וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בית הרפאים" ברחוב חיסין בתל אביב נמכר ב-2 מיליון דולר

אריק מירובסקי

5.5.2005 / 8:58

המחיר אינו משקף את ערכו האמיתי של המבנה, וזאת עקב מצבו הפיסי הגרוע והיותו מבנה המיועד לשימור; עיריית תל אביב היתה מעורבת ברכישה, ומהנדס העיר, דני קייזר סיפר, כי זכויות בנייה נוספות שהיו על המבנה נויידו למקום אחר



הבית ברחוב חיסין 27 בתל אביב, שנחשב לאחד המבנים המיוחדים בעיר, נמכר לאחרונה בסכום המוערך ב-2 מיליון דולר על ידי יורשי משפחת פינקלשטיין, שהקימה את הבית. עם זאת המחיר אינו משקף את ערכו האמיתי של המבנה, וזאת עקב מצבו הפיסי הגרוע והיותו מבנה המיועד לשימור.



עיריית תל אביב היתה מעורבת ברכישה, ומהנדס העיר, דני קייזר סיפר, כי זכויות בנייה נוספות שהיו על המבנה נויידו למקום אחר.







הבית המפואר הוקם ב-45' על ידי ליאון פינקלשטיין, בעל בית חרושת לתרופות אמיד ואשתו, רחל, בת למשפחת בלייברג, שנודעה אף היא כמשפחה אמידה. ליאון נפטר ב-45' ורחל נותרה להתגורר בווילה עד לפטירתה ב-95'. הבנות אירנה ידידיה ורות שרייבר עזבו את המקום עם השנים, וכיום הן חיות בתל אביב ובחיפה. שטח המגרש במקום 488 מ"ר, ושתי הקומות של הבית משתרעות על 364 מ"ר.



במקור היו למבנה זכויות בנייה ל-2 קומות נוספות, אולם לפני כעשר שנים, כשהוקם האגף לשימור בעיריית תל אביב, הוכרז הבית ברחוב חיסין 27 לשימור, וזאת בגין עיצוב החלל הפנימי והחיצוני, הקונסטרוקציה וחומרי הבנייה, התכנון (את המבנה תכנן מהנדס שליאון פינקלשטיין הכיר עוד מפולין והעיצוב הפנימי הופקד בידי האדריכל ומעצב הפנים חיים פנחל, שתכנן ועיצב את מלון דן בתל אביב ואת וילת הקיץ של המלך עבדאללה בירדן) המיקום והמצב הפיסי.



מאז מותה של רחל פינקלשטיין, המבנה ברחוב חיסין לא אוייש והוא נותר נטוש עד היום. זו הסיבה, שרבים כינו אותו "בית הרפאים". מדי פעם פרצו אליו, וגנבו פריטים שונים מתוך הבית, וחיבלו באחרים.



המשפחה החליטה למכור את המבנה לפני זמן רב, אולם חילוקי דעות שונים שהתעוררו ביניהם, בין היתר לגבי המחיר, עיכבו מאוד את המכירה.



המגעים עם הקונה, איש עסקים שזהותו לא ידועה, התנהלו במשך חודשים ארוכים, כשהסטטוס התכנוני של הבית כמבנה שמור הצריך בשלב מסוים גם את מעורבותה של עיריית תל אביב.



"תוכנית השימור של הבית קובעת שהבעלים החדשים לא יכולים להשתמש בזכויות הבנייה על הבית, והן נקנו על ידי יזם אחר, שיוסיף אותן במקום אחר. כך נקבע על ידי מנגנון מיוחד שהוסדר בתוכנית השימור", מסביר מהנדס העיר תל אביב, דני קייזר.



קייזר סירב להתייחס לפרטים נוספים של העסקה, אולם ההערכה בקרב גורמים בענף הנדל"ן היא, כי זכויות הבנייה במקום שוות כ-300 אלף דולר.



בסופו של דבר נמכר המבנה, ללא זכויות הבנייה, במחיר שמוערך על ידי גורמי נדל"ן ב-2 מיליון דולר.



"מדובר בעסקה מורכבת. בעיקרון, המבנה יכול להיות שווה הרבה יותר, אולם מצבו הפיסי מצריך השקעות של מאות אלפי דולרים לשיפוץ, עדכון ושימור המבנה, ברוח עקרונות השימור של עיריית תל אביב. ישנם יזמים שאוהבים לרכוש מבנים לשימור, משום אופיים המיוחד, אולם המגבלות החמורות הנהוגות לגבי המבנים הללו מייקרות מאוד את התחזוקה השוטפת של המבנים", מסביר איש נדל"ן.



נציגי יורשי משפחת פינקלשטיין, שהתבקשו להגיב על הדברים, אישרו באופן עקרוני את דבר העסקה, אולם סירבו להתייחס למחירה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully