וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: מניין ההרוגים באסיה יהיה לפחות 40 אלף; מאות ישראלים עדיין לא יצרו קשר

יואב שטרן

28.12.2004 / 7:20

מניין ההרוגים בשיטפונות עלה ל-25 אלף, כמחציתם בסרי לנקה ואלפים בהודו, אנדמן ואינדונזיה; 700 ישראלים שטיילו באזור לא יצרו קשר; 33 ישראלים נפצעו, 4 מהם קשה



מאת אייל אברהמי ויואב שטרן



מניין ההרוגים עקב השטיפונות בחופי האוקיינוס ההודי ממשיך לעלות, והגיע הבוקר (שלישי) ל-25 אלף בני אדם לפחות. ואולם, מקורות רשמיים במדינות שנפגעו העריכו כי מספר ההרוגים הסופיים יהיה לפחות 40 אלף הרוגים. השיטפונות נגרמו מגלי ענק ("צונאמי") שחוללה רעידת אדמה שלשום בבוקר סמוך לחופי אינדונזיה.



בחדר המצב של משרד החוץ הודיעו כי במהלך הלילה עלה מספר הישראלים הנמצאים במקומות שנפגעו מהאסון, שלא יצרו קשר עם משפחותיהם בארץ, והוא עומד עכשיו על 700. מדובר בישראלים שלא ברור אם טיילו באזור האסון. מתוך הנעדרים יש חשש לחייהם של 12 מטיילים.



33 ישראלים נפצעו באתרים שונים, ארבעה מהם קשה והשאר באורח קל עד בינוני. ממשרד החוץ נמסר אמש, כי יותר מ-500 ישראלים נוספים אותרו בוודאות על ידי נציגי משרד החוץ. לפי דיווחים מקומיים, כל 107 הישראלים ששהו באיי אנדמן, הסמוכים למוקד הרעש, אותרו בריאים ושלמים. באי קו-פיפי שבתאילנד ישנן 100 גופות, אך לא ברור אם יש בהם ישראלים. משרד החוץ מפרסם את הנתונים על הנעדרים באתר האינטרנט שלו.



סמנכ"ל המשרד, נסים בן שטרית, אמר כי בין שבעה ל-14 ישראלים נפצעו באי פוקט בתאילנד, ובינתיים אין כל מידע על ישראלים נפגעים משיטפונות במקומות אחרים. למשרד החוץ הגיעו כבר שלשום מאות פניות הנוגעות לישראלים, אולם מניחים שרובם המכריע לא נפגע. משרד הפנים העביר לנציגות ישראל בתאילנד 2,000 תעודות מעבר חד פעמיות שיאפשרו לישראלים שאיבדו את מסמכיהם לשוב ארצה.



אתמול התברר, כי נזקי רעידת האדמה הגיעו עד אפריקה, יותר מ-4,000 קילומטרים ממוקד הרעש. דובר הנשיאות בסומליה, יוסוף איסמעיל, מסר אחר הצהריים, כי מאות נהרגו בצפון המדינה ובמרכזה, וכי הגל הציף ערי חוף וכפרים שלמים. ההרוגים הם דייגים שיצאו לים ולא שבו, ותושבים הגרים באזור החוף בסומליה.



באסיה נפצעו אלפים רבים ומיליונים נותרו חסרי בית עקב השיטפונות. כמחצית מההרוגים נספרו בסרי לנקה, שספגה את הנזקים הכבדים ביותר מרעש האדמה. נזק רב נגרם ואלפי בני אדם עדיין נעדרים. לפי הערכות שונות, כמה מאות מההרוגים הם תיירים.



רעידת אדמה נוספת בעוצמה 6 בסולם ריכטר נרשמה אתמול בבוקר בלב ים מדרום להודו. התושבים, שציפו לרעידה נוספת, פינו את אזור החוף. עוצמת הרעש אתמול היתה 9 בסולם ריכטר - רעידת האדמה החמישית בעוצמתה בעולם מאז 1900, והחזקה ביותר זה 40 שנה. גלי הענק גרמו לשיטפונות באזורי חוף נרחבים, וסחפו עמם בתים, כלי רכב, סירות וכבישים. הצונאמי הגיע במקומות מסויימים לגובה של עשרה מטרים, וחדר קילומטרים לעומק היבשה.



נמשכים החיפושים בים; חשש ממגיפות



תשע מדינות באסיה נפגעו מהרעש ומהשיטפונות: אינדונזיה, מאלזיה, סינגפור, תאילנד, הודו, סרי לנקה, בורמה, בנגלדש והאיים המלדיוויים. מוקד הרעש היה בים, סמוך לחופי מחוז אצ'ה בצפון האי סומאטרה שבאינדונזיה. עם אזורים רבים שנפגעו נותק הקשר לזמן רב, ועם חלקם עדיין אין קשר. באזורים רחבים נותקו קווי התקשורת ואספקת החשמל והמים. הבוקר ממשיכים צוותי חילוץ לתור אחר גופות וניצולים בים.



סוכנויות סיוע בינלאומיות החלו כבר אתמול להזרים כוחות סיוע, מזון, תרופות, ציוד וכסף לכל מדינות האזור. בארגוני הסיוע מזהירים כי יש לסיים את איסוף הגופות וקבורתן מהר ככל האפשר. אחד החששות העיקריים הוא, שעקב הצטברות הגופות, קריסת כל מערכות התברואה והעדר מים זורמים, יתפתחו באזורים נרחבים מגיפות שיגבו קורבנות נוספים.



הנזקים הכבדים ביותר עד כה דווחו מסרי לנקה, דרום הודו ואינדונזיה. בסרי לנקה, שמעולם לא נפגעה מאסון טבע בקנה מידה גדול, נמנו עד כה לפחות 12 אלף הרוגים (מהם כ-200 תיירים), בהודו נספרו כ-7,100 (מתוכם כ-3,000 באיים ניקובר ואנדמן ו-3,400 במדינת טמיל נאדו) ובאינדונזיה עוד כ-5,000. מיליוני בני אדם נותרו מחוסרי בית עקב השיטפונות, למעלה ממיליון מהם בסרי לנקה. הרשויות במדינה מסרו כי כמיליון בני אדם נפגעו ישירות מהשיטפונות. מהודו דווח שמאות מההרוגים והנעדרים הם דייגים שיצאו לים ולא שבו.



גם בתאילנד פגע צונאמי, וגרם למאות נפגעים. הרשויות במדינה דיווחו עד כה על לפחות 900 הרוגים, כ-5,000 פצועים ואלפי נעדרים, בין היתר באי פוקט ובאתרי תיירות פופולריים נוספים. חלק מהנעדרים הם תיירים, בהם צוללנים רבים. אחד ההרוגים הוא נכדו בן ה-21 של מלך תאילנד, שנפגע מהגל שעה שרכב על אופנוע ים.



גם ממאלזיה וסינגפור הגיעו דיווחים על הרס. במאלזיה דווח על כ-50 הרוגים מפגיעת הצונאמי בחופים בצפון המדינה, בהם גם תיירים. מהאיים המלדיוויים שבאוקיינוס ההודי נמסר על כ-50 הרוגים. כשני שלישים מבירת האיים, מאלה, הוצפו. מבורמה דווח על כ-30 הרוגים, ומבנגלדש על עוד שניים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully