וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכייני חממות טכנולוגיות: "התמ"ת לא מעביר כספים שאישר; גוזר על החממות גזר דין מוות"

צורי דאר

15.12.2004 / 13:13

תובעים להשיב את תקציב החממות לרמתו לפני שנתיים - 140 מ' ש', בניגוד לכוונת המדינה לקצצו לכ-70 מ' ש'; בתמ"ת מפנים אצבע מאשימה כלפי האוצר, המעוניין לקצץ את כלל תקציב המדען הראשי



כמדי שנה, במקביל למאבק על היקף תקציב המדען הראשי, מתחדש בעוז הקמפיין על תקציב החממות הטכנולוגיות. "אם המדינה לא תתעשת בהקדם ותזרים את הכספים שכבר אושרו לפרויקטים בחממות הטכנולוגיות המופרטות, קיים חשש של ממש להמשך קיומן של כמה מהחממות", התריע היום ערן בנדולי, שותף בחממת קסניה.



זכייני החממות המופרטות קובלים על התנהלותה של המדינה בעניינן, ובייחוד על העובדה שמינהלת החממות המופרטות ממשיכה לאשר פרויקטים חדשים בחממות, בעוד משרד התמ"ת אינו מזרים את ההתחייבויות בגין הפרויקטים הללו.



לדברי בנדולי, תקציב החממות בשנה האחרונה היה 110 מיליון שקל. "בתמ"ת מבינים עקרונית שחייבים להחזיר את התקציב לרמה של לפני שנתיים - 140 מיליון שקל. בתמ"ת התחייבו כי התקציב יוגדל בעוד 30 מיליון שקל ממקורות שונים, ועל סמך זה אישרו לנו פרויקטים חדשים. למרות זאת, טרם העבירו לנו את הכספים, שהיקפם הכולל מוערך בכ-10-20 מיליון שקל, ואני שומע שהתכנית כרגע היא לקצץ את תקציב מנהלת החממות לכ-70 מיליון שקל".



"המדינה מפרה למעשה את ההסכם שנחתם עם הזכיינים בעת הפרטת החממות. ההסכם מחייב אותנו להשקיע ב-5 חברות חדשות בשנה, אבל עם חצי מהתקציב נוכל לשמר רק את החברות הקיימות. אי העברת הכספים המובטחים וקיצוץ התקציב משמעם גזר דין מוות לחממות".



איל ליפשיץ, שותף מנהל בפרגרין ונצ'רס, זכיינית חממת אריאל, מסר כי הזכיינים מוציאים סכום קבוע כמעט של 250-500 אלף דולר, כדי לממן במשך תקופות ארוכות את התחייבויותיו של המדען הראשי לפרויקטים שאושרו. "אנחנו נאלצים לגשר על התחייבויות הממשלה בהיקפים לא סבירים. עבור אחדים מאיתנו מדובר בפגיעה משמעותית בתשואה, שכן אנחנו 'קוראים לכסף' מן המשקיעים הרבה לפני שהתכוונו לכך. אחרים נאלצים לשלם סכומים גדולים כדי לממן קווי אשראי מהבנקים - וזכיינים מסוימים מצויים על סף התמוטטות בשל כך", אמר ליפשיץ.



הזכיינים דורשים מהאוצר ומן התמ"ת להעביר באופן מיידי את הכספים להם התחייבה מינהלת החממות המופרטות. בנוסף, הם קוראים להשבת תקציב החממות להיקפו בטרם הקיצוצים של השנתיים האחרונות - 140 מיליון שקל.



בתמ"ת מפנים אצבע מאשימה כלפי האוצר, המעוניין לקצץ את כלל תקציב המדען הראשי. היום אמר שר התמ"ת, אהוד אולמרט, בוועדת הכספים של הכנסת כי יש לבטל בתקציב 2005 את הקיצוץ בתקציב לשכת המדען, המתוכנן לכ-900 מיליון שקל, ולהציב אותו על 1.3 מיליארד שקל, כפי שהיה השנה. בטווח הארוך, אמר אולמרט, יש ליצור תוכנית חמש-שנתית שתביא להכפלת התקציבים המיועדים לתמיכה במו"פ. לדבריו, התוכנית צריכה לכלול מחד הסתמכות על תקציב המדינה וגם איתור מקורות חלופיים כמו גיוס אג"ח מו"פ.



עוד אמר אולמרט כי אין לישראל שום יתרון יחסי ובולט אחר, פרט לטכנולוגיה ולמחקר ופיתוח. הקיצוץ הנמשך בתקציבים המיועדים לעידוד המו"פ הוא איתות כי מדינת ישראל מפקירה את היתרון היחסי שלה בשווקים העולמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully