבות.

גם כמה עובדים מאי.סי.איי, קומברס, קומטאץ', טלרד, גילת לוויינים, נייס, פלאפון, רד גארד ואורכית, שנכללו במכסת המפוטרים, זממו לגרום נזק לחברות, כשנודע להם על הפסקת עבודתם.

אורי נאמן, בעבר ראש הרשות לביטחון מחשבים ותקשורת בשב"כ וכיום יו"ר חברת אבנת דלויט טוש העוסקת באבטחת מידע בתחום המחשבים, אומר כי בחברות מחשבים ותקשורת, בהן קיים ציוד יקר ערך, מעדיפות ההנהלות לקצר ככל הניתן את תהליך הפיטורים של עובדים. החיפזון נובע לא רק משיקולים הקשורים ליחסי עבודה, אלא גם מהחשש שחלק מהעובדים המפוטרים ינסו לנקום במעסיק שפיטר אותם ולגרום חבלות לרכוש (בעיקר מחשבים ורשתות תקשורת), העלולות להסתכם במיליוני דולרים.

"בישראל עדיין לא הגענו לדפוס ההתנהגות הקיים בכמה חברות היי-טק בארה"ב. כשחברות אלה מפטרות עובדים, הן מודיעות להם כי בתוך שעה-שעתיים עליהם לאסוף את חפציהם האישיים ולעזוב את בניין החברה, בליווי איש ביטחון של החברה", אומר נאמן. לדבריו, פרט למקרים בודדים, חברות בישראל מפטרות בהודעה מראש של חודש אם העובד הועסק אצלן לפחות שנה או בהתראה קצרה יותר, אם העובד הועסק אצלן פחות משנה. "חברה שמכבדת את עצמה ונמצאת בתהליך של פיטורי עובדים, לא תחייב את המפוטרים לעזוב את מתקניה בתוך שעה-שעתיים".

ואולם נאמן מדגיש כי יותר ויותר חברות מתחילות לאמץ נוהל זה. "הנהלות קוצבות לעצמן פרקי זמן קצרים יותר ויותר כדי להשלים את תהליך הפיטורים. החל במסירת מכתב הפיטורים לעובד, עבור דרך קביעת תנאי הפרישה וכלה בסיום הסידורים המעשיים לפרישתו". לדבריו, רוב החברות מעדיפות כיום שהעובד יפנה את חדר העבודה, יחזיר את כרטיס העובד ואת מפתחות הרכב הצמוד ויחדל להגיע פיסית למתקני החברה בתוך ימים אחדים ממועד קבלת המכתב, ולשלם לו משכורת מלאה, כאילו היה נוכח במקום העבודה.

נאמן מודה כי מדיניות זו עלולה לשדר אי אמון בעובד המפוטר. עם זאת הוא מציין כי יכולתו של העובד לגרום נזק לחברת ההיי-טק ממנה פוטר בדרך כלל גדולה. "בחברות היי-טק העוסקות בפיתוח, בפעילות התומכת בפיתוח או אף באספקת שירותים נלווים. די במהנדס מפוטר אחד העובד בליבת הארגון, כדי לגרום נזק שתיקונו ייארך זמן רב ויעלה ממון רב", הוא אומר.

"רוב המפוטרים, גם אם אינם סולחים על פיטוריהם לא יעלו על דעתם לפגוע במעסיק לקראת עזיבתם. עם זאת יהיו מפוטרים בודדים שיחליטו לנקום ויהי מה. בגלל אותם בודדים, חיוני שההנהלה תקצר ככל הניתן את תהליך הפיטורים", אומר נאמן.

נאמן ממליץ לארגון לנקוט בשלושה מהלכי מניעה נוספים כדי לצמצם את הנזק: ראשית, התקנת גיבויים למערכות המחשב, בעיקר לקבצי הפיתוח, והפעלת תוכנות ניטור של פעולות חריגות, כולל שליחת קבצים לדואר אלקטרוני; שנית, דאגה לכך שתהליך הפיטורים לא ייטע בלב העוזבים תחושת מרירות. לשם כך על ההנהלות ליזום פעילות הסברה בקרב העובדים כדי לשכנעם שהפיטורים לא היו שיגעון רגעי של ההנהלה, אלא כורח הנובע מהרעת המצב העסקי של החברה; שלישית, חשוב שההנהלה תפנה מועמדים לעבודה בתפקידים רגישים לאבחון מוקדם, כדי לזהות באישיותם נטיות פליליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully